دانشگاه ها می توانند در رفع شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب نقش آفرینی کنند/قدرت ایران اسلامی به مرز شتاب رسیده است.


ساعت: 15:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910924

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی:

جلیلی با بیان اینکه دشمن درک می کند که قدرت ایران اسلامی به نقطه شتاب رسیده است و دیگر نمی تواند مانعی جدی در مسیر کشور ایجاد کند، گفت: مشکلات به گونه ای نیست که حل نشدنی باشد، اما نتایج خوبی حاصل شده است. با حرکت جهادی به دست آمد و در عرصه های دیگر نیز می توانیم با حرکت های جهادی شاهد باشیم.» این موفقیت بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، سعید جلیلی در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه های خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز با وجود جنگ نظامی و تحریم های اقتصادی، دشمن اعتراف کرده است که موفقیت های زیادی به دست آورده ایم، همانطور که بارها در سال 92 اعلام کرده ایم. سال گذشته همه مشکلات نمی توانند مشمول تحریم شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از آدرس های اشتباهی که امروز داده می شود این است که اعلام می کنند فلان کار را باید انجام دهید تا فلان کار انجام شود رشد اقتصادی کشور که آن کشور است. باید هشت می شد، منهای یک شد و دلیل آن با تحلیف ترامپ اعلام شد. آیا می توان سرنوشت یک کشور را به اشتغال افراد در کشورهای دیگر گره زد؟ باید شرایط کشور را مردمی کرد و مسیر را طی کرد.

جلیلی همچنین گفت: ما از نظر سیاسی و روابط اقتصادی خارجی بازارهای زیادی داریم به ویژه در منطقه ای که در آن قرار داریم، اما از آنجایی که تورم داریم، باید یک طرف تولید و منابع داشته باشیم تا در طرف دیگر تعادل ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر پول بیشتر از تولید تولید شود، شاهد تورم خواهیم بود، گفت: مشکل مزمن در کشور خلق پول است که مربوط به الان نیست و از سال 52 تاکنون بوده است، در حالی که تولید عدد دو رقمی است. ; اینکه چند سالی است که دفتر مقام معظم رهبری بر اساس مسائل اقتصادی شعار سال را تعیین می کنند نیز همین موضوع است.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: در این زمینه یک قسمت مربوط به دولت و یک قسمت مربوط به دانشگاه است که اگر برای پنج سال آینده هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم باید یک تعیین کنیم. اقدام برای دانشگاه


نقش مهم دانشگاه ها در کاهش شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب

جلیلی اضافه کرد: دانشگاه ها می توانند در کاهش فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب نقش آفرینی کنند تا حرکت عمومی خوبی صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود 40 هزار گروه جهادی در کشور گفت: دانشجویان سهم زیادی در این گروه ها دارند و هر ساله تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف که در حوادث اخیر سرکوب شده اند به استان هایی مانند خراسان جنوبی سفر می کنند و انجام می دهند. کار جهادی

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: اگر می خواهیم کشور موفقیت های خود را داشته باشد، باید امکانات را بشناسیم و برای آن برنامه داشته باشیم.


قدرت ایران به مرز شتاب رسیده است

جلیلی یادآور شد: آن که زمانی می گفت به ایران سیم خاردار ندهید، اکنون به جایی رسیده است که می گوید ایران سلاح هسته ای تولید می کند. مردی که می گفت همه را بسیج می کند حالا دوست دارد فحش بدهد و نیش بزند و این چه نشانه ای است؟ آیا چیزی جز این وجود دارد که احساس کنند قدرت ما به نقطه شتاب رسیده است؟ نمی گوییم در نقطه مطلوب هستیم، بلکه داریم به نقطه مطلوب نزدیک می شویم.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دشمن همه گزینه های روی میز را اجرا کرده است، گفت: می فهمد دیگر نمی تواند مانع جدی بر سر راه کشور بگذارد، آسیب می زند و تلاش می کند. نسل دهه 60 را تکرار نکنیم در حالی که در نسل دهه 70 نفر مثل شهید حاجی داریم. امروز آرمند علی وردی با تمام وحشیگری هایش به شهادت رسید، دلیل بقای این کشور و نظام مردم بودند و نباید بگذاریم مردم رنج بکشند.

جلیلی تصریح کرد: این سوال مطرح می شود که چرا جوانان ما امروز اینگونه شده اند چرا که ما نیازمند کار چهره به چهره و واقعی هستیم؟ باید با جوانان نشست و گفت و گو کرد تا مشکلات به صورت واقعی حل شود.


حل مشکلات نیازمند حرکت جهادی است

وی در ادامه گفت: مشکلات حل نشدنی نیست، اما با حرکت جهادی نتایج خوبی به دست آمده است و با حرکت های جهادی موفقیت در سایر عرصه ها قابل مشاهده است.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دولت و نهادهای نظارتی وظایفی دارند که باید برای انجام وظایف خود تلاش کنند، افزود: امروز بسیاری از موضوعات مطرح می شود که از جمله آن اشتغال است، هرچند که منابع موجود نیست. بنابراین به اندازه نیاز، اما باید سهم بخش های مختلف از جمله دانشگاه ها را مشخص کنیم و از منابع موجود به درستی استفاده کنیم.

جلیلی تصریح کرد: اگر از کمبود منابع صحبت کنیم جای اسراف، تبعیض و فساد نیست، اما هزینه ها باید مدیریت شود، بحث های زیادی داریم که اگر خوب مدیریت شود بخشی از مشکلات حل می شود.


هر دانشگاهی یک دولت در سایه است

وی با بیان اینکه دانشگاه های ما باید به دولت سایه تبدیل شوند، گفت: با توجه به ظرفیت های علمی، اساتید، دانشجویان و دانشگاه ها و هزینه های سنگین از جمله جان انسان ها که قابل جبران نیست، باید نقش دانشگاه ها را جدی گرفت.

عضو هیأت امکان سنجی افزود: موضوع دولت در سایه را چند سال پیش مطرح کردیم و اکنون نیز بر آن تاکید داریم زیرا نیازمند گفتمان نرمی هستیم تا به موازات آن اعضای جامعه سایه بتوانند تحولات جامعه را دنبال کنند و او را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر یکی از مضامینی که به طور جدی دنبال شده این است که اگر بخواهیم وضعیت کشور را بهتر کنیم دولت ها به تنهایی نمی توانند مشکلات را حل کنند و یکی از شاخصه های اندیشه سیاسی اسلام این است که اگر در عین حال، مردم باید برای آن بایستند.

جلیلی ادامه داد: هیچکس بهتر از حضرت علی (ع) در رأس حکومت نیست و اگر بخواهیم عدالت برقرار شود، حتی اگر در رأس حکومت باشد و جامعه برای او قیام نکند. عدالت محقق نخواهد شد.”

وی با تاکید بر اینکه ما نیاز به مفهومی داریم که نظرات مردم را در نظر بگیرد، گفت: یعنی اگر دولتی کارش را خوب انجام می دهد باید کمکش کنیم که جلو برود، اشتباهات را برطرف کند و موارد ناقص را تکمیل کند که باید جابه جا شود. مردم جدی هستند.


دانشگاه ها باید سهم خود را در توسعه درک کنند

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی افزود: هزاران پایان نامه دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد در طول سال در دانشگاه ها تهیه می شود و می توان از این ظرفیت برای حل سوالات و مشکلات استفاده کرد.

وی بیان کرد: جلساتی مانند امروز با حضور اساتید دانشگاه های مختلف در سال چندین بار برای پیگیری مسائل مربوط به استان یا کل کشور برگزار می شود که مسئولان این مهم را از دانشگاه ها جویا شوند.

جلیلی در پاسخ به سوال یکی از اساتید دانشگاه مبنی بر اینکه ارتباط دانشگاه با این سیاست ها چیست، گفت: با توجه به وجود ظرفیت های متعدد علمی و دانشگاهی، نقش این حوزه در هفتم تا چه حد دیده می شود. برنامه پنج ساله توسعه؟

وی گفت: برای تعیین نقش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در برنامه هفتم، دانشگاه ها باید بر اساس اولویت های هر استان الزاماتی را تعیین کنند.

یکی از اعضای شورای تخصیص گفت: نمی‌توانیم ادعای کارشناسی در همه امور داشته باشیم زیرا علم آنقدر متنوع شده است که عده‌ای در برخی امور متخصص می‌شوند، اما در مسائل کشور باید جبهه‌ای تشکیل شود تا به یک معمایی توجه شود. مشکل دارد و هیچ قطعه خالی باقی نمی گذارد.

وی گفت: هر موضوعی را که بخواهیم شروع کنیم باید مختصات آن را بدانیم و هر سه بعد یعنی. حال، گذشته و آینده مهم هستند.

جلیلی با تاکید بر اینکه دشمنان تلاش می کنند حافظه تاریخی ملت ایران را فراموش کنند، گفت: اگر فردی آلزایمر یا فراموشی داشته باشد حتی در زندگی شخصی خود به سختی می تواند نقشی داشته باشد، در باز می گردد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی بهترین کاری که می توانید برای رفع بیماری و مشکلات انجام دهید این است که به نقاط قوت تکیه کنید و نگذارید ضعف ها بر نقاط قوت غلبه کند.


نقاط قوت و ضعف را باید در کنار هم در نظر گرفت

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه نقاط قوت و ضعف باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: امروز باید تلاش کنیم تا نقاط ضعف را برطرف کنیم، اشتباهات را اصلاح کنیم و نسبت به سهل انگاری هشدار دهیم.

وی بیان کرد: ظرفیت علمی در خراسان جنوبی بسیار حائز اهمیت است و باید از این ظرفیت علمی و علمی معلمان و دانش آموزان برای رفع مشکلات استان استفاده شود و اگر مشکلی در سیستم وجود دارد به همدیگر کمک کنند. درستش کن

وی گفت: طبق منابعی که به همه کشورهای خارج از کشور اختصاص داده شده است، امروز ایران در بسیاری از زمینه ها جزو 10 یا 20 کشور برتر دنیاست.

جلیلی گفت: اینکه چرا این موفقیت ها گسترش پیدا نمی کند یا در سفره مردم دیده نمی شود یکی از معضلات جدی است و باید زنجیره را از ابتدا تا انتها در عرصه های مختلف جستجو کرد.

وی تصریح کرد: اگر از جبهه اقتصادی صحبت می کنیم، نقش ما در قلعه ای که باید داشته باشیم چیست، دفاع مقدس موفق بود زیرا غیر از نیروهای مسلح، افراد جامعه نقش آفرینی کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دانشگاه در این زمینه حق، تکلیف و رسالت دارد، افزود: دانشگاه ها باید در این زمینه نقش خود را مشخص کنند و بقیه را مطالبه کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از سخنرانان که چرا در سیاست خارجی به فرصت ها و محدودیت ها توجه نمی شود، گفت: در سیاست خارجی فرصت ها با نقاط تماس، تعامل و فرصت و با تعامل شکل می گیرد.

جلیلی اولویت در سیاست خارجی را نقاط تماس دانست و افزود: اگر از فرصت ها و فرصت های خوب استفاده کنیم می توانیم در برابر برخی تهدیدها مقاومت کنیم اما اگر فقط متوجه آنها شدیم در نقطه رویارویی عقب نشینی کنیم یا از آنها استفاده نکنیم. نقاط قوت ما، قدرت ما در واقع کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها فرصت های زیادی وجود دارد، گفت: به عنوان مثال واردات پاکستان 60 میلیارد دلار است و در دولت قبل بررسی شد که بدون تولید بیشتر می توان 16 میلیارد دلار از ایران تامین کرد، اما سهم ما چقدر است؟

یکی از اعضای شورای راهبردی روابط خارجی گفت: بازار پایین دستی صنعت پتروشیمی در منطقه ما 135 میلیارد دلار است اما امروز اکثر صنایع پایین دستی با یک سوم ظرفیت خود فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: بُعد دیگر دیدن توسعه داخلی، منطقه ای و بین المللی آن علاوه بر دیدن سیر تاریخی آن، استفاده حداکثری از فرصت هاست.

جلیلی تصریح کرد: گفته شد چرا اینجا هستیم، جایی که هستیم، طرف مقابل شما با تمام قوا آمدند و از گزینه های نظامی گرفته تا فشار اقتصادی که از قبل اعلام کردند و اعمال کردند، همه کارها را انجام دادند.


اعتراف دشمن به شکست در برابر ایران

وی ادامه داد: مقامات آمریکایی اکنون اعلام می کنند که شکست خوردند زیرا ملت و قدرت ایران پشت سر هم بودند.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی افزود: اگر بتوانید در سخت ترین زمان ها مانند دفاع مقدس پیروز شوید، می توانید در کشاورزی یا صنعت هم موفق باشید.

وی در پاسخ به یکی از اساتید دانشگاه در زمینه فساد، سوء استفاده و شفافیت گفت: یکی از بحث های جدی این است که اگر همه اقدامات را انجام دهیم اما فساد مانند موریانه وارد جامعه شود، هر حقی را در بر می گیرد.

جلیلی با بیان اینکه به عنوان نمونه پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی بررسی شد و مفسدان در سال های اول افشا شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید