دوران سلطه غرب به پایان رسیده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «تونی بلر» نخست وزیر سابق انگلیس در اعترافاتی گفت که دوران سلطه غرب بر جهان رو به پایان است.

بلر در سخنرانی سالانه خود در رویداد بنیاد دیچلی توضیح داد: «دوران تسلط سیاسی و اقتصادی غرب رو به پایان است و جهان به سمت مفهومی دوقطبی و احتمالاً چند قطبی در حال حرکت است.

به گزارش سایت ریانوفسکی، وی گفت: بزرگترین تغییر ژئوپلیتیک قرن حاضر از چین خواهد بود نه روسیه، ما به پایان سیطره سیاسی و اقتصادی غرب نزدیک شده ایم.

نخست وزیر سابق بریتانیا و جنگ افروز، چین را «دومین ابرقدرت جهان» خواند و گفت که جهان حداقل دو قطبی و احتمالاً چند قطبی خواهد شد.

به گفته بلر، رئیس جمهور چین شی جین پینگ قصد خود را برای بازگرداندن تایوان به کنترل پکن پنهان نکرده است.

بر اساس این گزارش، او استدلال کرد که چین تحت رهبری شی برای نفوذ می‌جنگد و این کار را «تهاجمی» انجام می‌دهد، اما غرب باید هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهد و برتری نظامی خود را حفظ کند.

این سیاستمدار بریتانیایی با تأکید بر اهمیت «قدرت نرم» در مقابله با چین، گفت روسیه و احتمالاً ایران به متحدان اصلی پکن در دنیای چندقطبی جدید تبدیل خواهند شد.

بلر از سیاست «قدرت به علاوه تعامل» در قبال چین حمایت کرد و افزود که باید «به اندازه کافی قوی» باشد تا بتواند با آنچه موضع آینده چین به ارمغان می‌آورد مقابله کند، اما به دنبال «عدم تعامل کامل» یا بستن خطوط نباشد. با او تعامل نکنید و به او نزدیک نشوید.

پیش از این، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، از سیاست غرب انتقاد کرده و هشدار داده بود که چنین سیاستی جهان را به ورطه جنگ بزرگی نزدیک می کند که در آن هیچ برنده ای وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید