در هیچ کجای قانون گفته نشده که پخش و محتوا رایگان است


ساعت: 22:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۱
کد خبر: 1889458

مدیران تیم فوتبال استقلال پس از دیدار با سپاهان به اظهارنظرهایی پرداختند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ در پی شکست مقابل سپاهان در هفته اول فصل جدید لیگ برتر، مدیران باشگاه استقلال اظهار نظر کردند.

فتاحی: صداوسیما با فوتبال ایران بازی می کند!

سعید فتاحی درباره پخش نشدن تبلیغات در تلویزیون گفت: حواشی فوتبالی نبود و فوتبالی نبود. استقلال و پرسپولیس بیانیه مشترکی داده اند و امیدوارم باشگاه های دیگر هم پشت این دو باشگاه بایستند و به ما کمک کنند حقمان را از صدا و سیما بگیریم. در سطح جهان 70 درصد درآمد باشگاه ها از حق پخش است و باشگاه استقلال به احترام هواداران و مردم خوب ایران و طبق قوانین کشور اعلام می کند که مشکلی برای پخش مسابقات ندارد اما برنامه های تولیدی نمی توانند این کار را انجام دهند و پولی پرداخت نمی کنند.

و افزود: نه تنها این اتفاق نیفتاد و احترامی در ورزشگاه رعایت نشد، بلکه تبلیغات ما را پخش نکردند. با هاشمی تهیه کننده بهترین برنامه فوتبال صحبت کردم و از او خواستم که با باشگاه ما دست و پنجه نرم نکند. تا زمانی که قوانین درست است و در مراجع ذیربط تصمیم گرفته می شود، ما با پخش زنده مشکلی نداریم، اما حداقل برنامه های تولیدی که پول در می آورند باید به باشگاه های استقلال و پرسپولیس سهم بدهند. این باید طبق شرع اسلامی اتفاق بیفتد. همه به ما می گویند این کار را نکنیم، اما اگر این کار را نکنیم چه می شود. ما باید هواداران خود را به درستی جذب کنیم و در حال حاضر سهامداران ما این حق را دارند.

معاون ورزشی باشگاه استقلال با اشاره به ناراحتی اسپانسرها گفت: بین دو نیمه تماس گرفتند اما اصلا آنها را ندیدند. من از مسئولان کشور می خواهم که رسیدگی کنند و نمی توانیم بگوییم رسانه ملی است. باشگاه استقلال به رسانه ملی احترام گذاشت و اجازه پخش مسابقات را داد، اما باشگاه ها باید حق پخش فوتبال، شب های فوتبال و سایر برنامه های درآمدزا از فوتبال را بدهند. وقتی سریالی پخش می شود، عوامل و بازیگران دستمزد نمی گیرند؟ اینجا هم باید همینطور باشه باشگاه استقلال و بازیکنان این تیم مانند بازیگر هستند و باید حق پخش را بدهند. اگر حق پخش نگیریم کجا باید از تیم خود محافظت کنیم و آبروی فوتبال کشور را در آسیا حفظ کنیم؟

فتاحی در پاسخ به این سوال که سال گذشته هیچ تبلیغی منتشر نشد، گفت: پارسال منتشر شد اما از زمانی که نامه نوشتیم و جلوی آن را گرفتیم لجبازی کردند. رفتیم پیش آقای هاشمی پرسیدیم اما گفتند اینطور نیست و استانداردی وجود دارد و می توانید این بازی را با بازی های قبلی مقایسه کنید. این اتفاق زمانی افتاد که ما در سازمان لیگ بودیم و دوربین ها را روشن نکردیم و مشکل جدیدی نیست. ما نمی خواهیم زور بزنیم، فقط حق خودمان را طبق قانون می خواهیم و امیدوارم بالاخره یک نفر صدای ما را بشنود و باشگاه های دیگر پشت این دو باشگاه بایستند.

وی درباره تاثیر این اتفاقات در فوتبال گفت: در آسیا باید با کره، ژاپن، چین و عربستان رقابت کنیم. در حال حاضر استفاده از بازیکنان خارجی در آسیا 6 بازیکن است و بهترین بازیکنان را جذب خواهند کرد. واضح است که نمی توانیم با آنها برابری کنیم و باید رویای فینال آسیا را در سر داشته باشیم. چه کسی باید به فوتبال حق فوتبال بدهد؟

معاون ورزشی باشگاه استقلال در خصوص تاثیر این موضوع در صدور مجوز حرفه ای شدن گفت: کنفدراسیون فوتبال آسیا بر حق پخش تاکید دارد و اکنون باید بگوییم حق پخش پرداخت می شود. هزینه ها کجا پرداخت می شود؟

فتاحی درباره اینکه این پول توسط صدا و سیما پرداخت شده است، گفت: تا جایی که یادم می آید 8.9 سال و در زمان ریاست کفاشیان در فدراسیون فوتبال، صدا و سیما 22 میلیارد و 500 میلیون با لیگ تومان قرارداد داشتند. و این قرارداد را فدراسیون فوتبال امضا کرد اما صدا و سیما امضا نکردند. از آن زمان تاکنون هیچ پولی پرداخت نشده است. دوستان حساب کردند که پول پرداخت شده و گفتند کجا داده است.

وی درباره مبلغی که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای برنامه های تولیدی در نظر گرفته اند، گفت: باید بیایند و مثل همه جای دنیا مذاکره کنند. جز اینکه حق پخش مسابقات جهانی و آسیایی را نمی دهیم. من می دانم که ما به آسیا بدهکار هستیم و آنها از ما شکایت کردند. به صداوسیما نامه نوشتیم و از آنها خواستیم بیایند. برای احترام به مردم ایران با پخش زنده مشکلی نداریم اما برنامه تولیدی باید درخواست بدهد و مذاکره کند. آیا می شود بازی ما را پخش کرد و زیرنویس و تبلیغات را بیرون آورد تا فوتبال ورشکست شود؟

معاون ورزشی باشگاه استقلال درباره رفع موانع حضور تماشاگران در ورزشگاه ها گفت: سازمان لیگ اعلام کرد به خاطر دروازه است اما دروازه ها مشکلی ندارد و سیستم بلیت فروشی درست است. امیدوارم این مسائل حل شود. شما افتتاحیه لیگ را تماشا می کنید که هو و کور شده است. بازی استقلال و سپاهان باید در ورزشگاه شلوغ باشد.

فتاحی در خصوص عدم اعتراض باشگاه استقلال به حضور 30 ​​درصدی تماشاگران در ورزشگاه ها گفت: نباید همه جنگ ها را رسانه ای کنیم. ما 100 درصد اعتراض کردیم و گفتند چون مصوبه قبلی 30 درصد بود باید جمع شوند و 100 درصد هواداران حضور پیدا کنند، اما متاسفانه 30 درصد انجام نشد.

وی درباره مشکلات حضور دوربین باشگاه استقلال در ورزشگاه گفت: متاسفانه دوربین های باشگاه استقلال اجازه ورود به ورزشگاه را نداشتند و واقعا نمی دانم چه بگویم و خنده دار است. بازی استقلال است و ما اجاره ورزشگاه را پرداخت می کنیم اما دوربین باشگاه استقلال اجازه ندارد. دلیل آن صدا و سیما بود و چون رادیو و تلویزیون را نصب نکردیم این کار را کردند.

معاون ورزشی باشگاه استقلال درباره آماده سازی اردوی باشگاه استقلال گفت: این اردو از 20 روز تا یک ماه دیگر آماده می شود.

فتاحی درباره پیوستن قائدی به استقلال گفت: قیدی به ترکیب اضافه شده و هواداران نگران این موضوع نباشند.

وی درباره عدم صدور مجوز بازی برای کاوه رضایی و محمد محبی و احتمال غیبت آنها در هفته دوم، گفت: صدور آی تی سی و واریز وجه زمان بر است. اما تمام تلاش خود را برای رسیدن به آنها انجام خواهیم داد.

فتاحی در پاسخ به این سوال که قرار است پول انتقال حسین زاده به باشگاه محبی پرداخت شود، گفت: مدتی است که درگیر بحث بازی ها و اردوها هستم و خیلی در جریان معاملات نیستم اما فکر می کنم همه اینها خواهد شد. در چند روز آینده انجام می شود.

وی در پایان درباره انتخابات اتحادیه فوتبال انگلیس گفت: امیدوارم هرکسی که صلاحیت داشته باشد و بتواند فوتبال را مدیریت کند، انتخاب شود.

سامی: در هیچ جای قانون گفته نشده که پخش و محتوا رایگان است

فرشید سمیعی در خصوص پخش نشدن تبلیغات محیطی در دیدار استقلال و سپاهان گفت: اصولاً 175 قانون اساسی یا سایر قوانین فقط پخش به صدا و سیما داده شده است و در هیچ کجای قانون چنین چیزی نگفته است. پخش و محتوای آن باید رایگان باشد. پخش برای رادیو و تلویزیون در دسترس است، اما هیچ جا نمی گوید که رایگان است. اینها حقوق باشگاه است و هرکسی که می خواهد از این محتوا لذت ببرد باید هزینه آن را بپردازد.

وی افزود: با توجه به اینکه ضوابط اجباری و نظارتی کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال گسترش است و فقط در نقطه الف هستیم، باشگاه های ما حذف می شوند و در صورت رعایت نکات B و C یکی از موارد اصلی حق پخش خواهد بود. چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​قبلاً از بسیاری از الزامات کوتاهی می کردیم و امروز دچار مشکل شده ایم. بالاخره در آینده با حق پخش هم مشکل خواهیم داشت. باید فرم ها را پر کنیم و بگوییم چه قراردادی امضا کرده ایم و قراردادها را ارائه کنیم. ما به هر حال به آنجا خواهیم رسید و بهتر است قبل از رسیدن به آنجا به فکر خودمان باشیم.

معاون حقوقی باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: موضوع امروز حق پخش زنده نبود و طبق مصوبات قبلی ادعایی نداشتیم و بحث بر سر محتوا بود. کی می گوید فوتبال می آید و گل های استقلال ساعت ها تبدیل به برنامه می شود و درآمدهای میلیاردی تبلیغاتی ایجاد می شود اما استقلال از تولید خودش و چیزی که متعلق به خودش است لذت نمی برد. ما بهترین پیشنهادها را دادیم اما متاسفانه پذیرفته نشدند. اگر می خواهیم فوتبالمان پیشرفت کند باید این کار را انجام دهیم.

سمیعی در خصوص ادعای صدا و سیما در خصوص پرداخت حق پخش گفت: این اثر که می گویند مورد تایید صدا و سیما است، ربطی به محتوا و پخش ندارد و جزو حق تبلیغات است که برای تمامی فدراسیون های ورزشی و آماتوری ایران. فوتبال یک ورزش حرفه ای و یک فدراسیون حرفه ای است و از شرکت های دولتی غیردولتی خارج شده و دیگر جزو آن فدراسیون ها نیست. بنابراین همه فدراسیون ها زیر نظر وزارت ورزش و جوانان اداره می شوند اما فوتبال مستقل است و حتی وزیر ورزش و جوانان حق دخالت در فوتبال را ندارد. یا باید مشکل را حل کنیم یا مانند بسیاری از الزامات دیگر به بن بست خواهیم رسید.

وی در خصوص اینکه این دیدار بدون تماشاگر برگزار می شود، گفت: یکی از دلایلی که باعث شد این دیدار بدون تماشاگر برگزار شود، پیگیری دیرهنگام است. ما از فصل گذشته شرایط AFC و فیفا را می دانستیم، اما هیچکس آنها را رعایت نکرد و اجازه دادند استقلال بدون تماشاگر بازی کند. چرا زودتر پیگیری نشد و قرار شد شنبه و یکشنبه جلسه برگزار شود؟ نمیشه جلسه زودتر برگزار بشه؟ وقتی مسئولان حاضر به همکاری هستند و وقتی به این راحتی جلسه می گذارند و دنبال راه حل هستند و نشان داده اند که به راحتی می توانند مشکلات بزرگتر را حل کنند، چرا مسئولان فوتبال دنبال نمی کنند. این خواسته ها مشخص بود و باید به نحوی AFC و فیفا را راضی کنیم، اما چرا زودتر به آنها عمل نکردیم تا استقلال چنین ضربه ای را متحمل شود.

دیدگاهتان را بنویسید