دغدغه اصلی معلمان مشکلات معیشتی است

دغدغه اصلی معلمان مشکلات معیشتی است

روز معلم فرصتی است برای تکریم مقام معلم، اما فراتر از تکریم های زبانی و نمایشی، باید به معیشت و مشکلات صنفی معلمان پرداخت. گروهی که با عشق کار می کنند و با مشکلات مشهودی مواجه می شوند.

معلمانی که در واقع صاحب مهمترین سرمایه های کشور و استان سمنان هستند و برای تربیت نسل آینده تلاش می کنند، بنابراین اهمیت کارشان بر هیچکس پوشیده نیست. یکی از موضوعاتی که معلمان استان سمنان و همچنین معلمان سایر استان های کشور در آن حرف دارند، طرح نمره دهی است که معلمان می گویند با آن چیزی که باید باشد فاصله زیادی دارد.

بسیاری از مشکلات معلمان

معلمی در این باره به خبرنگار مهر گفت: حقوق معلمان 80 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه باید تعیین می شد زیرا کاری که معلمان انجام می دهند کمتر از کار اساتید دانشگاه نیست اما متأسفانه آنچه به منابع آن اشاره می کند. نام دانشکده از قانون رتبه بندی حذف شد و استاد دانشگاه جایگزین آن شد که با اعضای هیئت علمی تفاوت زیادی داشت و عملاً طرح رتبه بندی را از استاندارد منحرف کرد.

وی که ترجیح می دهد نامش فاش نشود، گفت: معلمان از تغییرات بسیار خوشحال بودند، اما وقتی این اتفاق نیفتاد، دلسردی محسوسی در بین همه همکاران ما ایجاد شد.

مشکلات معیشتی و مشکلات کاری

یکی دیگر از معلمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه معلمان مشکلات زیادی دارند و اگر این مشکلات حل نشود کار آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: وقتی معلمی بتواند با 25 تا 30 دانش آموز ارتباط مناسب برقرار کند، ابتدا خودش. با ساکنان ارتباط برقرار می کند. به راحتی فکر کنید، اما در واقع نمی توانید با دریافت دستمزدهای اندک زندگی خود را تغییر دهید، حتی از طریق وزارت کار.

محمدرضا عرب احمدی با بیان اینکه معلمان زیادی در بخش های کوه زر و بیارجمند و غیره مشغول به کار هستند، گفت: به ازای پنج میلیون تومان در ماه گفت: در واقع مشکلات معیشتی یکی از مهمترین دغدغه های معلمان است چرا که نمی توانند زندگی آبرومندانه ای داشته باشند.

و افزود: شاید نباید این را بگویم، اما اگر بخواهم از همکارانم که با تاکسی های اینترنتی تردد می کنند نام ببرم، لیست کامل یک صفحه ای است و این شایسته معلمان نیست. از طرفی رتبه دهی بعد از ده سال شاخ و شاخ مثل این است که رسانه ها را بیرون آوردند که معجزه ای در کار و زندگی معلمان زاها وجود دارد که اصلاً اینطور نیست.

دغدغه معلمان «مشکلات معیشتی»/ درس «امیدبخش» کارمندان است

رسیدهای کوچک

یکی از فرهنگیان بازنشسته در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بعد از ۳۱ سال کار صادقانه حقوق من هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، گفت: واقعا شایسته نیست معلمی این میزان حقوق بگیرد پس شما باید فکری به حال معیشت معلمان کرد.

باقری با بیان اینکه در دهه 70 با یک ماه حقوق معلمی می توانستیم یک و نیم سکه بخریم، این میزان در سال 80 به یک سکه رسید و اکنون شرایط به گونه ای شده است که حقوق چهار ماهه من حتی به سکه هم نمی رسد. این اتفاق نیفتاده است، اما من معلم هستم و زندگی من چهار پنج برابر بدتر و دشوارتر شده است، اما هیچکس به این موضوع توجه نمی کند.

وی با بیان اینکه تصور معلمان نسبت به کارشان به هیچ وجه کافی نیست، گفت: اگر کسی فکر می کند که کار معلمی آسان است یا مثلا سه ماه در تابستان معلمان کار نمی کنند، جای خود را عوض کند. یک ماه با یک معلم و ببینید که فقط 30 نگه می دارید آیا برای یک نوجوان در سطوح مختلف اجتماعی، اقتصادی، فکری و معنوی آسان است که فقط یک ساعت بدون هیچ فعالیتی با هم باشند؟

دشواری های تدریس

به سراغ یکی دیگر از معلمان منتخب لیست معلمان نمونه استان سمنان رفتیم که البته به همین دلیل نخواست نامش را در گزارش بیاورد، اما حاضر شد یکی از مهم ترین مشکلات معلمان را مطرح کند. وی با بیان اینکه معلمان از نظر فشار کاری و شرایط کاری قابل مقایسه با سایر کارکنان دولت نیستند، گفت: یکی از مهمترین مشکلات معلمان مرخصی است.

