ذائقه سازی یک کارکرد مهم رسانه در دنیای امروز است/ مراقب خبره های سایبری باشید


ساعت: 14:20
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908666

لیلا وصالی گفت: با توجه به اینکه یکی از کارکردهای مهم رسانه سلیقه آفرینی است، این امر ایجاب می کند که در انجام کارهای فرهنگی قوی و تاثیرگذاری بیش از پیش در افکار عمومی تلاش کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ لیلا وصالی نایب رئیس انجمن سواد رسانه ای ایران و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار عصرهامون گفت: نقش سواد رسانه ای در ارتقای فرهنگ و اخلاق و آگاه سازی مردم از نحوه و نوع حضور در فضای مجازی و بسترهای رسانه ای است. یکی از کارکردهای ارزشمند سواد رسانه ای است

وصالی با بیان اینکه یکی از کارکردهای مهم رسانه در دنیای امروز سلیقه آفرینی است، تصریح کرد: رسانه ها با نگاه به این موضوع می توانند هنجارهایی را در بین مخاطبان و در کل جامعه ایجاد کنند و حتی برخی ناهنجاری ها را به هنجار تبدیل کنند. . این یکی از نقاط قوت رسانه است و هرچه رسانه‌های فعال‌تری داشته باشیم، بهتر می‌توانیم محتوای رسانه‌ای بهتری به جامعه ارائه کنیم.

معاون آموزشی انجمن سواد رسانه ای ایران افزود: همچنین مردم باید بدانند که همه کسانی که در فضای مجازی فعال هستند فرهیخته جامعه نیستند چرا که در حال حاضر با تلفن همراه افراد زیادی می توانند به راحتی در فضای مجازی ظاهر شوند. فضای مجازی و به نوعی تاثیرگذار باشند و با تولید محتوا و اظهار نظر در فضای مجازی نقش آفرینی کنند.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که بخشی از این مشکل به این دلیل است که در سال‌های اخیر ما در درجه اول مصرف‌کننده رسانه‌ای بوده‌ایم و هر محتوای رسانه‌ای که در اختیارمان قرار می‌گرفت مصرف می‌کردیم و شاید به همین دلیل دچار سردرگمی فکری و طعمی شده‌ایم. در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

وصالی ادامه داد: جوانان اغلب در این فضای مجازی به دنبال سبک زندگی خود و حتی نحوه مواجهه با مشکلات زندگی خود می گردند و حتی پاسخ سوالاتی که در مورد مشکلات خانوادگی دارند را در این بستر می یابند و اکنون بسیاری از کسانی که پاسخگوی سوالات هستند. جوانان در این فضاها متخصص درگیر نیستند، بلکه بیشتر به دنبال ایجاد صفحات جعلی یا جذب فالوور هستند و بنابراین حرف این افراد متخصص نیست، اما اگر متخصص باشند مثلاً روانشناس هستند که زندگی و بر اساس آن از دیدگاه غربی خود، محتوایی فارغ از تصمیمات الهی و مبتنی بر فرهنگ دینی ارائه می کنند.

لیلا وصالی ادامه داد: از این رو حضور کارشناسان و روانشناسان و کسانی که بتوانند خانواده ها و نسل جوان را در این فضا راهنمایی کنند یکی از ضروری ترین مباحث است و امیدواریم هرچه زمینه این موضوع در بستر این موضوع بیشتر و بهتر شود. فضای مجازی و رسانه.ارائه جدید.


معاون آموزشی انجمن سواد رسانه ای ایران تاکید کرد: این در حالی است که شرایط امروز جامعه ما را ایجاب می کند که در انجام کارهای فرهنگی قوی که بیش از همیشه مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد تلاش کنیم و نقیصه فعلی یعنی رفع کاستی را برطرف کنیم. است. ضعف در انجام کار فرهنگی

این مربی و تحلیلگر رسانه همچنین با بیان اینکه نیازمند آینده پژوهی فرهنگی هستیم که در این زمینه به ما کمک کند، بر لزوم توجه جدی به نقش رسانه در فرهنگ جامعه تاکید کرد و افزود: متاسفانه این سوال جدی گرفته نشد. و نحوه بودجه‌بندی ما نشان می‌دهد که سازمان‌های رسانه‌ای ما باید بتوانند به طور مستقل هزینه‌های خود را تامین کنند و اکنون که در شرایط سخت اقتصادی کنونی در میانه جنگ فرهنگی و رسانه‌ای قرار داریم، نیازمند حمایت مناسب از سوی آنها هستیم.

وی تاکید کرد: بنابراین از دولتمردان و صاحب نظران انتظار داریم که به شکل گیری فضا و بستر رسانه ای مناسب برای نسل جوان کمک کنند و اگر این نسل جدید با منطق درست از کاری منع شود، در ازای آن بستری برای ارائه پیشنهاد برای آنها فراهم شود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید