دست به دست هم می دهیم تا گامی بلند در راه خدمت به کشور برداریم


ساعت: 11:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۷
کد خبر: 1890699

در یکصد و سیزدهمین جلسه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران مطرح شد؛

شهردار تهران در نشست مجمع شهرداران شهرهای بزرگ کشور گفت: امیدواریم دست به دست هم دهیم و در راستای خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی گام های بلندی برداریم.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ یکصد و سیزدهمین اجلاس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران بعدازظهر امروز – چهارشنبه 5 مرداد 1401 – به میزبانی تهران و با حضور علیرضا زاکانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، برخی مدیران و معاونان وزارت کشور در حال برگزاری است. و جمعی از شهرداران سایر پایتخت های کشور.

بررسی سرفصل های گزارش فعالیت 8 ماهه مجمع، هماهنگی ستاد اربعین شهرداری های پایتخت و بررسی و هماهنگی مسائل و مشکلات شهرداری های کشور از جمله موضوعات قابل بحث و تبادل نظر است. این دیدار که تا امشب ادامه دارد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در این جلسه ضمن تبریک سالروز ورود آزادگان سرفراز به میهن اسلامی، گفت: پیش از این جلساتی در این مجمع برگزار می شد و گاهی آثار آن را مشاهده می کردیم؛ اما در این جلسه، شاهد حضور آزادگان سرفراز در این مجمع بودیم. علاوه بر این رویداد مهم و پرهزینه اربعین را در پیش داریم که در مورد آن صحبت می کنیم و تامین منابع و مشکلاتی که در زمینه ساخت و ساز خواهیم داشت از دیگر موضوعات این جلسه است. امیدواریم دست به دست هم دهیم و گام های بلندی در جهت خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی برداریم.


چمران: شهرداری تهران از نظر اقتصادی کار را از زیر صفر شروع کرد

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امیدواریم این جلسه نتایج مثبت و خوبی داشته باشد، گفت: همه شهرها دارای مشکلات و شرایط اقتصادی هستند که متاسفانه باعث شد دولت و شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران از صفر شروع کنند. بدهی های زیادی که وجود دارد باعث شده است که ما نتوانیم حتی آن را بشکنیم.

وی با بیان اینکه مسائل اربعین نیز در دستور کار جلسه امروز قرار دارد، تاکید کرد: اربعین برای ما نعمت است که شهرداری تهران برای کمک در این مراسم پیش قدم شد و شهرداری های دیگر نیز پای کار آمدند و ارتباط خوبی بین شهرداری ها وجود دارد. دو ملت ایران و عراق تأسیس شدند و این دو ملت با هم یک ملت را تشکیل دادند.


پیگیری درخواست های شهرداری ها از دولت و صحنه جرم پلیس راهنمایی و رانندگی

احسان متولیان دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در این جلسه گفت: پیرو درخواست شهرداری ها از دولت و پلیس راهنمایی و رانندگی محل وقوع جرم، بخشی از این درخواست ها با تسویه حساب، یکپارچه سازی پرداخت الکترونیکی جمع آوری می شود. سامانه، تهیه آیین نامه درآمدهای پایدار شهری، آسیب شناسی حمل و نقل عمومی و همکاری مرکز پژوهش های مجلس و سازمان شهرداری ها در خصوص تدوین قانون جامع مدیریت شهری از مهم ترین موضوعات مورد توجه در حوزه تخصصی است. کمیسیون ها و کمیته های مجمع .

وی افزود: در حوزه آموزش و پرورش; با توجه به طراحی و اجرای جایزه تعالی مدیریت محیط زیست شهری، استقرار مدیریت دانش در سطح شهرداری های کشور و مستندسازی تجربیات موفق و ناموفق شهری.


بر اساس این گزارش، سایت مجمع کلانشهرهای ایران در این نشست راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار شهری، در دومین بخش از یکصد و سیزدهمین اجلاس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، پیرامون مسائل بین شهرداری های کلان شهرها و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها بحث و تبادل نظر شد.


لزوم تسریع در اجرای مفاد لایحه درآمد پایدار

علی قاسم زاده شهردار اصفهان نیز در این جلسه گفت: اگر تفاهم نامه ای بین وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه در خصوص تخصیص ارزش افزوده به کلان شهرها داشته باشیم، کمک خواهد کرد، همچنین در بحث و تبادل نظر. پیش نویس قانون درآمد پایدار، صرف نظر از مفاد اجرایی آن.» اگر بعداً اجرا شود، ما شهرهای بزرگ متضرر خواهیم شد.

رضا امینی شهردار اهواز نیز اظهار داشت: اگر بتوانیم در این مجمع سازوکاری برای تامین هزینه های جاری اعم از دستمزد و حقوق در شهرداری ها از طریق منابعی مانند ارزش افزوده و غیر از درآمد ساختمان تعریف کنیم، بسیاری از نگرانی ها برطرف می شود. “


درخواست های شهرداری ها از دستگاه های دولتی باید پیگیری شود

جواد حمیدی شهردار بجنورد گفت: امتیازات مطرح شده در بحث جهش تولید محقق نشده است، مشکل بعدی درخواست های شهرداری ها از دستگاه های دولتی است که باید پیگیری شود.