وی با بیان اینکه معلمان در طول سال تحصیلی باید از مرخصی استعلاجی استفاده کنند که دو شرط دارد، اول اینکه سقف آن سه روز است و دوم باید به تایید کمیته پزشکی برسد، در صورت ضرر چه باید کرد؟ وی گفت: برخی از مشکلات معلمان اصلا به چشم نمی آید.

این معلم با بیان اینکه برخی می گویند اگر معلمان به مرخصی نروند به جای آن حقوق می گیرند یا تعطیلات تابستانی دارند، افزود: اولاً باید گفت که پول مرخصی به معلمان داده نمی شود و ثانیاً به جز حوادث. مشکلات و بیماری ها، فقط در تابستان می آیید؟

وعده ها چه شد؟

اما علاوه بر مشکلات معیشتی، مدارس و معلمان استان سمنان نیز مشکل دارند، به عنوان مثال امروزه مدارس زیادی به صورت کراوات در استان وجود دارد، از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که دو سوم مدارس در سطح استان وجود دارد. استان یا فرسوده است یا ویران و همه هنوز در شهرهایی مانند سمنان هستند و در شاهرود مدارس دو شیفتی وجود دارد که همه اینها نشان می دهد که وضعیت اعتباری در آموزش و پرورش استان سمنان چندان جالب نیست.

برای بررسی مشکلات معلمان در حوزه کاری، با فردی صاحب نظر فرهنگی درباره مشکلات آموزش و پرورش استان سمنان گفت وگو کرده ایم. بیش از 10 نفر در استان سمنان مامور شده اند تا شاهد جمع آوری کامل این مدارس باشند، وی می گوید: با گذشت 5 ماه هنوز این اتفاق نیفتاده است و به عنوان مثال در کالپوش شاهد تعطیلی مدارس هستیم بنابراین معلمان انتظار دارند این اتفاق بیفتد. .

مصطفی ابراهیمی همچنین به مدارس محروم و به ویژه وضعیت مدارس فرسوده و شرایط بد گرمایشی و سرمایشی مدارس اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش پنج ماه پیش اعلام کرد که برای تکمیل ساختمان مدرسه و جمع آوری مدارس اطلس بی سوادی، برنامه جامع رفع بی سوادی در استان سمنان و… اعتبارات، حال سوال ما از مسئولان آموزش و پرورش این است که در این شاخص ها چند اعتبار برای استان در نظر گرفته شده است؟

مشکلات در حال رسیدگی است

با این حال استاندار سمنان در اجلاس معلمان استان سمنان همزمان با روز معلم قول رسیدگی به مشکلات معلمان را داد و اظهار داشت: دستور کار داریم که پیگیری کنیم و سعی کنیم به مسائل مختلف رسیدگی کنیم. مشکلات معلمان جامعه در همه زمینه ها به گونه ای که دغدغه ای جز مسائل آموزشی وجود نداشته باشد. ، ندارد.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند معلمان اصیل ترین قشر جامعه هستند و ما باید تمام تلاش خود را برای تحقق مطالبات آنان به کار بگیریم، اظهار داشت: با همت والای معلمان استان، استان سمنان امروز در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، امنیتی، آموزشی و غیره به موفقیت های مطلوبی دست یافته اند و در یک شاخص کشوری رتبه بندی شده اند.

قدردانی از معلمان استان سمنان

با وجود این وعده ها اما به نظر می رسد معلمان همچنان درگیر هستند و مشکلاتی دارند اما در پایان گزارش به برنامه های روز معلم در گفتگو با عادل حلیگی ثمرین مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان نیز نگاهی می اندازیم. وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از برنامه های خوبی که امسال در روز معلم انجام شد نواخته شدن زنگ قدردانی از معلمان در 1000 مدرسه سراسر استان بود.

هالگی ثمرین همچنین از قدردانی 63 معلم نمونه استان سمنان خبر داد و لیست تمامی این 63 معلم را در اختیار خبرگزاری مهر استان سمنان قرار داد. وی همچنین اعلام کرد: برگزاری مراسمات مختلف توسط دستگاه های اجرایی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان سمنان، همایش قدردانی از مقام معلم، تقدیر از معلمان جهادگر و کلنگ زنی فرهنگستان کار و دانش مرضیه در دامگان از برنامه های هفته معلم در استان سمنان.

اجرای 25 برنامه شهرستانی قدردانی از زحمات معلمان، جلیل از معلمان نمونه، همایش پیاده روی، تجلیل از معلمان شورای اسلامی شهر، افتتاحیه کتاب خاطرات معلمان، نمایشگاه معلمان هنرمند، ایجاد موزه آموزش و پرورش و یادمان شهدای فرهنگی و… از دیگر برنامه های هفته معلم معلمانی بودند که جدای از این شناخت ها باید به مشکلات کرامت خود نیز بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید