در صورت نیاز مذاکره کنید؛ اما با دستان خالی

در صورت نیاز مذاکره کنید؛  اما با دستان خالی

به نظر می رسد بازار انرژی در اروپا بدون حضور ایران به ثبات رسیده است و این بدان معناست که سیاست خارجی دولت سیزدهم در قبال اروپا و آمریکا اشتباه محاسباتی کرده و شکست خورده است. «زمستان سخت اروپا» به آن معنا که دولتمردان ما انتظار داشتند اتفاق نیفتاد.

به گزارش انصاف نیوز، سران 13 دولت در اولین گام، نام مذاکرات برای از سرگیری برجام را به مذاکره برای رفع تحریم ها تغییر دادند تا تکرار نام برجام، مردم را به یاد روزهای نه چندان دور آن ها ناندازد. موقعیت ها

در گام بعدی، حسین امیرعبدلاخیان در سمت وزیر امور خارجه، علی باقریکانی از نزدیک ترین افراد سعید جلیلی را به عنوان معاون خود انتخاب کرد و مذاکرات را برای احیای برجام آغاز کرد. اما مجموعه اتفاقات در فضای بین المللی هم تمایل طرفین و هم امکان دستیابی به توافق را کاهش داد. مهم ترین اتفاق جهانی که مذاکرات ایران و غرب را تحت الشعاع قرار داد حمله نظامی روسیه به اوکراین بود.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، بازار انرژی جهان به طور جدی دچار اختلال شد که ناشی از چندین رویداد همزمان از جمله تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه، کاهش صادرات گاز روسیه به آلمان و تعلیق ساخت خط لوله نورد استریم بود. از آن زمان، مقامات دیپلماتیک کشور تحلیل های خود را با نیاز شدید اروپا به انرژی ایران تطبیق دادند تا جایی که مشاور ارشد هسته ای با اطمینان از «زمستان سخت اروپا» صحبت کرد. بر اساس این تحلیل، اروپا و آمریکا برای غلبه بر مشکلات انرژی خود و مقابله با افزایش چشمگیر قیمت نفت و گاز در جهان، باید امتیازاتی را به ایران بدهند و بنابراین دولت سیزدهم می تواند خیلی بیشتر از برجام.

در تحولی دیگر، با آغاز پاییز و سلسله حوادثی که پس از درگذشت مهسا امینی در ایران رخ داد، افکار عمومی جهان نسبت به موضوع ایران و غرب حساس شد و افق دستیابی به توافق در کوتاه مدت را سیاه کرد. . دولت های اروپایی نیز با اقداماتی که انجام دادند، فشار بحران انرژی در قاره سبز را کاهش دادند و به این ترتیب این فرصت برای احیای برجام از دست رفت یا به تعبیری خوش بینانه به تعویق افتاد.

محمدجواد ظریف در این فایل صوتی معروف گفته است که فعالان سیاسی جریان رقیب به تحولات مداوم و سریع فضای بین المللی توجهی ندارند و فکر می کنند با به تعویق انداختن استفاده از فرصت ها در حال حاضر دستاوردهای بیشتری در عرصه بین المللی پیدا می کنند. آینده. حالا گذاشتن تمام تخم‌های دیپلماسی در سبد زمستان سخت اروپا، معنای بیشتری به این کلمات زیبا داد.

برجام، یک فرصت از دست رفته

علی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل درباره علت اشتباه «زمستان سخت» از نگاه مسئولان ایران گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این دولت انقلابی سیاست خارجی و بازگشت به برجام بود. زیرا تیم مذاکره کننده جدید می خواست گفتمان انقلابی را سودآور و موثر نشان دهد. پس از شکست هدفمند مذاکرات به رهبری عراقچی و حمایت ظریف، تیم جدید با توپ به اصطلاح کامل راهی وین شد. رهبری برای مذاکرات نیز شروطی داشتند که عبارت بود از عدم اخلال در مذاکرات، رفع تمامی تحریم ها، انجام بازرسی، اخذ ضمانت های عینی و تعهدات عملی برای ماندن آمریکا در برجام و انجام سایر تعهدات سایر کشورها.

این کارشناس دیپلماسی افزود: در این شرایط تیم مذاکره کنندگان انقلابی با دو پیشنهاد مرتبط اما متفاوت به وین رفتند، اما هر چه بیشتر تلاش کردند کمتر به دست آوردند!

وی با اشاره به تبلیغات «روسوفیل های ایرانی» مبنی بر موفقیت برق آسای پوتین در حمله نظامی به اوکراین و تصرف چند روزه کیف، طولانی شدن این جنگ و باز شدن فضای مذاکره برای ایران را دلیل این امر می داند. تحلیل تحلیلی در تیم مذاکره کننده ایران مقصر بود و گفت: افرادی مانند آقای مرندی و دیگران با نگاه بلندپروازانه به آینده از بازی اروپا، روسیه و آمریکا در نیمکره غربی راضی بودند و فکر می کردند چالش تامین انرژی است. به اروپا در زمستان سرد، تمایل ایالات متحده برای کنار آمدن با ایران و حرکت به سمت امتیازات را افزایش می دهد. خوب

مطهرنیا نگاه تقلیل گرایانه و بلندپروازانه توسعه جهانی دولت سیزدهم را اشتباهی راهبردی خواند و افزود: امروز ایالات متحده آمریکا ابرقدرتی است که از رژیم قدیم حاکم بر جهان یعنی حاکمیت جهان به جا مانده است. نظم دو قطبی در این نظم قدیمی، برای کاهش خطرات، ایالات متحده سعی کرد از دهه 1970 به بعد، وابستگی خود به انرژی کشورهای دیگر را کاهش دهد. بنابراین برای کشوری که به یک صادرکننده مهم نفت تبدیل شده و می تواند با سرکوب اوپک و مدیریت عرضه سایر تولیدکنندگان بر بازار جهانی تاثیر بگذارد، می تواند قیمت نفت را در سطحی نگه دارد که تولید نفت شیل (تولید لایه های ماسه و ماسه). ) برای او سودآور است خب، امروز نفت خاورمیانه دیگر یک کالای استراتژیک نیست.

وی مشکل آمریکا در بازار جهانی انرژی را توانایی کنترل موانع تاریک از جمله خلیج فارس، خلیج عدن و باب المندب می داند و افزود: آمریکایی ها می خواهند یک رژیم قانونی قانونی برای کنترل ترانزیت انرژی داشته باشند. زیرا دو قدرت اروپای متحد و چین رقبای آینده آمریکا در نظم بین المللی هستند و به انرژی این مناطق نیاز دارند و بنابراین اگر کنترل این تنگناها در دست آمریکا باشد می تواند رقبای خود را نیز کنترل کند.

مطرنیا گفت: آمریکا هم به فکر زمستانی سرد است اما نه مثل ایران. آنها از این فرصت استفاده می کنند تا به اروپا نشان دهند که بدون حمایت این کشور نمی توانند در برابر قدرت های شرقی پیروز ظاهر شوند.

وی ادامه داد: در نتیجه بحران اوکراین، عقاب آمریکایی بیشتر بال باز کرد، نزدیکی اروپا و آمریکا بیشتر شد، روسیه منزوی شد و ایران در گوشه رینگ قرار گرفت. بنابراین چین نیز متوجه شد که نمی تواند کل پل پیروزی را از شرق به غرب از تهران طی کند و بالش را به سمت عربستان و کشورهای عربی کج کرد.

وی برجام را فرصتی از دست رفته می داند و ضمن بیان اینکه می توان به مذاکره و توافق دیگری فکر کرد، اتفاقات داخلی ایران را مانع اصلی دستیابی به توافق در راستای برجام می داند و می گوید: اگر به برجام برگردیم. میز مذاکره با غرب دست ما دورتر خواهد بود آنها از قبل خالی ترند.

وی ادامه داد: سال گذشته در مقاله ای به 4 سناریو برای وضعیت برجام و تلاقی آن سناریوها با یکدیگر نگاه کردم که نتیجه کلی آنها این بود که ایران به هیچ وجه در دور جدید مذاکرات برجام را احیا نخواهد کرد و بر اساس هر سناریویی که ایران اقدام کند، حداکثر دستاورد آن برابر با برجام خواهد بود.

مطهرنیا ادامه داد: باقی ماندن وعده‌ها و اوضاع نابسامان اقتصادی دولت را مجبور می‌کند پای میز مذاکره برود، اما باید به دستاوردهای بسیار کوتاه‌تر از برجام بسنده کند.

وی در پایان هشدار داد: اگر اعتقاد بر این باشد که گفتمان انقلابی می تواند منجر به گشایش در فضای بیرونی و مانع تراشی در فضای سیاسی داخلی شود، باعث زلزله سیاسی در داخل کشور می شود.

تنها امید برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، توافق برجام است

یک فعال اقتصادی که گفته بود تیم هسته ای بیش از حد به زمستان سخت اروپا متکی بوده است، پیش شرط هایی مانند گرفتن ضمانت از دولت بایدن یا بسته شدن پرونده پادمان ها در نتیجه سوء تفاهم را مورد توجه قرار داد و گفت: اروپا می تواند نیاز انرژی خود را تامین کند. به طرق مختلف او بسیار فراهم کرد. مثلاً مقداری نفت مورد نیاز خود را از الجزایر و مصر تهیه کرد و مقدار زیادی LNG از آمریکا وارد کرد و به هر حال توانست مخازن خود را پر کند.

سیدحمید حسینی در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز با بیان اینکه مخازن 25 درصد نیاز اروپا را تامین می کنند، ادامه داد: اروپایی ها اقدامات متعددی برای کاهش وابستگی خود به انرژی روسیه انجام داده اند. به عنوان مثال، آنها مصرف گاز را مدیریت کردند و از سوخت های جایگزین استفاده کردند. برای تولید برق، آنها به نیروگاه های زغال سنگ و هسته ای بیشتری روی آوردند و مردم بسیج شدند تا بخشی از برق مصرفی خود را از طریق سلول های خورشیدی تامین کنند. همچنین هوا به آنها کمک کرد و هوا خیلی سرد نبود. ظاهرا شرایط آب و هوایی هم نشان می دهد که زمستان خیلی سرد نیست.

حسینی گفت: تنها امید برای بهبود شرایط اقتصادی کشور توافق برجام است اما دولت سیزدهم به دلیل اینکه ارزیابی مناسبی از فضای بین المللی نداشت نتوانست از فرصت میل آمریکایی ها برای احیای برجام استفاده کند. برجام و بنابراین با توجه به تحولات داخلی و خارجی، اکنون دستیابی به توافق ضروری است. به کمبود راضی باشید

این فعال اقتصادی ادامه داد: رکود و تورم کمر اقتصاد ایران را شکسته و دولت سیزدهم نتوانسته راهکاری برای برون رفت از این وضعیت نشان دهد. بنابراین در این شرایط توافق کاهش تنش با غرب می تواند مردم را به بهبود اوضاع امیدوار کند.

حسینی بیان کرد: اگر دولت در جهت کاهش تنش با غرب حرکت کند، فضای امید به آینده ای که در کشور شکل می گیرد، ممکن است فرصتی برای خروج از مشکلات داخلی برای آن فراهم کند، اما در غیر این صورت فضا تیره تر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید