دولت تعداد گشت‌های خیابانی مدیریت شده را افزایش می‌دهد/ بدحجابی باید جریمه شود

دولت تعداد گشت‌های خیابانی مدیریت شده را افزایش می‌دهد/ بدحجابی باید جریمه شود

روز جدید : حسن نوروزی سخنگوی رباط کریم و بهارستان با اشاره به افزایش گشت های خیابانی گفت: این یک مطالبه مردمی است و باید تعداد گشت های راهنما افزایش یابد. او معتقد است که می توان چهار اخطار و بار پنجم، تعهد و بار ششم جریمه داد.

چند هفته ای است که حضور خودروها و گشت های تحت عنوان «پلیس امنیت اخلاقی» بیش از هر زمان دیگری به چشم می خورد. ون های گشت سبز در تمام ایستگاه های مترو، میادین شهر و تقاطع ها پارک شده اند تا با آنچه آنها «افشاگری» می نامند مقابله کنند.

حسن نوروزی نماینده رباط کریم و بهارستان و نایب رئیس قوه قضائیه مجلس از حامیان سرسخت گشت های جهت یابی است و معتقد است این تعداد باید افزایش یابد.

آیا با حضور گشت ارشاد به شکل فعلی موافقید؟

بله، من هم فکر می‌کنم که گشت باید گسترش پیدا کند، زیرا به نظر می‌رسد حرکت کنترل‌شده در خارج از مرزها وجود دارد. حتی ممکن است به عده ای پول بدهند تا مردم ایران موتورسیکلت سواری کنند، حجاب را کشف کنند یا آزادانه در بخش های دیگر جامعه تردد کنند. از سوی دیگر آوردن سگ های تزئینی به خیابان ها ادامه این طرح است. اینجوری میخوان بگن جمهوری اسلامی واقعا جمهوری اسلامی نیست.

طبق ماده 609 و قانون مجازات اسلامی، هر چیزی که ایجاد ناهنجاری یا بر هم زدن نظم در جامعه کند باید قاطعانه برخورد شود. گشت رهبری و ستاد امر به معروف و نهی از منکر که قانون آن در مجلس نهم تصویب شد، باید تقویت و فعال شود تا از تخلفات و اصلاحات در کشور جلوگیری شود.

یعنی قبلا کوتاه می شد و الان باید جدی تری گرفت؟

دولت تدبیر و امید نسبت به این سوال بی تفاوت بود و همین بی تفاوتی باعث گسترش این گرایش شد. دولت آقای روحانی این مسائل را نپذیرفت و پیگیری نکرد. حتی برای جلوگیری از این گشت ها جنگیدند و امروز حضور پلیس امنیت اخلاقی و گسترش آن یک ضرورت و مطالبه مردمی است.

یعنی گشت ارشاد حاصل خواسته اکثریت جامعه است؟

صد در صد. بیش از 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند و امروز این افراد معتقدند پوشش اسلامی، مد اسلامی، اخلاق و منش اسلامی باید بر جامعه حاکم باشد.

چگونه می توان هم لباس ها را فروخت و هم خریدار آنها را دستگیر کرد؟

این درست نیست. به عنوان مثال، یک فروشگاه لباس زیر می فروشد، پس مردم باید برای لباس زیر بیرون بروند؟ لباس زیر باید روی صورت باشد. بدنه حتما باید با چادر همراه باشد.

در این شرایط اقتصادی نامطلوب آیا واقعا چنین رویکردهایی درست است؟

اینطور نیست. در زمان پیامبر اکرم (ص) شاهد فقیرترین مردم، اما مسلمان ترین آنها بودیم. پس اقتصاد ربطی به رعایت شئونات اسلامی ندارد. در آداب و رسوم اسلامی ما زمزمه و زکات و صدقه داریم زیرا اسلام به تعادل و کمک به فقرا معتقد است. از این رو مسائلی مانند لباس نامناسب، راه رفتن سگ و غیره. نباید با اقتصاد مرتبط شود. یعنی نباید بگوییم چون چالش اقتصادی داریم باید در این مسائل سهل انگاری کنیم.

این برخوردها هیچ بدبینی برای نظام ایجاد نمی کند. مثلاً در عربستان گشت ارشاد است، آیا مردم را نسبت به دولت خود بدبین کرده است؟ ما حکومت اسلامی هستیم و باید اسلام را اجرا کنیم.

برخورد پلیس با مردم چگونه است؟

به نظر من چهار بار تذکر، پنجمین بار تعهد و بار ششم جریمه درست است. این فرآیند به طور خودکار کنترل ایجاد می کند. بسیاری از دختران نمی دانند مشکل چیست و وقتی به آنها تذکر می دهند می گویند “چشم”.

این «چشم» برای دل است یا از روی اجبار؟

قلب است. من خودم خیلی جاها نهی از منکر کردم و به او گفتند چشم، ما نمی دانستیم، مرا ببخش.

دیدگاهتان را بنویسید