دستور آزادی زندانیانی که قبلا از این امکان آزاد شده اند


ساعت: 14:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808693

رئیس قوه قضائیه گفت: سازمان زندانها و دادسراهای سراسر کشور باید در این ایام با توجه به شرایط بیماری عروق کرونر تا حد امکان از مرخصی بر اساس بخشنامه و دستورالعمل های قانونی برخوردار شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی امروز (دوشنبه 25 بهمن ماه) در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تبریک ولادت با سعادت امیرالمومنین علی (ع) و تأکید بر عظمت و والای آن حضرت. مقام، فرمود: امیرالمومنین علی (ع) برای همه بیاموزید که اجرای قانون، عدالت و افشای چهره نفاق و منافقان و شیادان نیازمند پول و فداکاری است. مولای متقیان همواره در صف مقدم مخالفت با دشمنان خدا و شیاطین و یاغیان بوده و سپر مقتدای آنان در همه عرصه ها شده اند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به خلق حماسه دیگری از مردم غیور و متدین ایران اسلامی در 22 بهمن ماه سال جاری که منجر به شکست مکرر دشمنان و بدخواهان کشور شد، گفت: در عرصه های مختلف مربوط به انقلاب اسلامی، در نسل جوان ما شبهه ایجاد می کنند و القائات کاذب و مسموم ایجاد می کنند تا خود، مردم و نسل جوان ما را از ارزش های انقلاب اسلامی دور کنند، اما شکوه و حماسه آفرینی امت نبوی و علوی ما بر آن است. 22 بهمن امسال تلاش های دشمنان و بدخواهان را ناکام گذاشت.

رئیس قوه قضاییه گفت: حماسه آفرینی و تجدید وفاداری شکوهمند مردم و جوانان کشورمان به امام و مقام معظم رهبری و ارزش های انقلاب اسلامی بیست و دوم بهمن امسال، دشمنان را به حیرت واداشت. از این رو سران رژیم استکباری آمریکا لب به لب گشودند و از شکست نقشه ها و توطئه های خود علیه ملت ایران سخن گفتند و اذعان داشتند که فشار ظالمانه آنان چیزی از پایبندی ملت ایران به انقلاب اسلامی نمی کاهد و نفوذ و اقتدار اسلامی را خدشه دار می کند. شد.

بر این اساس، محسنی اجایی به قوه قضائیه و سایر مسئولان در عرصه‌های مختلف توصیه کرد برای گره‌گشایی از مشکلات مردم، قدردانی از بصیرت آنان و ایستادگی در راه ارزش‌های انقلاب اسلامی و با خدمت خالصانه خود به مردم، زهار را به ارمغان بیاورند. برکات

رئیس قاضی همچنان از تلاش های کارمندان ملکی به ویژه رئیس جمهور برای حل مشکلات کشور و مردم قدردانی کرد.

رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگر از سخنان خود در جلسه امروز شورای عالی قضایی با اشاره به شیوع مجدد بیماری عروق کرونر در کشور و قرمز بودن اکثر استان ها، از کلیه کارکنان دادگاه ها دستور داد تا به دفاتر خود مراجعه کنند. به طور کامل توسط ستاد ملی تاج و تخت.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بر رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا در زندان‌های سراسر کشور تاکید کرد و در این راستا از ابلاغ بخشنامه اعطای مرخصی به زندانیان و محکومان واجد شرایط خبر داد.

محسنی اجایی در این خصوص گفت: با توجه به در پیش بودن 13 رجب ولادت امیرالمومنین علی (ع) و همچنین 27 رجب عید سعید فطر، طبق روال گذشته تعدادی از زندانیان که حضور در خارج از زندان برای عموم مضر نبوده و مشمول مرخصی خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه گفت: بر اساس بخشنامه سازمان زندان ها و دادسراهای سراسر کشور، در این ایام به دلیل بیماری های عروق کرونر باید نسبت به دریافت مرخصی حداکثری زندانیان با رعایت مفاد بخشنامه و مبانی قانونی اقدام کنند. “

رئیس قوه قضائیه در ادامه به برخی از موانع قانونی اعطای مرخصی به گروهی از زندانیان اعم از ترسو فرار و همچنین محکومان به جرائم خشن، سرقت مسلحانه، آدم ربایی و غیره اشاره کرد. نوع شخص نمی تواند مرخصی دریافت کند.

رئیس قوه قضائیه در عین حال تاکید کرد که در همین پرونده ها موارد خاص و استثنایی وجود دارد که از مرخصی و عفو خارج می شوند.

بر این اساس، رئیس قوه قضائیه از ابتکار جدیدی برای اجرای راهکارهای حقوقی حمایت از زندانیان تحت تاج گذاری خبر داد و دستور تشکیل هیئتی متشکل از سازمان زندانها و دادسراها و در صورت لزوم نماینده دادستانی کل کشور را صادر کرد. اعطای مرخصی به بازداشت شدگان و محکومان جرائم غیرقابل ترک، تحقیقات و تصمیمات لازم را به عمل آورد.

رئیس قوه قضائیه در این خصوص گفت: برخی از محکومان دارای عناوین مجرمانه که به مرخصی نمی روند ممکن است مدت زیادی را در زندان سپری کرده و به معنای واقعی کلمه اصلاح و توبیخ شده باشند. در چنین مواردی شورا می تواند از لحاظ حقوقی و اخذ تضمین های لازم، زمینه اعطای مرخصی به این زندانیان را در شرایط کرونا فراهم کند.

رئیس قوه قضائیه افزود: در واقع با توجه به استثنائاتی که برای اعطای مرخصی به زندانیان و محکومان وجود دارد، ممکن است شرایط آزادی این زندانیان فراهم شود، مشروط بر اینکه حضور آنها در جامعه مضر نباشد. به مردم.”

محسنی اجایی همچنین به زندانیان مرخصی توصیه کرد که در این ایام مرخصی از ارتکاب هر گونه جرم و جنایت خودداری کنند تا شرایط برای رسیدگی بیشتر قانونی به آنان فراهم شود و این ذهنیت در جامعه ایجاد شود که مرخصی عواقب نامطلوبی برای زندانیان دارد.

رئیس قوه قضائیه همچنین به خانواده های این زندانیان توصیه کرد برای اجتماعی شدن مجدد آنها و پرهیز از ارتکاب مجدد جرم کمک کنند.

در ادامه جلسه امروز شورای عالی قضایی، رئیس قاضی با اشاره به سفر اخیر خود به استان اصفهان، به تعداد زیاد پرونده های موجود در محاکم و دادسراهای استان و همچنین حجم زیاد درخواست ها برای شناسایی و بررسی مجدد ماده 477 اشاره کرد. علل و عوامل بروز این مشکل با همکاری معاونت پیشگیری و سایر ادارات ذیربط در جهت رفع این معضل در جهت ارائه خدمات قضایی بهتر به مردم اصفهان گام بردارد.

رئیس قوه قضاییه در این خصوص گفت: مسئولان قضایی استان اصفهان کمبود قاضی و کادر را یکی از دلایل حجم زیاد پرونده ها در مراجع قضایی این استان می دانند لذا به معاون اول قوه قضاییه دستور می دهم. و همچنین معاونت منابع انسانی برای حل این معضل عاجل در دادگستری اصفهان تصمیم گیری کند.

رئیس قوه قضائیه همچنین به محدودیت ها و کمبودهای اداری و تجهیزاتی در مراکز قضایی استان اصفهان اشاره کرد و بر این اساس شاهروهیان معاون مالی و پشتیبانی قوه قضائیه را موظف کرد اقدامات ویژه ای برای رفع نواقص اداری و فنی در حوزه قضایی انجام دهد. مراکز استان اصفهان و حداقل یک سال و نیم دیگر دو فاز مربوط به مراکز قضایی استان اصفهان تکمیل شود.

در جریان …

دیدگاهتان را بنویسید