دولت باید بگوید برنامه اصلاحات اقتصادی چیست و ما باید چند سال دیگر با آن مخالفت کنیم

دولت باید بگوید برنامه اصلاحات اقتصادی چیست و ما باید چند سال دیگر با آن مخالفت کنیم

روز جدید : این نماینده مجلس گفت: امروز همه مردم از این طرح اصلاح اقتصادی شوکه شدند و زیر فشار اقتصادی گم شدند، دولت به همه وعده های خود عمل کرد و به وعده های خود عمل نکرد.

گلمعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دولت یک عملیات اقتصادی انجام داده است، ضعف ها و مشکلات دولت را کجا می بینید، گفت: بزرگترین مشکل صحبت نکردن با مردم است. این طرح اصلاً عدالت و دموکراسی نیست، نمی توان گفت من به یک کالا یارانه می دهم، عدالت است و اگر به کالایی دیگر یارانه ندهم، عدالت نیست، یارانه مبنای عدالت است یا مبنای عدالت نیست. بخشی از یارانه را برداشتیم و بخشی دیگر را آزاد کردیم، دولت باید صادقانه به مردم بگوید که دولت پول ندارد و تحریم است و باید ارز 4200 را حذف کند.

وی افزود: بزرگترین مشکل عدم صداقت است. دولت ده ها کار برای اصلاحات اقتصادی داشت. اصلاح نظام بانکی، نظام اداری، اصلاح نظام مالیاتی، گمرکی، این موارد جزو برنامه های اصلاحی بود. اما از جدول ملی شروع شد. اولویت من چه بود؟

ایمن آبادی تصریح کرد: من مخالف کلمه جراحی اقتصادی هستم. چرا باید از کلمه خشن استفاده کنیم؟ ما باید از واژه اصلاحات اقتصادی استفاده کنیم. دولت امروز در مورد طرح اصلاحات اقتصادی چه باید بگوید؟ چند سال دیگر باید مقاومت کنیم؟ زمان باید آن را تعیین کند. اگر شش ماه دیگر به هدف نرسیدیم مردم باید چه کار کنند؟ تا کی باید صبور باشی؟ بنابراین دولت باید از صفر شروع می کرد. او مجبور شد برای افزایش درآمدش تمام مسیر را طی کند. ترتیب فرار مالیاتی و مطالبات را می داد و بعد می گفت ما کسری بودجه داریم و باید از مردم کمک بگیریم. امروز باید بپرسیم چرا توده های مردم را خالی کردی؟ امروز 6000 میلیارد تن یارانه به برخی نهادها و سازمان های فرهنگی می دهید چرا این کار را می کنید؟

وی درباره اقداماتی که دولت برای بهبود قیمت ها باید انجام دهد، گفت: متأسفانه دولت زیرساخت ها را برای این امر آماده نکرده است. حذف یارانه و گران شدن کالا هنر عجیبی است. دولت می گوید کالاها گران شده اند. قیمت ها را نمی توان با اقتصاد گرامری تنظیم کرد، باید از اقتصاد گرامر فاصله بگیریم. اقتصاد یک علم است و قیمت کالاها را باید عرضه و تقاضا تعیین کرد. اقتصاد را باید مدام مدیریت کرد و دنبال کرد، نباید در اقتصاد دخالت کرد.

ایمن آبادی در پاسخ به این سوال که برای کاهش شکاف های اجتماعی و اعتراضات معیشتی چه اقداماتی باید انجام شود، گفت: امروز مردم در شوک هستند و زیر فشار اقتصادی گم می شوند. آمار طلاق افزایش یافته و دولت اکنون در تلاش است تا این کمبود را جبران کند. این قرار مردمی با سید محروم نبود و دولت به وعده خود عمل کرد. دولت وعده هایی داده است که بسیاری به آن عمل نکرده اند. برای اینکه شکاف اجتماعی زیاد نشود باید به همه وعده های خود عمل کند.

وی گفت: دولت وظیفه دارد به فکر رفاه عمومی باشد. امروز دولت احساس راحتی می کند و تضمین می کند که پولی را که به دست می آورد تقسیم می کند. در صورتی که دولت باید تلاش کند و منابع را برای مردم تامین کند و رفاه عمومی مردم را تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید