دیدارهای خانوادگی، «عملیات روانی» یا پاشنه آشیل حکومت؟

دیدارهای خانوادگی،

روز جدید مزیت دیگر تشکیل کمیته حقیقت یاب این است که اندازه و دامنه واقعی انتصابات خانوادگی در دولت مشخص شده است تا تصمیمات اجرایی این انتصابات از دو زخم خطرناک «افزایش» انتقاد و به حداقل رساندن «اطراف» مصون بماند. به او.

ابراهیم رئیسی در ادامه گفت: متأسفانه نقاط قوت این دولت به عنوان نقاط ضعف با عملیات روانی نشان داده می شود و به عنوان مثال در حالی که این دولت به دور از خانواده در حال شکل گیری است، سعی می کنند آن را به گونه ای دیگر به مردم ارائه کنند. بازدید از کوم

منتقدان رئیسی را به “انتصابات خانوادگی” به عنوان “عملیات روانی” متهم کردند، در حالی که همزمان با اظهارات وی، رسانه ها عکسی از رضا طاهرهانی داماد رجب رحمانی استاندار توکستان در سمت فرمانداری دماوند منتشر کردند. با امضای استاندار تهران.

اما این همه ماجرا نیست. اندکی پس از تشکیل دولت سیزدهم، اخبار و اسنادی مبنی بر انتصابات خانوادگی در رسانه ها به ویژه در شبکه های اجتماعی منتشر شد که به تدریج باعث جهش تعداد منصوبان شد. البته مخاطب از دیدن همه پست ها خسته نمی شود، اما چند نمونه از «مشت ها، نمونه های خوب» وجود دارد:

میثم نیلی که از سوی وزیر ارشاد به عضویت هیئت امنای بنیاد فارابی کینو منصوب شد، برادر مقداد نیلی داماد ابراهیم رئیسی است.

با حکم رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، زینب کده به سمت سرپرست دانشکده دندانپزشکی منصوب شد. اما برخی رسانه ها از پسر عموی همسر ابراهیم رئیسی خبر دادند که تکذیب نشد.

مسعود فیاضی برادر داماد زاکانی و معاون زاکانی در مرکز پژوهش های مجلس از سوی رئیسی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شد اما پشت سد بهارستان ماند و نتوانست رای اعتماد بگیرد. غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور با صدور حکمی محمدمهدی رحیمی و باینک فریدالدین حداد عادل را به سمت «مدیرکل روابط عمومی» منصوب کرد.

سایت تابناک مرتبط با محسن رضایی گزارش داد: «سیدمحمدمهدی احمدی (داماد محسن رضایی) به عنوان مدیرعامل بانک شهر انتخاب شد. اخباری که به نظر می رسد برخی افراد آن را دوست ندارند. البته احمدی در حال حاضر قائم مقام بانک شهر است و این پست در استخاره بد نبود!

الهام اکبری، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آموزش شهروندی، همسر احمد نادری، نماینده مجلس که اخیراً بازدید وی از استادیوم رئال مادرید را «مردانه» خوانده بود، جنجالی شده است.
سجاد صفر هرندی رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی فرزند محمدحسین صفر هرندی عضو شورای مناسبت

حسین عماریان، فرزند لاله افتخاری، نماینده اصولگرای مجلس، تنها یک هفته پس از توصیف سیاست های دولت، رئیس صندوق حمایت و بازنشستگی کارگران فولاد شد.

جواد اوجی وزیر نفت طی حکمی پیام پایین تری از انور از نزدیکان سعید جلیلی را به عنوان مشاور وزیر و مدیرکل دفتر این وزارتخانه منصوب کرد. پس از مدتی باشگاه خبرنگاران مرتبط با صدا و سیما سند کاری وی را منتشر کرد که از آن مشخص است با دستور ویژه وزیر 32 میلیون تن حقوق دریافت می کند. واکنش وزارت نفت شکایت از افشاگر بود اما در دادگاه تبرئه شد.

اینها تنها چند نمونه از دیدارهای رسمی خانوادگی است و البته دامنه پوشش رسمی و غیررسمی رسانه ای قرار ملاقات ها بسیار گسترده تر است. اولین واکنش حامیان دولت سکوت بود اما با افزایش فشارها به دنبال توجیه و دفاع از خود بودند. به عنوان مثال، عبدالله گنجه، مدیر مسئول وقت روزنامه جوان در سرمقاله ای انتقاد از انتصابات خانوادگی را ظلم به این افراد دانسته و نوشته است: «اگر فرزندان کارمندان دولت واجد شرایط باشند، باید در پست های مدیریتی باشند. . دهه 60 نیست که بگوییم بچه‌ها و بوروکرات‌ها باید به نجاری، مکانیک بروند… اینکه فرزندان بوروکرات‌های اجیر به هیچ وجه نباید به دولت بروند، ظلم مضاعف به این کشور آینده است.»

گنجی همچنین در یک برنامه تلویزیونی گفت: اینکه می گویند وزیر برادر داماد فلانی است، به دنبال رانت نیست. هرکس ظرفیت داشته باشد و معتقد به نظام اسلامی باشد می تواند وارد چرخه حکومت شود مگر اینکه همه بتوانند رها شوند. گام بعدی انتشار چندین رد، اغلب غیرقابل قبول، بود و سپس با استناد به تعداد کم امتناع ها، سعی شد از تمام انتصابات خانوادگی در دولت خودداری شود.
افرادی مانند فریدون عباسی، نماینده مجلس حامی دولت تاکید کرد که «برخی افراد حداقل نسبت فامیلی یا آشنایی دور با مقامات ارشد دارند که نباید اغراق کرد… جامعه نباید از خدمات افراد شایسته محروم شود. “

در نهایت برخی رسانه‌ها به جای پاسخ قانع‌کننده به منتقدان، وارد عمل شدند و نوشتند «موقعیت‌های رانت‌خواری محسوب می‌شدند» و این تبلیغات به واکنشی تکراری حامیان دولت به منتقدان انتصابات خانوادگی تبدیل شد.

این ادعاها در حالی مطرح شد که انتقاد از انتصابات خانوادگی به ادعاهایی مبنی بر بی اساس بودن «رسانه های اشرافیت مدعی اعتدال و اصلاحات» محدود شد و جلسه علنی دادگاه شاهد مواضع تند و تند مانند مواضع موسوی لارگانی اصولگرا بود که عبدالمالکی را زیر سوال برد. وزیر اجتماعی گفت: به جای شایسته سالاری، بازیگوشی و مردسالاری که در اقصی نقاط کشور نیز وجود دارد، جایگزین شده است. «… افرادی با رشته ها و معلولیت های نامرتبط استخدام شدند».

سرانجام در 23 آبان، «تذکر 35 نماینده به رئیس جمهور مبنی بر لزوم جلوگیری از تجمعات خانوادگی» از تریبون مجلس قرائت شد تا مشخص شود موضوع برای سرپوش گذاشتن بر اتهاماتی مانند جعل و نشر جعلی بسیار جدی است. شایعات تا آنجا که علیرضا کازوه شاعر سیاسی و اصولگرا نقد خود را در قالب رباعی منتشر کرد که بازتاب های زیادی داشت: «مدرک تحصیلی شما (این دولت انقلاب اسلامی است) دولت انقلاب خانواده شما نیست! “

فشار مردم و رسانه ها به حدی افزایش یافت که رئیس در نهایت نسبت به اینکه از انتقادات به قرار ملاقات های خانوادگی آگاه بود واکنش نشان داد. وی در جلسه هیئت دولت با اشاره به شبهات مختلف رسانه‌ای از جمله توجه برخی وزرا به انتصاب نزدیکان خود گفت: در جامعه ظاهر شوید.
رئیسی در موضعی دیگر دیدارهای خانوادگی را به هیچ وجه ممنوع ندانست و توصیه کرد: «دیدار نباید فقط بر اساس روابط دوستانه و خانوادگی باشد…»

انتقادات جدی به این رویکرد وجود دارد، از حمله به غلامرضا مصباحی مقدم، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که گفت: به آقای رئیسی توصیه می کنم از انتصابات جزئی در دولت پرهیز کند… مشکوک است، می تواند باشد. متعلق به شخص دیگری … نظر من نشان دهنده نظر مردم در مورد آن است. افکار عمومی دوست ندارند که مسئولین کشور نزدیکان خود را به قدرت بیاورند و بر سر کار بیاورند. در واقع مردم این گونه اقدامات و جلسات را بازی خانوادگی می دانند. بنابراین، حتی اگر طرف اهلیت داشته باشد، نباید توسط بستگان خود استفاده کند».

رئیسی که در مراسم روز دانش آموز نیز حضور داشت که اکثراً همدانشجویان در آن حضور داشتند، گفت: «عده ای از «تجمع خانواده» به عنوان اسم رمز برای حمله به دولت استفاده کردند.

افکار عمومی انتظار شفافیت دارند

اکنون در شرایطی که از یک سو کلیدواژه‌هایی مانند «تجمع خانواده» و «جلسه داماد» مانند همجنس‌شان (ژن خوب) وارد فرهنگ سیاسی کشورمان شده و ایرانی‌ها را آزرده خاطر می‌کند. از سوی دیگر، بسیاری از پرسش ها و ابهامات مردم در مورد انتصابات خانوادگی در دولت سیزدهم بی پاسخ یا قانع نشدند و همه منتقدان اعم از طیف وسیعی از اصلاح طلبان، اصولگرایان و مستقل ها را به چوب انداختند و آنها را متهم به «عملیات روانی» کردند. علیه دولت. بحث پاکسازی صورت مسئله و قرار دادن این انتصابات به «پاشنه آشیل» دولت نیست.

از این رو با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت افکار عمومی نسبت به آن، انتظار می رود رئیس جمهور با تشکیل کمیسیون های حقیقت یاب، انبوه اخبار مستند و غیرمستند درباره این قبیل انتصابات، عزل منصوبان و طرح ادعاهای کذب یا کلی را به طور کامل بررسی کند. اسناد را برای عموم شفاف کنید.
مزیت دیگر تشکیل کمیته حقیقت یاب این است که اندازه و دامنه واقعی انتصابات خانوادگی در دولت مشخص شده است تا تصمیمات اجرایی در این انتصابات از دو زخم خطرناک «افزایش» انتقاد و «به حداقل رساندن» «آنها» مصون بماند. اطراف او

دیدگاهتان را بنویسید