دعوای عجیب مدیریت و نقاب در دانشگاه هنر/ فضای امنیتی اطراف دانشگاه

دعوای عجیب مدیریت و نقاب در دانشگاه هنر/ فضای امنیتی اطراف دانشگاه

رفتارهای عجیب مدیریت و جنجال ماسک در دانشگاه هنر/ فضای امنیتی اطراف دانشگاه چند روزی است که دانشگاه هنر پردیس باغ ملی بر سر دستور اجباری ماسک زده است. اتفاقی که طی آن به دانشجویان اعلام شد از روز شنبه ۷ خرداد، شرط ورود به دانشگاه حجاب دختران است. مشکلی که منجر به تجمع برخی از دانشجویان در این دانشگاه شد و به نقل از کانال های خبری دانشگاه، صبح روز شنبه 10 دانشجو در بیرون از دانشگاه بازداشت شدند، هرچند رسانه های مستقل دانشگاه هنر از آزادی هر 10 دانشجو خبر دادند، اما دانش آموزان هنوز تنها هستند. آنها با ضبط تلفن همراه از آزادی تعدادی از همکلاسی های خود خبر دادند.

نسترن فرخه نوشت: چند روزی است که دانشکده ملی هنر باغ به حجاب اجباری اعتراض کرده است. اتفاقی که طی آن به دانشجویان اعلام شد از روز شنبه ۷ خرداد، شرط ورود به دانشگاه حجاب دختران است. مشکلی که منجر به تجمع برخی از دانشجویان در این دانشگاه شد و به نقل از کانال های خبری دانشگاه، صبح روز شنبه 10 دانشجو در بیرون از دانشگاه بازداشت شدند، هرچند رسانه های مستقل دانشگاه هنر از آزادی هر 10 دانشجو خبر دادند، اما دانش آموزان هنوز تنها هستند. آنها با ضبط تلفن همراه از آزادی تعدادی از همکلاسی های خود خبر دادند.

امنیت جلوی دانشگاه و وجود تعداد زیادی لباس شخصی همچنان حکایت از وجود التهاب در این محیط دارد. حالا پس از انتشار خبر دستگیری چند دانشجو، تعداد دانشجویان کمتری در این خیابان قدم می زنند. برخی از زنان با روسری از دانشگاه خارج می شوند و برخی دیگر با چادر به درب اصلی دانشگاه نزدیک می شوند تا بدون مرز وارد دانشگاه شوند.

یکی از دانشجویان درباره شروع درگیری صبح شنبه گفت: حدود 10، 15 نفر بودیم که بدون سر و صدا و حتی شعاری به دانشگاه می آمدیم، وقتی زن و مرد با لباس شخصی به جلوی دانشگاه رسیدیم. شروع به هل دادن و گرفتن پسرها کرد. ما دخترها می‌خواستیم جلوی آنها را بگیریم تا پسرهایی را که به ما حمله کردند را نگیرند. پنج نفر از بچه ها – یک دختر و چهار پسر – در ون سوار شدند. یکی از پسرها موهای بلندی داشت، موهایش را گرفتند و کشیدند و انداختند داخل وانت. بعد بیرون دانشگاه غوغایی شد. فارغ از اینکه چه می شود، گفتند وارد دانشگاه شوید. برایشان مهم نبود که ما ماسک نزنیم چون نمی خواستند جلوی دانشگاه شلوغ باشد. البته به بقیه بچه هایی که بعد از ما وارد دانشگاه شدند گفتند که از فردا باید چادر بزنی چون امروز به غیر از چند نفر بیشتر بچه ها روسری داشتند.

بنا به گزارش دانشجویان، اطراف این دانشگاه از حوالی ساعت 9 صبح با حضور نیروهای امنیتی تحت مراقبت قرار گرفت و با وجود اینکه نیروهای امنیتی با دانشجویان برخورد نکردند، افرادی با لباس شخصی با دانشجویان برخورد کردند. حتی به گفته برخی از دانشجویان، اولیای برخی از دانشجویانی که در دانشگاه نشسته بودند تماس گرفته اند تا فرزندانشان هر چه زودتر از دانشگاه خارج شوند. روایت اکثر دانشجویان از فضای دانشگاه نشان از تداوم التهاب در داخل دانشگاه دارد.

من نگران تحریم شدن هستم

اگرچه تعدادی از دانشجویان بعدازظهر شنبه آزاد شدند، اما بسیاری از دانشجویان همچنان نگران شناسایی و سپس ممنوعیت ورود به دانشگاه هستند. پنجشنبه گذشته شورای صنفی دانشگاه هنر در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: «ما دانشجویان حاضر در تحصن دیروز اعلام می کنیم که عکس های منتشر شده از افراد برای یک دانشجوی عادی امکان پذیر نیست و می شود. به احتمال زیاد این اقدام با هدف آسیب رساندن به دانش آموزان از موقعیت شخصی غیر دانشجویی صورت گرفته است.

التهاب نابهنگام

با وجود اینکه دانشجویان در حال نزدیک شدن به کنکور هستند، اما بسیاری از آنها احساس می کنند که این جو حاکم بر دانشگاه آرامش قبل از شروع امتحانات را به هم می زند. حتی علی شریفی سرچی، یکی از اساتید دانشگاه شریف، پس از اعتراض روز چهارشنبه دانشجویان در دانشگاه هنر، در توئیتی نوشت: «دانشجویان دانشگاه هنر تهران نسبت به تصمیم جدید دانشگاه مبنی بر اجباری شدن نوع حجاب برای دانشجویان دختر از امشب تا امروز اعتراض دارند. حالا در دانشگاه جمع شدند. مسئولیت ایجاد تنش و فشار روانی بر دانشجویان دقیقاً در فصل امتحانات بر عهده مدیریت دانشگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید