دومینو کمبود مواد اولیه دام در سیستان و بلوچستان ختم نمی شود


ساعت: 13:58
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815692

میزان مواد اولیه دامی در اختیار دامداران برای مصرف دو گاو در ماه کافی است در حالی که کشاورزان سیستان و بلوچستان دیگر توان خرید آزادانه مواد اولیه را ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ؛ سیستان و بلوچستان در گذشته قطب دامپروری بوده اما اکنون سخت شده است.

این روزها مصائب و مشکلات کشاورزان که تنها به این منطقه از کشور محدود نمی شود، بلکه به دلیل خشکسالی های چند دهه اخیر در این استان بیشتر شده است، اکنون به یک فاجعه تلخ تبدیل شده است و وضعیت فعلی کشاورزان. نامشخص است

سهمیه پایین خوراک یارانه ای از یک سو و قیمت بالا و ناتوانی در تامین خوراک و مواد اولیه دام از سوی دیگر دامداران را در آستانه نابودی قرار داده است.

پایی در دل پرورش دهندگان؛ درآمدها و هزینه ها مطابقت ندارند

کوکان یکی از دامداران شمال استان می گوید که در سال های اخیر به دلیل ناتوانی در تهیه علوفه و مواد اولیه دام، گاوهای خود را در مزرعه می فروخت و اکنون تنها 10 راس 60 تا 50 رأس دارد. ترک کرد. هر کیلوگرم کاه 6500 تن و یونجه 7000 تن قیمت دارد. از آنجایی که هر گاو به سه بار تغذیه در روز نیاز دارد و 45 کیلوگرم سبوس سهمیه سه روزه است، این امر برای کشاورزان سودی ندارد.

وی افزود: کاهش تغذیه دام منجر به کاهش تولید شیر و گوشت شده است. در همین حال مسئولان سهمیه سبوس را کاهش داده و کنسانتره ای را جایگزین کرده اند که بیشتر خاک اره است و دام ها از آن استفاده نمی کنند.

این دامدار با اشاره به اینکه عدم نظارت موجب گرسنگی دام ها و ورشکستگی دامداران شده است، ادامه داد: پیش از این روزانه 35 کیلو شیر می داد اما اکنون کاهش جدی در شیر مشاهده می شود.

وی گفت: بیشتر کشاورزان این منطقه دام های خود را فروخته و به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند و اکنون تعداد زیادی از مزارع تعطیل شده اند.


7e344725 2ef1 4042 8357 aa74ac1666bc خبر خاکستری

با وجود اینکه دامداران از بیکاری، کمبود علوفه، گرانی و تعطیلی دامداری ها صحبت می کنند، اما مسئولان معتقدند همه چیز مهیا است و منعی برای واردات دام وجود ندارد.

این در حالی است که در سال های 1389 و 1390 درصد قابل توجهی از گوشت مورد نیاز کشور با واردات دام از مرزهای استان تامین می شد، اما واردکنندگان دام که اکثراً مرزنشین هستند از عدم حمایت گلایه دارند.



تعیین مالیات های بالا مانع از ادامه کار مرزبانان شده است

یکی از واردکنندگان احشام در هیرمند با اشاره به اینکه در سال های اخیر اقدام به واردات دام کرده اند اما مالیات های بالا ادامه فعالیت را برای آنها غیرممکن کرده است، گفت: مرزبانی داریم که کارت پیله ای دارند و متأسفانه تجار در نظر گرفته می شوند. و درآمد ما می تواند چهل میلیون تن در سال باشد اما برآورد مالیاتی چند میلیارد تن در سیستان است که در آستانه نابودی است و این مشکل ما را مصمم به مهاجرت به شهرهای دیگر نمی گذارد.


میرشکار سرپرست معاونت زابل گفت: در سال های 89 و 90 با تصویب و مجوز شورای تنظیم بازار گوشت دولت، واردات از طریق مرز پاکستان و افغانستان انجام شد و سپس بر اساس مظنه و اسناد و مدارک صادره از سوی شورای تنظیم بازار گوشت، واردات انجام شد. بازرس مستقر در این سازمان می‌گوید: «مالیات و اطلاعات دریافتی کشور از گمرک، مطالبات مالیاتی واردکنندگان دام در این دو سال بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مصوبه تنظیم بازار، شورای دولت استناد قانونی مبنی بر امکان استفاده از تسهیلات و بخشودگی جریمه یا پرداخت مالیات نداشت، امکان اقدام خاصی وجود نداشت و برای این افراد تشخیص مالیات انجام شد. و واردکنندگان اعتراض کردند: «این کار را کردند، اما چون مدارک قانونی برای دادگاه مناسب نبود، باز هم مالیات زیادی از آنها گرفته شد.

میرشکار بیان کرد: این واردکنندگان به شدت تحت تاثیر تصمیم هیئت وزیران برای تنظیم بازار گوشت قرار گرفتند، استانداری و هیچ دستگاه دیگری نتوانستند حقوق خود را استیفا کنند و این افراد از شهرهای زاهدان، زابل، زهک، میرجاوه، هش در آن سال ها، سراوان، قبل از اینکه بخواهید در دام بیفتید.

به گفته وی؛ مودیان مالیاتی در صورت انجام به موقع به تعهدات قانونی مربوط به تعهدات مالیاتی و تکمیل به موقع اظهارنامه مالیاتی واردات و تسلیم آن به ادارات مالیاتی و شهرستانی از تخفیفات و حمایت های قانونی برخوردار خواهند شد. اظهارنامه مالیاتی می تواند به صورت قانونی مورد استفاده قرار گیرد.


19b5ee3c d039 422a 8610 e85f37ef92c3 خبر خاکستری

وی ادامه داد: واردکنندگان اعم از حقیقی و حقوقی مشمول قوانین متعددی هستند و موظفند مدارک کامل قانونی را برای محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند و مهمتر از همه باید دفاتر و اسناد داشته باشند در غیر این صورت نمی تواند از امکانات قانونی استفاده کند.

تامین مواد اولیه دام یک مشکل ملی است

حسین حسینی ژانگجو مدیر دامپروری استان جهاد کشاورزی با بیان اینکه دامپروری در همه جای دنیا سودآور است وگرنه نمی توان آن را در این موضوع قرار داد، افزود: در سیستان و بلوچستان دامپروری رونق زیادی پیدا کرده است. سالیان دراز و مردم اغلب در کشاورزی کار می کنند.و دامداری بوده است.

وی افزود: در چند سال اخیر که استان با مشکل خشکسالی مواجه است توسعه دام اندکی کاهش یافته اما تعطیل نشده است و دامداران اصیلی که نسل ها در این حوزه کار کرده اند همچنان در این زمینه فعالیت می کنند. با وجود برخی مشکلات. .

این مسئول در پاسخ به مشکل دامداران در زمینه تامین مواد اولیه و کنسانتره گفت: این مشکل از قبل در استان وجود دارد و مختص سیستان و بلوچستان نیست بلکه کل کشور با آن مواجه است.

حسینی ادامه داد: تمام مواد اولیه دامی که وارد کشور می شود از طریق سامانه بازار توزیع می شود، مشکلی که در استان داریم این است که 98 درصد دام هانستی هستند و امکان خرید و استفاده از سامانه جستجوی بازار وجود ندارد.

نظارت عالی بر تولید کنسانتره دارد

وی افزود: برای رفع این مشکل اقدام به تولید کنسانتره در استان کردیم. تقریباً یک سال است که این کار ادامه دارد و کنسانتره مستقیماً به کشاورزان تحویل می‌شود.»

مدیر امور دام جهاد کشاورزی در پاسخ به عدم تمایل کشاورزان به خرید کنسانتره به دلیل خاک اره گفت: نظارت بسیار خوبی بر تولید کنسانتره وجود دارد و از آن استفاده می شود، ظرفیت تولید استان کم است و آن را افزایش داده ایم. و هم اکنون هر کیلوگرم کنسانتره با قیمت 3700 در محلی کمتر از استان های همجوار توزیع می شود.


83c4f81e b1f3 4a70 b68e a5de39d6bf18 خبر خاکستری

این مقام مسئول گفت: دامدارانی که پروانه بهره برداری آنها سنتی بوده و دارای بیش از 19 راس گاو شیری و 49 راس گاو و یا بیش از 99 راس گوسفند باشند می توانند از پروانه صنعتی استفاده کنند که این امر مستلزم جایگاه و رعایت منظم است. از سیستم بازار

احداث چاه دفاعی به منظور کاهش در نهایت آب در شهرک دام

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در بازدید از دهکده دام زاهدان بر نیاز به مطالبات مردم تاکید کرد و افزود: و مدیران کل کشور.

امید حسینی مدیرعامل آبفای شهری زاهدان نیز با اشاره به اختصاص چاه دفاعی برای این منطقه به منظور کاهش قطعی آب گفت: خوشبختانه یکی از اتفاقات مثبت امسال کمبود یا محدود بودن قطعی آب بود. در منطقه «سال آینده قطعی آب در این منطقه نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال یکی از شهروندان مبنی بر علت مصرف بالای آب در این روستا، تصریح کرد: طبق پروانه هر واحد سرانه مصرف زمانی تعیین می شود که با 15 رأس دام معادل 50 باب آب مصرف شود. رشد تصاعدی دارد، بنابراین باید برای اصلاح مجوز از طریق جهاد کشاورزی اقدام شود.


اما با این تفاسیر بیش از سه میلیون راس دام سبک و سنگین در سیستان و بلوچستان وجود دارد که در صورت حمایت می تواند بخش زیادی از گوشت کشور را تامین کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید