رئیس جمهور: اگر طرف مقابل حل شود، توافق خوبی حاصل می شود

رئیس جمهور: اگر طرف مقابل حل شود، توافق خوبی حاصل می شود

روز جدید رئیس جمهور گفت: برخی گفته اند مذاکره نمی کنند، برنامه ای ندارند و جدی نیستند، اما اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم ها باشد، توافق خوبی حاصل می شود. ما در صنایع هسته ای، نظامی و فضایی تحریم شده ایم، اما موفق تر بوده ایم، اما در صنعت خودرو مشکل داریم.

رئیس جمهور گفت: راهبرد دشمن همواره حفظ و افزایش تحریم ها است. استراتژی ما شکستن تحریم هاست. باید تحریم ها برداشته شود و برای رفع تحریم ها اقدام جدی صورت گیرد. برخی گفته اند مذاکره نمی کنند، برنامه ای ندارند و جدی نیستند، اما اگر طرف مقابل عزم خود را برای رفع تحریم ها داشته باشد، توافق خوبی حاصل می شود.

ابراهیم رئیسی در نشست روسای جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با محوریت کشورهای همسایه رمز موفقیت مصلحین اجتماعی را صبر دانست. رسیدن به نتیجه؛ والا با تنبلی و تعهد ادامه نمی دهد و چه باید کرد. وقتی وارد مرحله دوم انقلاب می شویم باید شاهد تحولی در کشور باشیم، کارهای زیادی در حوزه های مختلف انجام شده است و باید از کسانی که این کار را انجام دادند تشکر کرد، اما تاخیرهایی وجود دارد که نمی توانست اتفاق بیفتد.

رییسی با بیان اینکه سفیران نماینده هویت انقلاب اسلامی و منافع کشور در خارج از کشور هستند، افزود: نباید از سختی ها و کمبودها خسته شد و باید نظارت جدی بر کارها داشت. باید ظرفیت کافی برای انجام مأموریت وجود داشته باشد. توانایی شهید سلیمانی مثال زدنی بود و اگر ظرفیت کافی نداشت با وجود سختی ها و مشکلات درون و بیرون نمی توانست موفق شود. رمز موفقیت او ظرفیتش بود.

وی شناخت ظرفیت سفرا در داخل کشور و کشوری که در آن ماموریت هستند را مهم دانست و گفت: ظرفیت ایران باید به کشورهای دیگر ارائه شود. ما باید در این زمینه سخت کار کنیم. ما در مصر هستیم تا سیاست همسایگی را دنبال کنیم و این رویکرد یک برنامه راهبردی است نه تاکتیکی.

رییسی گفت: تحریم ها علیه کشور اقتصاد اصلی است. استراتژی حریف همیشه حفظ و افزایش تحریم ها است. استراتژی ما شکستن تحریم هاست. باید تحریم ها برداشته شود و برای رفع تحریم ها اقدام جدی صورت گیرد. دولت برای دستیابی به هر دو تلاش می کند. برخی گفته اند مذاکره نمی کنند، برنامه ای ندارند و جدی نیستند، اما اگر طرف مقابل عزم خود را برای رفع تحریم ها داشته باشد، توافق خوبی حاصل می شود. ما در صنایع هسته ای، نظامی و فضایی تحریم شده ایم، اما موفق تر بوده ایم، اما در صنعت خودرو مشکل داریم. معلوم می شود تلاش هایی که در این بخش ها انجام شده در بخش های دیگر نبوده است.

رئیسی با اشاره به نقش مهم وزارت امور خارجه در توسعه کشورها، گفت: در این موضوع رمز موفقیت کشور این بود که وزیر امور خارجه و سفرای چین و روسیه پیگیری های لازم را انجام دادند و در این راستا، کشور را به سمت توسعه کشور بردیم. البته نباید از اقدامات پیشینیان غافل شویم، بلکه باید قدر آنها را بدانیم. تاج در واقع در داخل کشور بود، اما وزارت امور خارجه نقش مهمی در مدیریت آن داشت. در حال حاضر به میزان تزریق 74 درصدی دو دوز واکسن رسیده‌ایم و به سمت تزریق دوز سوم رفته‌ایم.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه سهم مهمی در موفقیت کشور در امور اقتصادی دارد. بخش مهمی از ایرانی ها در خارج از کشور هستند و سفرا باید در بین آنها باشند. اگر نزد سفیران نرفته اند، اجازه دهید سفیران پیش آنها بروند. ما به آنها بدهی داریم و آنها هم مثل ایرانی ها در داخل کشور حقوقی دارند و قطعاً می خواهند در کشور سرمایه گذاری کنند. در زمینه گردشگری هم خیلی ها هستند که می خواهند ایران را ببینند. اگر گردشگری، اقتصاد دیجیتال و دریایی را تقویت کنیم، می‌توانیم با بیکاری مقابله کنیم. وزارت امور خارجه نیز نقش مهمی در این زمینه دارد.

رئیس جمهور با اشاره به تماس حضوری و تلفنی خود با 100 کشور خارجی از ابتدای دولت سیزدهم، گفت: همه آنها بدون استثنا خواهان برقراری روابط تجاری و اقتصادی با ایران هستند و البته اذعان دارند که ایران باید توجه داشت که تعاملات بیرونی یکی از مولفه های اقتدار کشور است که وزارت امور خارجه نیز در آن نقش دارد و در واقع باید ظرفیت کشور را دیگران بدانند و البته سفرا نیز باید ظرفیت را بشناسند. از کشورهای دیگر

سفیران می توانند سوار بر خودروهای کلاس پایین تر شوند، اما با کشورهای محل مأموریت خود ارتباط برقرار کنند. احساس می کنم سوراخ هایی ایجاد می شود. سفرا باید از این شرایط نهایت استفاده را ببرند. در این راستا حرکت فعال و جدی از سوی سفرا لازم است که باید با توجه به همسایگان کار جدی انجام دهند. ما باید به همسایگان خود به عنوان فرصت های بسیار خوب نگاه کنیم. مرزها تهدیدی برای ما نیست، بلکه یک فرصت است.

دیدگاهتان را بنویسید