دور جدید مذاکرات تا پایان سال جاری از سر گرفته می شود

رادور جدید مذاکرات تا پایان سال جاری از سر گرفته می شود

روند مذاکرات برجام بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی ماه هاست که مسکوت مانده است. رئیس جمهور آمریکا از یک سو ادعا می کند که برجام مرده است، اما «مرگ برجام» را اعلام نمی کند و از سوی دیگر، رابرت مالی برخلاف جو بایدن تأکید می کند که «هنوز جا هست. برای مذاکره».

روند مذاکرات برجام بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی ماه هاست که مسکوت مانده است. رئیس جمهور آمریکا از یک سو ادعا می کند که برجام مرده است، اما «مرگ برجام» را اعلام نمی کند و از سوی دیگر، رابرت مالی برخلاف جو بایدن تأکید می کند که «هنوز جا هست. برای مذاکره”. به عبارت دیگر، اروپا و آمریکا مانند ایران خواهان ادامه مذاکرات برجام هستند؛ زیرا ایران با توافق برجام برای اروپا، آمریکا و حتی روسیه و چین بهتر از ایران هسته ای بدون تعهد است، اما آنها تلاش می کنند. برای پنهان کردن این علاقه با رندی، شاید بتوانند در سایه رویدادها و اعتراضات اجتماعی از این موضوع استفاده کنند و امتیاز بیشتری کسب کنند. سایه شوم تحریم ها بر اقتصاد این کشور و برای تجربه شرایط مسالمت آمیزتر در روابط بین الملل و سیاست خارجی این کشور، از سرگیری مذاکرات برجام در آینده نزدیک با شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت و گو کردیم. مجلس یازدهم.این نماینده اصلاح طلب مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانحرب در این باره توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می خوانید.

چشم انداز برجام را چگونه می بینید؟ به نظر شما مذاکرات برجام ادامه خواهد داشت؟

این معامله که در سال 2015 آغاز شد، تا به حال سهم خود را با فراز و نشیب داشته است. بارها تعلیق و از سر گرفته شده است و حتی ایالات متحده از مذاکرات خارج شده است. بنابراین تردید، توافق را بی اثر کرد. شش ماه پیش، برجام تقریباً به نتیجه نهایی خود رسیده بود. اما با لابی های اسرائیل و عربستان و نفوذ آن لابی ها دوباره از سر راه آنها خارج شد. البته آمریکا و کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که با از سرگیری مذاکرات برجام موافقت کرده اند. آنها وانمود می کنند که مخالف هستند و از مرگ برجام صحبت می کنند. اما در پشت صحنه، آنها می خواهند مذاکرات را ادامه دهند و آنها را به پایان برسانند. به همین دلیل است که حدس می‌زنم نشست بعدی مذاکرات برجام به زودی آغاز شود. اما با توجه به دیدگاه های متفاوتی که اکنون مطرح می شود، ممکن است نتیجه این جلسه زمان زیادی به طول بینجامد.

با این اوصاف، آیا فکر می کنید برجام نتیجه ای خواهد داشت؟

آنچه ما از طرف های برجام انتظار داریم بازگشت به نقطه ای است که شش ماه پیش بر سر آن توافق شده بود تا برجام به سرانجام برسد و به نتیجه برسد. در غیر این صورت برنامه سازمان انرژی اتمی را در راستای برنامه راهبردی مجلس دنبال خواهیم کرد. کشورهای مخالف به تحریم و تشدید تحریم ها متوسل می شوند. اما از آنجایی که فلسفه برجام لغو تحریم هاست، اگر روند به همین منوال ادامه یابد، نتیجه نگران کننده خواهد بود. اگرچه من معتقدم که پایان برجام یک ترتیب برد- باخت است که غربی ها می خواهند. اما ما به دنبال توافق و راهبرد برد-برد هستیم و هرگز از خواسته های مردم چشم پوشی نمی کنیم.

با توجه به شرایط کنونی کشور و اعتراضات صورت گرفته، برخی معتقدند که ایران به دنبال میانجیگری برای توافق و جلب حمایت بین المللی است. اما غربی ها تمایلی به دادن امتیاز ندارند و به مذاکره در مورد مسائل فراسرزمینی نگاه می کنند. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

البته مشکلات داخلی تأثیری در روابط بین الملل ندارد و به طور کلی مشکلات داخلی هر کشوری بر روابط بین المللی آن کشور تأثیر می گذارد; بنابراین تنش‌های داخلی که در آن مدت در فضای اجتماعی کشور داشتیم، تا حدودی باعث شد طرف‌های برجام منتظر روشن شدن نتیجه نهایی درگیری‌ها باشند. بنابراین به نظر من این موارد تاثیری در انعقاد برجام نداشت. برجام مشکل خاصی دارد و نباید با مسائل دیگر همراه شود، اما قطعا مشکلات داخلی کشور از این موضوع و از منظر غربی‌ها بی‌تأثیر نخواهد بود.

آیا این بدان معناست که ما به دلیل شرایط اجتماعی حاضر به مصالحه در مورد برجام هستیم؟

آنچه جمهوری اسلامی ایران از طرف‌های برجام خواسته، لغو تحریم‌ها بوده و هست و اگر این توافق نتیجه‌ای غیر از آن داشته باشد، ارزشی ندارد. بنابراین، وضعیت فعلی بهتر از توافقی است که به ایران لطمه بزند. با توجه به مشکلات داخلی و شرایط اقتصادی کشور، برخی برای کسب امتیاز بیشتر تلاش می کنند. نقاط بیشتر منجر به تمدید روند مذاکرات برجام می شود. زیرا ایران زیر بار پیشنهادات غیرمنطقی آنها نمی رود. منطق ماجرا این است که کشورها موافق هستند و جمهوری اسلامی ایران نیز ماهیت فعالیت های هسته ای خود را روشن می کند. برای این کار آماده است و از سوی دیگر آمریکا باید تحریم ها را متوقف کند و تحریم های قبلی را لغو کند.

پیش بینی شما از آینده برجام چیست؟

حدس من این است که یک جلسه تسویه حساب تا پایان سال 1401 برگزار می شود و به احتمال زیاد آن جلسه نتیجه را روشن می کند. پیش‌بینی من این است که پس از چند ماه تعلیق برجام، مسائل برجام نسبت به قبل متفاوت می‌شود و کشورهای غربی بزرگ‌نمایی می‌کنند و موضوعاتی غیر از برجام را مطرح می‌کنند. با این حال، رویه ایران در رابطه با برجام تغییر نکرده است و همان رویه ای است که قبلا در برجام برای رفع تحریم ها داشت. امیدواریم این دور از مذاکرات نتیجه خوبی برای سال‌های مذاکرات برجامی باشد که در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید