دومینو «دباش». روز جدید

دومینو «دباش».  روز جدید

رئیس قوه قضائیه اواخر هفته گذشته در واکنش به اخبار فساد کلان اقتصادی در پرونده پای دباش گفت: دولت گفته 60 متخلف را اخراج کرده است اما تاکنون این افراد به قوه قضائیه معرفی نشده اند. وی همچنین تاکید کرد: ماجرای اصلی به نوعی در دو سال اخیر اتفاق افتاده و برخلاف اظهارات برخی مدیران دولتی که تلاش می کنند کل ماجرا را به دولت روحانی نسبت دهند، به وضوح از نقش وزیر کشاورزی در دولت سیزدهم اطلاع دارد. که پس از افشای فسادش مجبور به استعفا شد، داد و حتی تاکید کرد که اصل ماجرا به دوره دولت سیزدهم برمی گردد. او حتی در پرونده سرمایه گذاری دام گفت که وزیر سابق کشاورزی و معاونش متهمان اصلی هستند.

رئیسی روز گذشته با بیان اینکه با محاکمه سارقان مشکل سرقت حل می شود، تاکید کرد: ساختار فساد باید اصلاح شود و نتیجه آن به مردم پاسخگو باشد. در مورد اخیر، دولت 9 ماه پیش مشکل را کشف و اعلام کرد. چهار میزگرد در رسانه ملی برای روشن شدن این موضوع برگزار شد. به جای بازخوانی اخبار 9 ماه پیش، باید به مردم از اقدامات انجام شده خبر داد.» منصوری معاون اجرایی دولت سیزدهم روز قبل در دانشگاه علم و صنعت گفت: دولت برخورد کرد. با متخلفان پرونده با چای دباش و برکنار شدگان در تمامی سطوح و رده ها اسامی متخلفان این پرونده نیز به مراجع قضایی معرفی می شود وی همچنین بلافاصله گفت: رسیدگی به پرونده چای دباش نمونه موفقی است. همکاری دولت و قوه قضائیه در مبارزه با فساد اداری رسیدگی به تخلفات اداری در وزارت کشور انجام شد و پس از آن پرونده به دستگاه قضایی ارجاع شد.منصوری تاکید کرد: دولت قطعا اسامی افراد را اعلام خواهد کرد. متخلفان پرونده چای دباش» به قوه قضائیه.

بنابراین در پرونده ارسالی از سوی دولت به قوه قضائیه نامی از متهمان ذکر نشده است که احتمالاً باید این موضوع را در جایگاه و سمت اجرایی متهم دید و نه سهل انگاری در تهیه گزارش نهایی؛ چرا که به گفته منصوری مشخص است رئیس سابق بانک مرکزی نیز جزو متهمان این پرونده هاست. وی در دانشگاه علم و صنعت گفت: این بار تا سال 1401 به طول انجامید اما آقای فرزین 10 روز پس از انتصاب به ریاست بانک مرکزی نامه ای نوشت و میزان ارز تخصیصی به چای دباش را در نظر گرفت. غیرعادی و در عین حال در مقابل این پرونده قرار گرفت رئیس نهاد ریاست جمهوری افزود: پس از رسیدن خبر به معاون اول رئیس جمهور و همچنین بازرس ویژه ریاست جمهوری، موضوع به وزارت اطلاعات ارجاع می شود. در عین حال دو وزیر در زمان سکوت و جهاد کشاورزی نیز با جدیت به موضوع رسیدگی می کنند. وی تاکید کرد: دستگاه قضایی و دولت وقتی متوجه فساد شدند او را مثل قیچی بریدند. منصوری خاطرنشان کرد: قرار نبود فساد در دولت اتفاق بیفتد بلکه با متخلفان در همه سطوح و رده ها برخورد شد و قوه قضاییه نیز در این زمینه تصمیمات خود را صادر خواهد کرد. و ادامه داد: دولت به محض اینکه متوجه فساد شد، با همه سران و متخلفان در همه سطوح برخورد جدی کرد و این اقدام را وظیفه و البته مزیت و نقطه قوت خود دانست. با این حال، خیلی زود است که باور کنیم افشای فساد اقتصادی کلان اخیر کار دولت است. چرا که نه اسامی متهمان مشخص است و نه دولت برای روشن شدن ابعاد مختلف تخلف، توضیحاتی در خصوص موضوعات مطرح شده پیرامون وزیر سابق کشاورزی و رئیس سابق بانک مرکزی ارائه کرده است.

صفرهرندی: تخصیص صحیح نیست!

در حالی که واکنش های فساد چای دباش و ضعف سیستم های نظارتی در دولت، مجلس و دیوان محاسبات همچنان ادامه دارد، برخی از حامیان دولت به دفاع از این پرونده و کم اهمیت جلوه دادن آن ادامه می دهند، مانند روزنامه کیهان که کل ماجرا را به دولت نسبت می دهد. از روحانی دانست نوشت: فعلاً رقبای اصلاحات باید خواسته خود را مطرح کنند که دولت قبل به دو ابهام پاسخ دهد نه اینکه پیشقدم شود و به دولت رئیس جمهور که مانع ادامه این فساد شد تذکر دهد که از فساد جلوگیری کند. که مربوط به دولت قبل است و به نظر می رسد که دولت قبل درگیر این مشکل نبوده است تا عقب نمانند.

محمدحسین صفرهرندی روز گذشته در اوج بی اعتمادی در دیدار با اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه های هرمزگان با تاکید بر اینکه آغاز پرونده «چای دباش» از دولت قبل بوده است، به نوعی فساد مذکور را کم اهمیت جلوه داد. در دو سال گذشته و حتی کلمه سوء استفاده را رد کرد وی گفت: در این دولت برای این مجموعه ارز توزیع شده است اما سوء استفاده ها درست نیست بلکه سوء استفاده ها و فسادهایی رخ داده است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید میل به دادن خبر اول از سوی برخی مسئولان را از خود دور کنیم و بدانیم که هر مورد فساد و آلودگی باید به دقت بررسی و سپس اظهارنظر شود تا احساس فساد در آن ظاهر نشود. در همه جای جامعه رخ می دهد. وی تضعیف دولت را توطئه اصلی دشمن برای تجزیه کشور دانست و گفت: نمونه آن را در دنیا دیده ایم و اغتشاشات اخیر کشور با همین رویکرد دنبال شد و هر که ایران را دوست دارد نگران باشد. درباره آینده خود برای حفظ ایران. وی معتقد است ایران در آستانه یک جهش خیره کننده است و گفت: نباید اجازه دهیم چنین مشکلاتی حرکت این انقلاب و مردم را به سمت قله کند کند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه لحن حاکمیتی کشور تغییر کرده و ظرفیت ها در خدمت توسعه کشور قرار گرفته است، به اهمیت موضوع انتخابات در سرنوشت و جایگاه کشور اشاره کرد و اظهار داشت: انتخابات برای کشور و آینده مردم اهمیت ویژه ای دارد. آنها در تعیین نقش و جایگاه بین المللی ایران موثر بوده و می توانند موثر باشند. وی با بیان اینکه ظرفیت افزایش مشارکت در کشور وجود دارد، گفت: قسمت عمده آن مربوط به احیای سرمایه اجتماعی است که به دلایل مختلف از جمله سوء استفاده ها و اشتباهات و … آسیب دیده است. هرندی تصریح کرد: در مسیری قرار داریم که به سرعت ما را به جلو می برد و باید علت پیشرفت خود را بدانیم و به دنبال آدرس های اشتباه نباشیم. وی با بیان اینکه نشان داده ایم در مقابل گروگان های دشمن تزلزل نخواهیم کرد، گفت: این موضع گیری ما را به سمت ایجاد ارتباطات جدید در دنیا سوق داد. زیرا فقر کشور در برخی زمینه ها خود را نشان می داد و دشمنان را متشنج می کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص افزایش پایه محاسبه مالیات در سال جدید افزود: وقتی پایه مالیاتی را افزایش می دهند باید سقف معافیت مالیاتی را هم افزایش می دادند که رفتند تعدیل کردند.