حسین مهدی زاده شهردار ارومیه نیز گفت: نگرش دستگاه های حاکمیتی در حوزه مدیریت شهری باید تا حد زیادی تغییر کند; شهرداری از یک منظر نهادی غیردولتی و از منظر دیگر حاکمیتی است، اما پایین ترین و ابتدایی ترین سطح ارائه خدمات بر عهده ماست و این امر مشکلات و خلأهایی را ایجاد می کند، بنابراین باید جایگاه شهرداری ها مطرح شود. کاوش کرد.

مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز در خصوص مراسم اربعین گفت: اربعین یک امر قلبی است که همه ما به آن مشغول هستیم و امسال سال خاصی است که از کرونا گذشتیم. مشکلاتی که 1600000 نفر ثبت نام کرده اند. پیش بینی ما این است که مراسم امسال با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شود.


ارائه خدمات خوب به زائران، حمل و نقل و توجه به گرمازدگی باید مورد توجه قرار گیرد

علیرضا زاکانی شهردار تهران یادآور شد: برای مراسم اربعین هم بحث حمل و نقل در ایران و عراق، هم بحث گرمازدگی و گرمازدگی و هم خدماتی که باید به زائران ارائه شود بسیار مهم است.

تهدیدات اضافه شد: ما باید در سه جایگاه خدمات ارائه دهیم. یکی از آنها در مرزهایی مانند آذربایجان و … است و به زائرین خارجی خدمات ارائه می دهد، یکی قبل و بعد از مرز به زائرین کشورمان خدمات می دهد و دیگری در عراق است که به خدمات موکب و خدمات کمک می کند. خدمات حمل و نقل باید به دقت در نظر گرفته شود. باید دست به دست هم دهیم و عقب ماندگی ها را در حوزه های مختلف جبران کنیم و بار را برداریم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه این حرکت مردمی نماد کارآمدی و خدمت رسانی خواهد بود، ادامه داد: در غدیر که در محور خیابان ولیعصر پیاده روی داشتیم، پیش بینی 800 هزار نفر مطرح شد، برای یک و نیم آماده شدیم. میلیون نفر را آماده کردیم، اما سه میلیون نفر از او استقبال کردند. باید توجه داشته باشیم که استقبال مردم از این مراسم بالا خواهد بود. قبل از آن باید برای خود سرمایه اجتماعی ایجاد کنیم.


پیش بینی می شود 5 میلیون نفر از مراسم اربعین استقبال کنند

محمدامین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز گفت: پیش بینی می شود امسال 5 میلیون نفر در مراسم اربعین شرکت کنند. وی گفت: در سال های اخیر بسیاری از زیرساخت های مراسم اربعین تخریب شد که البته زیرساخت های موجود نیز جوابگو نبود. یکی از مسائل و چالش های اصلی امسال بحث گرما است که باید در همه مرزها و عراق به آن رسیدگی شود. برای موارد مختلف در معضل اربعین بحث تقسیم کار ملی را مطرح می کنیم.


کمک 500 میلیارد تومانی بخش خصوصی برای تقویت زیرساخت پایانه های مرزی

حجت الله غلامعلی، دبیر کمیته زیرساخت ستاد اربعین نیز خاطرنشان کرد: امسال 23 بازدید و جلسه هماهنگی در پایانه های مرزی اطراف اربعین داشتیم و بر اساس امکانات تصمیم گیری شد. 30 تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی داشتیم. بیش از 500 میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی برای تقویت زیرساخت پایانه های مرزی استفاده می کنیم.

وی افزود: در بهسازی محورهای مواصلاتی بیش از 650 کیلومتر بارگیری شده و هزار میلیارد تومان هزینه شده است و موضوع تامین ایمنی و امنیت با جدیت در حال پیگیری است. گفتنی است 40 ایستگاه برای تماس رایگان زائران با داخل کشور و ظرفیت پارکینگ در مرز مهران امسال به 50 هزار خودرو خواهد رسید. بحث تامین آب و برق پایدار پایانه های مرزی از دیگر مواردی است که پیگیری و اقدامات لازم برای تامین برق کافی و سایر زیرساخت ها انجام شد.

غلامعلی خاطرنشان کرد: از 110 تانکر سیار آبرسانی و 50 تا 60 کولر آب شرب در حال نصب است. البته با توجه به اینکه اربعین این سال ها در فصل گرما است، هدف ما ایجاد زیرساخت های موقت نیست و سعی می کنیم زیرساخت ها را در سال های آینده پایدار و قابل استفاده کنیم.

دبیر کمیته زیرساخت ستاد اربعین با بیان اینکه دوستان ما در شهرداری تهران در تمامی بازدیدهای سایت برای اربعین حضور فعال داشته اند، تاکید کرد: امسال حدود ورودی و خروجی نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است و در بحث مطرح شد. در مورد استقرار و جانمایی اماکن ارائه خدمات به شهرداری ها تجدید نظر شود. همچنین در پایانه مرزی امکان ویژه ای برای مناسب سازی افراد دارای معلولیت وجود ندارد و امیدواریم در این راستا نیز اقداماتی انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید