دادگاه عالی آمریکا حق سقط جنین زنان را نقض کرده است


ساعت: 21:19
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878253

دادگاه عالی آمریکا با صدور حکمی که واکنش های گسترده ای را برانگیخت، حق زنان برای سقط جنین را رد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دادگاه عالی ایالات متحده روز جمعه علیه حقوق زنان برای سقط جنین، همانطور که در قانون اساسی 50 سال پیش ذکر شده بود، رای داد.

شش قاضی دیوان عالی امروز حکم تاریخی رو علیه وید را لغو کردند که به زنان اجازه می داد در شش ماه اول بارداری خود از سال 1973 سقط جنین کنند. سه قاضی دیگر با این تصمیم مخالفت کردند.

حکم دادگاه عالی ایالات متحده به هر ایالت اجازه می دهد تا قوانین خود را برای تعیین زمان مجاز و غیرقانونی بودن سقط جنین انتخاب کند.

به گزارش بی بی سی، انتظار می رود که نزدیک به نیمی از ایالت ها سقط جنین را ممنوع کرده یا محدودیت های سختی برای آن اعمال کنند. سایر کشورها احتمالاً قوانین ضعیف تری در این زمینه تصویب خواهند کرد.

تصمیم دیوان عالی آمریکا به سرعت واکنش های گسترده ای را برانگیخت و مورد انتقاد بسیاری از فعالان سیاسی در آمریکا قرار گرفت.

دستور سقط جنین یک روز پس از تصمیم جنجالی دیگر دادگاه عالی ایالات متحده در مورد آزادی حمل اسلحه در ملاء عام صادر شد. دیروز دادگاه حکم داد که آمریکایی ها حق حمل سلاح در ملاء عام را دارند.

حکم دیروز با حمایت شش قاضی دیوان عالی و مخالفت سه قاضی، قانون نیویورک را لغو کرد که افراد را ملزم می‌کرد ثابت کنند که باید برای دفاع از خود سلاح حمل کنند تا مجوز سلاح گرم بگیرند.

اگرچه قوانین اسلحه در ایالات متحده پس از دو چشم بند در ماه گذشته در ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفت، دادگاه عالی روز پنجشنبه به نفع گروه هایی رای داد که معتقدند قانون اساسی ایالات متحده به شهروندان حق داشتن و حمل سلاح را می دهد. اعلام شده است.

فرماندار نیویورک تصمیم دادگاه عالی آمریکا را “روز تاریک” توصیف کرد. در مقابل، انجمن تسلیحات آمریکا اعلام کرد که در این پرونده پیروز شده است.

انجمن اسلحه در بیانیه ای اعلام کرد: تصمیم امروز یک پیروزی قاطع برای مردان و زنان خوب در ایالات متحده و نتیجه دهه ها مبارزه توسط انجمن ملی سلاح است.

ماه گذشته، یک پسر 18 ساله پس از ورود به مدرسه ابتدایی راب در اوالد، تگزاس، 19 دانش آموز و دو معلم را کشت.

این یکی از مرگبارترین حوادث خشونت آمیز مسلحانه در مدارس و دانشگاه های آمریکا در تاریخ است. در سال‌های اخیر ده‌ها تیراندازی در مدارس در ایالات متحده رخ داده است، اما تعداد کشته‌شدگان در این حوادث تا کشتار سال 1999 در دبیرستان کلمباین در کلرادو تک رقمی است. از آن زمان، تعداد تیراندازی هایی که در آن بیش از 10 نفر کشته شده اند افزایش یافته است.

سه قاضی که روز پنجشنبه با لغو سقط جنین مخالفت کردند، توسط بیل کلینتون و باراک اوباما منصوب شدند. شش قاضی با انتصابات ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش و دونالد ترامپ موافقت کردند.

سه قاضی مخالف در بیانیه ای نوشتند: «ما با این تصمیم و علاوه بر آن با میلیون ها زن آمریکایی که امروز حمایت قانون اساسی خود را از دست داده اند، مخالفیم».

تصمیم امروز به این معنی است که ترکیب دادگاه به یک موضوع انتخاباتی در انتخابات میان دوره ای کنگره در پاییز امسال و پس از آن تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید