دولت آمریکا حامی نیست، بلکه ناقض عمده حقوق بشر است


ساعت: 23:35
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1879110

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای در محکومیت سیاست های حقوق بشری آمریکا، دولت آمریکا را نه حامی، بلکه ناقض بزرگ حقوق بشر خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفته کتابخوانی آمریکایی در مورد حقوق بشر (6 تا 12 ژوئیه) بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: حمایت از حقوق بشر همواره یکی از مهمترین شعارها و ادعاهای مقامات آمریکایی در نظام بین الملل بوده است. سیاست دولت نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر است. آمریکا استفاده از ابزارهای اقتصادی برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل سیاسی را مصداق بارز نقض حقوق بشر و استفاده از تروریسم اقتصادی برای دستیابی به اهداف سیاسی می داند و معتقد است که این موضوع چالش های پیچیده ای را نیز برای هنجارهای شناخته شده ایجاد کرده است. و چارچوب های حقوق بشر

* ایران یکی از کشورهایی است که به شدت تحت تأثیر استفاده ابزاری از حقوق بشر توسط ایالات متحده قرار گرفته است

این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که به شدت تحت تاثیر استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر قرار گرفته و اعمال تحریم های قهری یکجانبه آمریکا به ابزاری برای نقض حقوق طبیعی و قانونی تبدیل شده است. مردم ایران از جمله حق زندگی و سلامتی و سلامت، حق برخورداری از استانداردهای مناسب زندگی، حق آموزش و دسترسی به دانش و فناوری، حق توسعه و نقض فاحش حقوق زنان، کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت.

در این اطلاعیه آمده است: به خطر انداختن امنیت غذایی، عدم همکاری شرکت های عرضه کننده کالاها و تجهیزات پزشکی و بهداشتی با شرکت های ایرانی، توقف خرید داروهای بیماری های نادر و حاد، ممنوعیت دسترسی محققان و پزشکان ایرانی به منابع پزشکی روی سرورهای کتابخانه ملی پزشکی. (NLM) و (Pubmed) به ویژه در روزهای شیوع ویروس کرونا، تحریم های صنعت هوانوردی و قطعات هواپیما که امنیت پرواز هواپیماهای مسافربری ایران را به طور جدی به خطر انداخت، عدم دسترسی به سیستم مالی بین المللی، اختلال در سیستم های پرداخت و … امتناع شرکت های خارجی از پذیرش ضمانت نامه های ارزی بانک های ایرانی، فشار مضاعف اقتصادی بر زنان شاغل و سرپرست خانوار، کاهش قدرت خرید سالمندان و مشکلات معلولان جسمی و ذهنی در دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی مناسب، کمک و توانبخشی تنها چند نمونه وجود دارد، موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط مردم ایران ناشی از تحریم های یکجانبه آمریکاست.

این بیانیه می افزاید: «علاوه بر این، مردم ایران تنها ملتی نیستند که از استانداردهای دوگانه حقوق بشری و نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط ایالات متحده آسیب دیده اند که به ادعای آنها عبارتند از:

1. در ایالات متحده نظارت هدفمندی بر نقض حقوق اقلیت ها مانند مسلمانان و رنگین پوستان وجود ندارد و نفرت به طور گسترده توسط مقامات و پلیس دنبال می شود.

2. او قوی ترین حامی رژیم اشغالگر اسرائیل است که با حمایت مادی و نامحسوس از رژیم، زمینه تداوم نقض حقوق بشر در سرزمین های اشغالی را فراهم می کند.

3. مردم مظلوم و بی دفاع یمن هر روز هدف سلاح های آمریکایی فروخته شده برای مقاصد مالی و تجاری به متجاوزان و طرف های متخاصم قرار می گیرند و در عین حال مخالف هرگونه پایان بحران در آن کشور هستند.

4. آمریکا با استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، بزرگترین سلبریتی ها و قهرمانان مبارزه با تروریسم را حذف فیزیکی کرد که آخرین نمونه آن ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی توسط دولت آمریکاست. در سال 2020

* دولت آمریکا حامی نیست، بلکه ناقض عمده حقوق بشر است

در این بیانیه آمده است: همانطور که گزارشگران موضوعی شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرده اند، ترور سردار سلیمانی نقض خودسرانه حق حیات تلقی شده و مغایر با مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و اعلامیه است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس آنچه گفته شد و دلایل متعددی که هر روز بر آن افزوده می شود، بار دیگر رویکرد سیاسی به حقوق بشر و اعمال استانداردهای دوگانه حقوق بشری توسط ایالات متحده و آمریکا را محکوم کرده است. از این دولت حمایت نمی کند و نقض فاحش حقوق بشر را به رسمیت می شناسد و بر نقش سازمان ها و سازمان های بین المللی حقوق بشر در مبارزه با این نقض فاحش حقوق اساسی ملت های مستقل تاکید می کند.

گفتنی است در هفته جاری و در سالهای پس از انقلاب اسلامی جنایات مستقیم و غیرمستقیم استکبار جهانی به رهبری آمریکا علیه ملت ایران از جمله ترور نافرجام مقام معظم رهبری در 6 تیر 1360 صورت گرفت. 27 حادثه و بمب گذاری در اتاق جلسات حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت الله بهشتی و 72 نفر از مقامات و شخصیت های کشورمان، بمباران شیمیایی سردشت، ترور شهید کچویی رئیس زندان اوین، ترور آیت الله صدوقی امام جمعه یزد و عملیات تروریستی هوا به آب های نیلگون خلیج فارس اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید