روز جدید دریاسالار دومینو

روز جدید دریاسالار دومینو

در پی توافق سه جانبه چین با هدف از سرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان که توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی منعقد شد، این شورا تمرکز جدی و تقریباً بی سابقه ای را بر سیاست خارجی منطقه ای قرار داده است. شمخانی بعد از پکن به ابوظبی رفت و حالا خبرها حاکی از آن است که بغداد سومین مقصد اوست.

عبدالرحمن فتح الهی: از زمان توافق سه جانبه چین و جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی که توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی منعقد شد، این شورا تمرکز جدی و تقریباً بی سابقه ای را بر سیاست خارجی منطقه داشته است. شمخانی بعد از پکن به ابوظبی رفت و حالا خبرها حاکی از آن است که بغداد سومین مقصد اوست.

همانطور که صفحه توئیتر نورنیوز، یکی از رسانه های نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در پیامی نوشت: عراق به عنوان دومین شریک تجاری ایران مقصد بعدی سفر دریادار شمخانی، دبیر کل امنیت ملی خواهد بود. شورا. شورای امنیت ملی، پس از چین و امارات. نورنیوز در ادامه این توئیت خاطرنشان کرد: حفظ و ارتقای بیش از 10 میلیارد دلار تجارت با عراق مستلزم رفع برخی چالش های امنیتی تحمیل شده بر روابط دو کشور، تسریع در اجرای توافقات اقتصادی و روان سازی همکاری های بانکی است.

در همین راستا، علی زارع در گفتگو با شرق، موضوع گشایش های ارزی، بانکی و پولی را با تمرکز بر تاثیر بر بازار دلار ایران به عنوان محور تحرکات شمخانی عنوان کرد، زیرا در سفر به امارات و امارات و … در سفرش به عراق این تحلیلگر حوزه اقتصاد بین الملل در ادامه سخنان خود معتقد است: «دبیر شورای عالی امنیت ملی در تلاش است تا بر سه نقطه اصلی تزریق ارز در ایران، یعنی. دبی، سلیمانیه و هرات بر اساس تحرکات و توافقات دیپلماتیک “؛ زیرا از دیدگاه این تحلیلگر، عراق، امارات و افغانستان با دور جدید فشارهای دولت بایدن عملا از تزریق دلار خودداری کرده اند.

زارع در پاسخ به این سوال که آیا ابوظبی و بغداد می توانند تعادلی بین رایزنی با تهران و فشارهای آمریکا برقرار کنند و در نهایت اقدامات مثبتی را برای تزریق ارز به بازار ایران انجام دهند، از تحولات پیش رو گفت. در همین راستا، تحلیلگر حوزه اقتصاد بین الملل با تفکیک بین ابوظبی و بغداد، در تبیین این تمایز اشاره می کند که عراق مانند امارات قدرت چانه زنی بالایی در برابر ایالات متحده آمریکا ندارد، بلکه ابوظبی از قدرت چانه زنی بالایی برخوردار است. دابی برخلاف بغداد می تواند محیطی برای ایجاد مبادله نسبی و حتی موقت ارز با ایران باشد.

پس از تاکید زارع، به نظر می رسد که رفتار اماراتی ها در قبال ایران با اطلاعاتی همراه است. چرا که با وجود اینکه عربستان سعودی پس از حمله به سفارت خود در تهران و کنسولگری خود در مشهد، تمامی روابط را در همه ابعاد و سطوح قطع کرد، اما امارات سعی کرد با وجود تنزل سطح روابط، روابط اقتصادی و تجاری خود را با تهران حفظ کند. آرام آرام البته با بازگشت سفیر ابوظبی به تهران، روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و امارات تا حدودی بهبود یافت، اما به حد مناسبی نرسیدند. در مورد کویت هم همینطور.

به همین دلیل، پیش از سفر علی شمخانی به امارات و دیدار وی با شیخ محمد بن زاید، رئیس دولت و تحنون بن زاید، سیف محمد عبید الذابی، سفیر امارات در تهران، دیدار و گفت‌وگو کرد. گفت و گو با محمد باقر کلیباف چهارشنبه 3 اسفند انجام شد. وی از رئیس شورای اسلامی کشور برای سفر به امارات دعوت رسمی کرد. این اتفاق نشان می دهد که امارات وزن دیپلماتیک لازم را برای ایجاد تعادل بین تهران و واشنگتن دارد.

اگرچه اسماعیل کیانی به عنوان یکی دیگر از کارشناسان در گفتگو با «کوسه» نکات قبلی علی زارع را تایید کرده و معتقد است ابوظبی از هوش و قدرت لازم برای ایجاد این تعادل برخوردار است، اما به گفته وی، اجرای تمام آنچه ابوظبی گفته می شود. در آینده مورد نیاز خواهد بود اجرای توافق سه جانبه پکن و احیای روابط ایران و عربستان به تعویق می افتد. کیانی البته در کنار ارزیابی های خود، پرونده جدیدی باز می کند و به عملکرد تل آویو در تغییر رفتار امارات می پردازد.

از دیدگاه این تحلیلگر مسائل خاورمیانه، رویدادها و تحولات اسرائیل و نحوه عملکرد کابینه افراطی نتانیاهو در چهار ماه گذشته پس از بازگشت بی بی به قدرت، از نزدیکی امارات متحده عربی به رژیم صهیونیستی بی تأثیر نمانده است. جمهوری اسلامی ایران. کیانی در توضیح این بیانیه اذعان داشت که تشدید حملات، جنایات و کشتار توسط کابینه افراطی نتانیاهو و مواضع برخی از چهره‌های کابینه وی مانند بن گر و اسماتریج عملا باعث شد تا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، حتی امارات و بحرین، برای امضای قرارداد با ابراهیم. اکنون آنها در تلاشند تا روابط خود با اسرائیل را تا زمان روی کار آمدن نتانیاهو مدیریت کنند و همین امر فضای مناسب لازم را برای تهران ایجاد کرده است، بنابراین به گفته این کارشناس، سیاست خارجی تهران پس از توافق پکن، بر شورای عالی امنیت ملی متمرکز است. برای تقویت روابط اعراب

البته علی زارع در تکمیل اظهارات اسماعیل کیانی و از منظری دیگر به «کوسه» یادآوری می کند که هیچ کدام از این اقدامات و تحرکات، چه توافق سه جانبه با چین، چه سفر به امارات، عراق یا تحرکات احتمالی. قبل از شورای عالی امنیت ملی، به هیچ وجه به این شورا ارتباطی ندارد و ابتکار شخصی دبیر آن نیست، اما به گفته این کارشناس، همه این اتفاقات ناشی از تغییر ابرقدرت است که به گفته وی. ، منجر به تدوین برنامه های مشخصی برای هر یک از دولت ها و شورای عالی امنیت ملی به سازمان انرژی اتمی شده است. به دستور کار این سفرها از هر دریچه نگاه کنید، به نظر می رسد سال قمری پیش رو می تواند صفحه جدیدی در روابط تهران با همسایگان به ویژه همسایگان عرب باز کند. البته در این میان، هستند تحلیلگران و ناظرانی که همچنان با نگاهی دیگر به توافق تهران-ریاض می نگرند و معتقدند هنوز برای خوش بینی به گشایش سیاست خارجی ایران زود است.

امیر مفیدی به عنوان یکی دیگر از کارشناسان در گفتگو با «کوسه» همه چیز را چندان پایدار نمی داند. وی با این نگاه نسبی گرایانه کارشناس منطقه خلیج فارس تاکید می کند که همه چیز به توسعه در دو ماه آینده بستگی دارد. به همین دلیل مفیدی در ادامه گفت و گو با «شرق» این سوال کلیدی را مطرح کرد که باید منتظر ماند و دید تا دو ماه آینده که دو طرف ایرانی و سعودی بسترهای اولیه بازگشایی را فراهم کنند این اتفاق می افتد یا خیر. از سفارتخانه ها.” آیا وقفه خاصی رخ خواهد داد یا خیر؟»؛ زیرا به گفته این تحلیلگر، پاسخ به سوال فوق می تواند مسیر آینده روابط تهران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را کاملا روشن کند.

مفیدی نیز با رویکردی مشابه، فضای چند هفته اخیر را مثبت دانسته و اهمیت توافق برای احیای روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان را می داند، اما در عین حال بر بی ثباتی آن تاکید می کند و در این راستا معتقد است. که کوچکترین حادثه یا موضع بی پروا هر دو طرف می تواند وضعیت فعلی را به “نقطه قبل از توافق پکن” بازگرداند. این در حالی است که تشدید فعالیت های شورای عالی امنیت ملی سوالات و شبهه هایی را درباره عدم حضور دولت و به ویژه وزارت امور خارجه در محافل سیاسی و رسانه ای ایجاد کرده است. تاکید بر این موضوعات به جایی رسیده که سکاندار سیاست خارجی ایران در توییتر واکنش نشان داده است. حسین امیرعبدلاخیان در صفحه توئیتر خود برای شفاف سازی درباره سفرهای شمخانی به کشورهای منطقه نوشت: سفر دریادار شمخانی به امارات و عراق در چارچوب روابط امنیتی موجود انجام می شود. این یک پدیده ی جدید نیست. نماینده وزارت امور خارجه در سفر او را همراهی می کند. در سیاست خارجی هماهنگی وجود دارد. همه چیز در داخل نظام و زیر نظر رئیس جمهور است. هماهنگی وجود دارد. دشمنان بدانند که هیچ تفاوتی نیست».

البته شرق پیشتر در گزارشی گفته بود که تحرکات اخیر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران «متفاوت» است و در این زمینه تاکید کرده بود که موضوع وجود «اختلاف» نیست، بلکه موضوع محوری است. بازگشت به “توزیع وظایف”؛ چرا که دولت و وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی، سازمان انرژی اتمی، شورای اسلامی و… به نسبت سهم و اندازه خود مسئول اجرای این «سیاست خارجی و دیپلماسی فراملی» هستند. بنابراین علی زارع در تاکید مجدد بر نکته قبلی خود به “کوسه” یادآوری می کند که هیچ یک از این اقدامات و تحرکات، خواه توافق سه جانبه با چین باشد یا سفر به امارات، عراق و یا تحرکات احتمالی در مقابل شورای عالی. امنیت ملی به هیچ وجه به این شورا مربوط است و ابتکارات شخصی دبیر آن نیست، اما به گفته این کارشناس، همه این اتفاقات ناشی از یک پوشش فرازمینی است که به گفته وی برنامه های خاصی را برای همه ایجاد کرده است. از دولت و شورای عالی امنیت ملی به سازمان انرژی برای تعیین نهادها و ارگان های هسته ای، مجلس و سایر نهادها و ارگان های دفاعی، نظامی و امنیتی. اگرچه امیر مفیدی عنصر محوری تحلیل علی زارع را تایید می کند، اما معتقد است که «وزن زدن» پارامتری کلیدی است که در به کارگیری دیپلماسی قدرت اضطراری نباید فراموش شود.

از این منظر، یک کارشناس سیاست خارجی درباره «شرق» گفت: اگرچه سفر شمخانی به چین و امضای توافقنامه سه جانبه برای احیای روابط با عربستان یا سفر او به امارات و عراق و دیگر جنبش‌های مترقی، ابتکار عمل نیست. این شورا و دبیر آن اما به نظر می رسد شورای عالی امنیت ملی برای پیشبرد سیاست خارجی نسبت به گذشته، به ویژه در مقایسه با دوره حسن روحانی، اهمیت بیشتری دارد. البته مفیدی همچنین معتقد است که شمخانی فرد پیشتاز نیست، بلکه سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی است که این وظایف را بر عهده دارد و باید وظایف محوله را به خوبی انجام دهد تا در مسیری جدید پیشرفت کند. فصل سیاست خارجی ایران

اما کارشناس خاورمیانه روی نکته جدیدی مانور می دهد که اکنون شورای عالی امنیت ملی و دبیر آن وقت پیدا کرده اند مانند دوره سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی نژاد با محوریت حسن روحانی و سعید جلیلی به آن اهمیت دهند. منشی ها . اما اسماعیل کیانی نظری متفاوت با مفید دارد و در گفت و گو با «کوسه» معتقد است که پس از شکل گیری حواشی برای علی شمخانی، به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در تحرکات جدید برون مرزی تلاش می کند. سیاست جمهوری اسلامی ایران در قالب فعال تر به نظر می رسد. به همین دلیل این تحلیلگر یادآور می شود که اکنون دبیر شورای عالی امنیت ملی به دنبال توافق با عربستان، امارات، عراق و … است. در پای شورا نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید