دیدم انگشت پام قطع شد و به زمین افتاد / استخوان انگشت پام بارها قطع شد


ساعت: 13:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۶
کد خبر: 1813546

جانباز دفاع مقدس گفت: دیدم انگشت پایم قطع شد و با انفجار مین روی زمین افتاد. امکان پیوند وجود نداشت. پایم از انگشت پا قطع شد، اما استخوان پایم چند بار رشد کرد، قطع شدم، در نهایت پایم از زیر زانو قطع شد، چند ترکش در ساق پا و پشتم دارم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم ، فردا به مناسبت روز جانباز با سرهنگ بازنشسته علی حدادی به گفت و گو نشستیم.

خودتان را معرفی کنید و در کدام مناطق عملیاتی حضور داشته اید.

حدادی: عید سعید فطر روز پاسدار و روز جانباز مبارک باد، من علی حدادی هستم. تخریب) در لشکر خدمت کردم و در تمامی عملیات های لشکر 84 پیاده از جمله کربلای یک در مهران و کربلای 6 سومار حضور داشتم.

از حضور لشکریان کوم در دوران دفاع مقدس بگویید؟

حدادی: با توجه به اینکه در دوران دفاع مقدس ارتش رزمی وجود نداشت، لشکریان کوم در سایر نقاط ارتش خدمت کردند و رشادت های زیادی ایجاد کردند و مظلومیت آنها این است که خاطرات و اخبار رشادت های آنان طبق قوانین خاص ارتش است. در دوران دفاع مقدس و نبود دوربین و فیلمبرداری به درستی ضبط نمی شود.

گروه مهمات منظریه قم یکی از قوی ترین و موثرترین مهمات در پشتیبانی از عملیات رزمی در جنوب و غرب و به اصطلاح گفت و گوی نیروهای این یگان در دوران دفاع مقدس و ثبت وقایع بود. .

چند سال در جبهه بودید و چگونه عنوان جانبازی گرفتید؟

حدود 6 سال در جبهه های جنوب، میمک، سومار و مهران حضور داشتم و در این مدت چندین بار مجروح شدم، اما آسیب اصلی من قطع شدن پای راستم از زیر زانو بود که در پاکسازی بود. بهره برداری از میدان سومار در منطقه نفت شهر.


a554f097 e205 4be8 918f 2114945f6a29 خبر خاکستری

اگر خاطره ای دارید از مصدومیت هایتان بگویید.

حدادی: در سال 63 به لشکر 84 منتقل شدم و به عنوان فرمانده لشکر مهندسی شروع به کار کردم. تا زمان فرماندهی واحد مهندسی در همین واحد بودم. موانع، مین زدایی و مین زدایی، ساخت سنگر، ​​تصفیه آب و … یکی از کارهای ما جمع آوری مهمات منفجر نشده در مناطق عملیاتی بود که هم در زمان جنگ و هم بعد از جنگ این کار را انجام دادیم و مهمات منفجر نشده را جمع آوری و در مکانی امن منفجر کردیم. ، پاکسازی مناطق آلوده ای که در این ماموریت ها چندین بار مجروح شدم.

اما جراحت اصلی من که منجر به قطع پای راستم شد بعد از پذیرش قطعنامه 598 بود و بعد از پذیرش قطعنامه وظیفه اصلی یگان های مهندسی رزمی ارتش و گردان های تخریب در سپاه پاکسازی مین بود. مناطق آسیب دیده تمیز کردن مناطق آلوده

بیش از 5 سال تا پایان جنگ در مناطق عملیاتی بودم که بعد از آن نامه آمد و به شهر هرم آباد و پادگان لشکر منتقل شدم. من رفتم. روزهای آخر تابستان سومار هوای بسیار گرم داشت، بعد از اقامه نماز صبح برای پاکسازی میدان مین و مهمات منفجر نشده رفتیم و ظهر که هوا بسیار گرم بود برگشتیم.


b51288ce 845f 490c 84c1 d0bb4ae9c1fd خبر خاکستری



یک روز بعد از نماز صبح رفتیم نظافت کنیم، ستوان همراه ما آمد که به محل من آمد و نقاط نجس شده را به او نشان داد، وقتی برگشت، قسمتی بود که پاکسازی انجام می شد، اما میادین مین، رسوبات روی چند مین و تشخیص بسیار دشوار است و در بسیاری از موارد ممکن نیست.

به سمت منطقه مورد نظر حرکت کرد که طبق محاسبات مهندسی رزمی نباید مین داشته باشد بلکه آب مین را به منطقه پاکسازی شده آورده بود. ناگهان صدای مین منفجر شد و من روی زمین افتادم. صدای انفجار را شنیدند و با برانکارد به سمت من آمدند و مرا با آمبولانس بردند و به بیمارستان آیت الله طالقانی کرمانشاه رساندند.

امکان پیوند پا وجود نداشت و در همان بیمارستان پایم را از انگشت پا قطع کردند، پایم را عمل کردند و بالاخره مجبور شدم پایم را از زیر زانو قطع کنم.


7148397b bd1c 459f a896 5189b904b1a8 خبر خاکستری

شما بعد از جنگ در ارتش ماندید و مجروح شدید.

حدادی: فکر می کردم بعد از مجروحیت دیگر نمی توانم در این آب و خاک و مردم خدمت کنم اما همکارانم در ارتش به من گفتند که ما به تو و تجربه تو نیاز داریم و تو بدون پا و تا جایی که بتوانم می توانی خدمت کنم. با پای مصنوعی خدمت کردم، در سال 80 مشکلات جسمی ام بسیار شدید شد، علاوه بر قطع پاها، جراحات متعدد دیگری هم داشتم، چند ترکش در پشت و پاهایم وجود داشت و همین مشکلات باعث شد که نتوانم حرکت کنم. از سربازی بازنشسته شدم، به درس خواندن علاقه داشتم، بعد از بازنشستگی از سربازی ادامه تحصیل دادم. علاوه بر علاقه ام به علم، می خواستم در هر شرایطی به فرزندانم انگیزه بدهم که ادامه تحصیل بدهند.


d46b9dd8 ae2b 4274 bf12 e8d87fbb6673 خبر خاکستری

به خاطر رنج مجروحان، اگر به گذشته برگردید، دوباره این راه را انتخاب خواهید کرد.

حدادی: به صراحت می گوییم چون انگیزه همه ارتش ها و سپاه های حاضر در دوران دفاع مقدس دفاع از میهن و انقلاب است. اگر به گذشته برگردیم وقتی کشوری قصد حمله به کشور ما را دارد قطعا این راه را انتخاب می کنیم یاد بگیرید و بدانید که با تلاش و پشتکار می توان به اهدافتان رسید.

شما جوانان جنگ را دیده اید. شما جوانان امروز را می بینید. به نظر شما اگر جنگ دیگری رخ دهد، جوانان امروز رشادت های جوانان دوران دفاع مقدس را خواهند داشت؟

قطعاً جوانان امروز مانند جوانان دوران دفاع مقدس از میهن خود دفاع می کنند. این سوال را از بیان رشادت های مدافعان حرم به راحتی می توان دریافت. و دور از وطن به شهادت رسیدند.

ممنون بخاطر وقتی که گذاشتید

حدادی: من هم از شما و همه کسانی که در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس تلاش کردند و تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم.

گفتگو با مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید