دولت اصلاح طلب است/ دولت به دنبال کاهش شکاف بین وضعیت موجود است


ساعت: 15:21
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914309

رئیس جمهور بر لزوم «مدیریت و تصمیم گیری علوم پایه» با محوریت وزارت علوم تاکید کرد و گفت: این ادعا که دانشگاه اتاق فکر دولت است شعار و تعارف نیست. در این راستا رویکرد و دیدگاه تحول آفرین، تحول در فرآیندها و تحول نهادی پیش نیاز تحقق این هدف بسیار مهم دولت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور که صبح دوشنبه در نهمین مقصد جلسات نظارت ستاد اجرایی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفته بود، در جریان جزئیات عملکرد یکساله این وزارتخانه قرار گرفت. وی با ارائه گزارشی به وزیر و معاونین، تصمیمات و پیشنهادهایی را برای ارتقای کمی و کیفی فعالیت این وزارتخانه ارائه می کند.

رئیس جمهور تلاش برای ارتقای علم و اثربخشی آن در حل مسائل و مشکلات کشور را از مهمترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواند و افزود: امروز کشور ما دارای نظام مشکلات چالش ها و مشکلات است. مردم و جامعه که بهترین راهنما برای حل آنهاست دانشگاه و استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی دانشجویان و معلمان هستند.

رئیسی در ادامه «دانشگاه ترازکی انقلاب اسلامی» را محلی برای تربیت عالم، دانشمند، امید به آینده کشور و مسئول حل مشکلات جامعه برشمرد و تصریح کرد: اگر دانشگاه این گونه دیده شود و راهکار ارائه کند. بر اساس نیاز جامعه، دانش آموزان و در صورت اجرای این راهکار، بسیاری از مشکلات کشور به راحتی حل می شود.

رئیس جمهور اندیشه حکیمانه را مبنای عملکرد حاکمان دانست و بر اهمیت نهاد دانشگاه تاکید کرد و افزود: گاهی برخی از مطالعات و تحقیقاتی که انجام می شود، با وجود بضاعت علمی، به مرحله ای نمی رسد. تحقق و رفع مشکلات کشور توسط وزارت علوم در دانشگاه ها انجام شود.

رئیسی پانزدهمین رتبه کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهانی را دستاوردی غرورآفرین برای کشور دانست و بر تلاش مضاعف برای ارتقای این رتبه تاکید کرد.

رئیس جمهور با یادآوری موضوع بسیار مهم «افزایش بهره وری» به نسبت هزینه کرد، گفت: بهترین معیار برای سنجش بهره وری وزارتخانه و دانشگاه ها مدیران وزارت علوم هستند.

رئیسی گفت: عضویت بیش از 80 هزار نفر به عنوان مدرس در دانشگاه های کشور عدد بسیار زیاد و قابل توجهی است اما مهمتر از آن نقش آنها در حل مشکلات کشور و دستیابی به اهداف دولت برای پیشرفت و توسعه کشور است. زیرا اگر دانش دانشمندان در کنار بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار نگیریم، تغییری ایجاد نمی شود.

رئیس جمهور همچنین بر لزوم «مدیریت و تصمیم گیری علوم پایه» با محوریت وزارت علوم تاکید کرد و افزود: اینکه دانشگاه اتاق فکر دولت است شعار و تعارف نیست. و در این راستا رویکرد و نگاه تحول آفرین، تحول در فرآیندها و تحول نهادی پیش نیاز تحقق این هدف بسیار مهم دولت است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود خطاب به وزیر و معاونان وزارت علوم، «برترین رتبه دانشجویی»، «کارایی پژوهشی»، «اشتغال پایدار»، «مرجع علمی»، «توسعه فرهنگی» و «سلامت اجتماعی» را برشمرد. دانشگاه برتر از دیدگاه دولت سیزدهم را از شاخص های مهم عنوان کرد و افزود: وزارت علوم باید بر اساس این شاخص ها و با اعلام نتایج به صورت شفاف و مقایسه آن با عملکرد سال قبل، عملکرد دانشگاه ها را بررسی و رتبه بندی کند. ، بررسی و رفع مشکلات احتمالی با عدم پیشرفت هر دانشگاه.

گنجاندن «واحدهای کارورزی و مهارت آموزی» در دوره های دانشگاهی از دیگر توصیه های مهم رئیس جمهور به وزارت علوم بود که در آن توضیح داد: آموزش و مهارت آموزی عملی دانشجویان در رشته های مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی یکی از این مهم است. نیازهای امروز دانشگاه ها است، زیرا دانش پژوهان ما باید علاوه بر تسلط بر مهارت های گفتاری و نوشتاری و همچنین مهارت های بازیگری نیز تسلط داشته باشند.

بررسی راه‌های جذب بودجه پژوهشی به نهادهای مختلف با نظارت مطالبه‌محور و دانشگاهی، انتخاب اعضای هیئت‌مدیره دانشگاه از میان چهره‌های برجسته و مؤثر حتی در صورت داشتن سلایق متفاوت در مسائل سیاسی با دولت، اعطای نشان ملی به دانشگاه‌های مسئول برای ایفای نقش. در فرهنگ اجتماعی، سیاسی و دانشجویی، توجه به راه‌های تشکیل صندوق‌های دانشگاهی به‌عنوان حمایت مالی برای تأمین برخی هزینه‌ها از دیگر راهکارها و توصیه‌های رئیس جمهور برای ارتقای کمی و کیفی عملکرد وزارت علوم بود.

رئیسی با اشاره به اهمیت جذب مدیران و معلمان معتقد به پیشرفت علم و توسعه کشور با نگاه به ظرفیت های داخلی کشور، تصریح کرد: برای بهره مندی از تجربیات کشورهای دیگر محدودیتی در حوزه نداریم، اما ما نسخه های خارجی را به راحتی نخواهیم پذیرفت، اما معتقدیم این نسخه ها باید توسط کارشناسان داخلی مورد مطالعه دقیق قرار گرفته و بر اساس منافع ملی تصمیم گیری شود.

رئیس جمهور همچنین بر اجرای دقیق مصوبه منع برگزاری دوره های آموزشی در قوه مجریه تاکید کرد و گفت: با اجرای این مصوبه مهم، با اجرای این مصوبه مهم در قوه مجریه و اداری، نظام اجرایی و اداری کشور را مدیریت خواهید کرد. نظام کشور به گونه ای که دانشجویان و خانواده هایشان همچنان به دانشگاه اعتماد داشته باشند و در آموزش و پرورش عدالت و در استخدام انصاف داشته باشند.

در ادامه راه اندازی صندوق توسعه وزارت علوم برای تشویق و حمایت از پژوهشگران، تبدیل موسسات اعزام دانشجو به موسسات جذب دانشجوی خارجی، افزایش چشمگیر پارک های علم و فناوری و همچنین شرکت های دانش بنیان. ، به عنوان اقدامات ارزشمند و موثر وزارت علوم اشاره کرد و افزود: در وزارت آموزش و پرورش بحث تشکیل راهنمای پیشرفت دانش آموزان مطرح شد اما «پیشگویان» باید اساتید دانشگاه باشند.

رئیس جمهور افزود: ریشه های پیشرفت های بزرگ کشور از صنعت دفاعی گرفته تا صنعت هسته ای و علم و فناوری در دانشگاه ها است و عمدتاً کینه توزی دشمن از دانشگاه و تلاش برای تخریب این نهاد مهم کشور نیز هست. از این مشکل ناشی می شود، بنابراین معلمان دانشگاه مسئول هستند. آنها پیشرفت کشور را هم برای دانش آموزان و هم برای عموم مردم توضیح می دهند.

تلاش برای شکستن تحریم های علمی توسط دانشمندان کشور و لزوم اجرای اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر توصیه های رئیس جمهور به مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.

پیش از سخنان رئیس جمهور، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از عملکرد این وزارتخانه بر اساس سند تحول دولت مردمی و با استفاده از بیانیه گام دوم انقلاب از جمله روند کار ارائه کرد. بازگشایی دانشگاه‌ها، توزیع عدالت‌محور، بودجه‌بندی علم‌محور، ترویج علم کشور با مشارکت بین‌المللی علی‌رغم ممنوعیت و بین‌المللی شدن 20 نشریه علمی در سال گذشته، 35 درصد تولیدات علمی در جهان افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید