دولت مرکزی عراق متعهد به خلع سلاح گروه های تروریستی علیه امنیت ایران است


ساعت: 16:13
تاریخ انتشار: 09/02/1401
کد خبر: 1913236

وزیر امور خارجه گفت: دوستان در دولت مرکزی عراق متعهد به خلع سلاح و خلع سلاح این گروه های تروریستی هستند که از 76 نقطه علیه امنیت ما در استان های غربی تحرکاتی را آغاز کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دومین نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: با وجود جنگ ترکیبی و شناختی ایجاد شده علیه کشور، نه تنها سفر ایرانیان به ایران کشور، سفارتخانه ها و کنسولگری های خارج از کشور کاهش نیافته است. بلکه شاهد افزایش تعداد ایرانیان خارج از کشور برای انجام امور کنسولی خود به این مکان ها هستیم.

امیر عبدالخیان همچنین به روند تصویب قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: تصویب این قانون در برنامه ماست تا بتوانیم خدمات بهتری به ایرانیان خارج از کشور ارائه دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود به تشریح دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم پرداخت و اظهار داشت: در دکترین سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم، نگاه به همسایگان و همچنین توجه به آسیا در نظر گرفته شده است. جایگاه ویژه ای دارد و این دکترین در مسیر درست و رو به رشدی قرار دارد.

وی با بیان اینکه از 14 ماه گذشته حجم مبادلات تجاری کشور از قاره اروپا به سایر نقاط جهان به ویژه همسایگان و آسیا از 37 درصد در پایین ترین کشور به 571 درصد رسیده است، تصریح کرد: عمده این رشد بوده است. مربوط به کشورهای خارجی است تجارت سنتی کشور در حوزه نفت و انرژی است.

امیر عبداللهیان در بخشی دیگر از سخنان خود به ناآرامی های اخیر کشور نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توطئه ای بر اساس اسناد دقیق موجود در دستگاه دیپلماسی کشور برای ایجاد جنگ تروریستی، ایجاد جنگ داخلی و در نهایت فروپاشی جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته با استفاده از احساسات پاک مردم پیگیری شد، شکست خورد.

وی ادامه داد: در مقطعی از این توطئه یکی از دیپلمات های ارشد غربی در یک نشست دیپلماتیک اعلام کرد که آمریکا در عراق در سال های اخیر و در زمان نخست وزیری آقای عادل عبدالمهدی توانسته است 30 هزار زن و جوان عراقی را با 41 نفر وارد کشور کند. میلیون نفر به میدان تحریر عراق و برخی میادین در استان های دیگر عراق و استفاده از ظرفیت موجود در فضای مجازی برای سرنگونی حکومت حاکم بر عراق و دکتر عادل عبدالمهدی در نهایت به دلیل منافع کلان از سمت خود استعفا داد.

امیرعبداللهیان توضیح داد: این مقام غربی با استفاده از برخی شرایطی که در داخل کشور پیش آمده و احساساتی که در تعدادی از جوانان برانگیخته شده است، استدلال کرد که آمریکا و تعداد کمی از کشورهای غربی فرصت بسیار خوبی برای ایران دارند. آنها خودشان خواهند دید و امیدوارم در این زمینه به اهدافشان برسند.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: مداخلات خارجی در امور داخلی ایران در هشت هفته گذشته به اوج خود رسیده است و نظام دیپلماسی به طور مستمر این مداخلات و اظهارنظرها را رصد کرده است.

امیرعبداللهیان در بخشی دیگر از سخنان خود به فعالیت برخی گروه های تروریستی در برخی نقاط کشور از جمله برخی استان های غربی کشور و مناطق مرزی اشاره کرد و اظهار داشت: تروریست ها و ضدانقلاب ها در 76 مرکز در منطقه فعال هستند. اقلیم کردستان و سلاح های آمریکایی و اسرائیلی ها را وارد کشور کردند. در هشت هفته گذشته جلسات متعددی با مقامات کشور دوست و برادر عراق و اقلیم کردستان در دو مرحله در تهران و بغداد برگزار کرده و توافقات زیادی را در مورد این گروه های تروریستی منعقد کرده ایم.

وی ادامه داد: دوستان دولت مرکزی عراق قول داده اند که این گروه های تروریستی را که تحرکاتی علیه امنیت ما در استان های غربی 76 نقطه آغاز کرده اند خلع سلاح کرده و خلع سلاح کنند.در این راستا مذاکراتی انجام شده و تلاش می کنیم توافقات انجام شده را اجرا کنند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: وقتی نیروهای مسلح عراق در مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان مستقر هستند و امنیت مرزها را تضمین می کنند، نیازی به اقداماتی برای تضمین امنیت و مبارزه با تروریست ها نیست، بلکه در چارچوب تا زمانی که تهدید گروه های تروریستی مستقر در کشور همسایه متوجه ما باشد، نیروهای مسلح ما به اقدامات خود برای تامین حداکثری امنیت کشور ادامه خواهند داد و ما در عرصه دیپلماسی و نهادهای امنیتی به گفتگوها و مذاکرات ما با دولت دوست و برادر عراق ادامه خواهند داد تا به توافقات و تعهداتی که در این زمینه داده اند عمل کنند.

این خبر کامل شد

دیدگاهتان را بنویسید