«راهیان پیشرفت» در کنار «راهیان نور» اکران شود.


ساعت: 16:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903976

رئیس جمهور با ارائه پیشنهاد ایجاد مرکز مشاوره تحصیلی دانش آموزان با بهره گیری از ظرفیت مستمری بگیران، به موضوع فعال سازی اردوهای آموزشی پرداخت و پیشنهاد تشکیل اردوهای راهیان پیشرفت را داد و گفت: راهیان پیشرفت باید راه اندازی شود. همراه با «راهیان نور» منتشر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز در چارچوب روند نظارت بر کارکنان دستگاه های اجرایی به وزارت آموزش و پرورش رفت و ضمن استماع گزارش عملکرد یکساله این مجموعه، رهنمودها و پیشنهادات مهمی را برای ارتقای سطح سلامت ارائه کرد. کیفیت و کمیت عملکرد این وزارتخانه

رئیس جمهور توسعه انسانی و تربیت نیروی کار موثر، شایسته و ماهر را از رسالت های مهم وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: تربیت انسان های خوب از خانه شروع می شود و در مدرسه ادامه می یابد. اگر فرزندان ما در خانه و مدرسه با عدالت تربیت شوند، بعداً خودشان خواهند شد.» به عنوان شهروندان جامعه اولین مجریان عدالت خواهند بود.

رئیسی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر تعیین زمانبندی دقیق، کارشناسی و قابل کنترل برای اجرای بهینه سند تحول بنیادین تاکید کرد. آموزش و پرورش

رئیس جمهور همچنین ارتقای کیفیت آموزش، ارتقاء، عدالت و خانواده محوری را از ویژگی های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد و بر لزوم اجرای آن به صورت مدرسه محور تاکید کرد.

رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود توسعه و ارتقای آموزش و پرورش را یکی از شاخص های مهم پیشرفت در دنیا دانست و با توجه به اهمیت کاربری اراضی برای رفع نیازهای نظام آموزشی، اظهار داشت: با توجه به فعال‌سازی باغ‌های زمستانی و توسعه مهارت‌ها و ارتباطات آنها با صنعت و کشاورزی بسیار مؤثر است.

رئیس جمهور آموزش مهارت در نظام آموزشی را ضروری و مهم دانست و خاطرنشان کرد: بخشی از دلایل استفاده ناکافی از ظرفیت و منابع طبیعی کشور از جمله در بخش معدن و کشاورزی به نبود مدرنیته برمی گردد. اگر حوزه آموزش در کنار صنعت، معدن و کشاورزی قرار گیرد، یکی از اثرات آن رفع مشکلات این رشته ها و نیز معضل بیکاری در کشور خواهد بود.

رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم بر لزوم جذب معلمان و دانش آموزان نخبه با خمیرمایه و آموزش تدریس به این قشر تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین استفاده از امکانات و فضاهای آموزشی بلااستفاده به ویژه در دانشگاه های علمی و کاربردی و موسسات غیرآموزشی را پیشنهاد کرد و در دانشگاه فرهنگیان گفت: به ساخت خوابگاه برای دانشجویان تربیت معلم متاهل توجه جدی شود چرا که تامین این امکانات برای دانش آموزان نیست.» هزینه ای که یک سرمایه گذاری بلندمدت و ارزشمند است.

رئیسی علاوه بر پیشنهاد ایجاد مرکز مشاوره تحصیلی دانش آموزان با استفاده از ظرفیت مستمری بگیران، موضوع فعال سازی اردوهای آموزشی را مطرح و پیشنهاد تشکیل اردوهای راهیان پیشرفت را مطرح کرد و گفت: راهیان پیشرفت باید ایجاد شود. همراه با «راهیان نور» راه اندازی شد.

رئیس جمهور هدف اردوی راهیان پیشرفت را ایجاد شور و نشاط در بین دانش آموزان و مشاهده پیشرفت ها و دستاوردهای کشور از جمله در پارک های علم و فناوری دانست و گفت: محیط های علمی و پژوهشی دانشگاه ها از جذاب ترین و دیدنی ترین مکان ها برای دانشجویان و دانش آموزان است. و دستاوردها و تمایزات کشور در برابر نسل جوان، اخبار منفی و پیشنهادات نادرست رسانه های بیگانه را به نسل کنونی ما خنثی می کند.

رئیسی همچنین به لزوم گسترش الگوی مدارس دولتی توسط مبتکران عرصه آموزش و پرورش به منظور کاهش مدیریت دولتی در نظام آموزشی کشور اشاره کرد و افزود: استفاده از ظرفیت انجمن های اولیا و مربیان در راستای تحقق این هدف. خوب است اما کافی نیست راهبردهای افزایش نقش والدین در نظام آموزشی باید بررسی شود.

در ادامه رئیس جمهور پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش را برای بررسی تصمیمات برای سرانه مطلوب آموزش و پرورش داد و تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش باید به ارتقای بهره وری در نظام آموزش و پرورش توجه ویژه داشته باشد. کشور، زیرا قطعا افزایش بهره وری در این وزارتخانه در ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی دانش آموزان تاثیرگذار خواهد بود.

توسعه و تقویت کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور در این دیدار بر آن تاکید کرد.

رئیسی دانش آموزان را سرمایه و فرصتی عظیم برای آینده کشور برشمرد و تصریح کرد: دانش آموزان ما در کنار شور و نشاط جوانان، روحیه پرسشگری دارند و می توانند در موضوعات مختلف از جمله نقش آفرینی برای آنان گره های ذهنی ایجاد کنند. آموزش و پرورش و به ویژه معلمان و برای مدیران بسیار مهم است که این گره های ذهنی را باز کنند و به شبهات آنها پاسخ دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قطعاً دشمن به دنبال هویت زدایی و تهدید باورهای نوجوانان و جوانان ما است، لذا وزارت آموزش و پرورش موظف است با ایجاد محیط های آموزشی پرنشاط و بانشاط و تقویت نقش موثری در مقابله با این توطئه ها داشته باشد. ارتباط با والدین و خانواده دانش آموزان

رئیسی صیانت از نسل امروز و جوانان کشور را وظیفه خطیر و راهبردی وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: مسئولان این وزارتخانه با همکاری والدین و خانواده ها اجازه نخواهند داد دشمن از مراکز آموزشی ما مطابق با خواسته های خود استفاده کند. اما مراکز آموزشی آینده روشن و امیدوار کننده ای را برای نسل جوان رقم خواهند زد.

رئیس جمهور در پایان به اجرای طرح ارزشیابی معلمان در دولت سیزدهم پس از 11 سال تأخیر اشاره کرد و گفت: برای یک دولت مردمی اساس کار اجرای این طرح ارتقای جایگاه معلمان و افزایش کیفی معلمان است. آموزش در نظام آموزشی و ایجاد سرمایه اجتماعی برای کشور بوده است

پیش از سخنان یوسف نوری رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش با ارائه گزارشی از فعالیت های این وزارتخانه در یک سال گذشته، اقدامات انجام شده از جمله روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، الزامات و تمهیدات انجام شده را بیان کرد. برای از سرگیری آموزش حضوری در مدارس سراسر کشور پس از شیوع کرونا، گرد هم آوردن مدارس مرتبط با بهره گیری از ده ها مدرسه در فقیرترین نقاط کشور، افزایش سرانه دانش آموزان به 20 و نیم مربع. متر، تهیه بسته یک میلیونی دانش آموزان محروم در قالب نرم افزار نوشتاری، ساماندهی بیش از 12 هزار نیروی جهادی در حوزه آموزش و پرورش، بیمه تکمیلی فرهنگیان، تقویت دانشگاه فرهنگیان، سامانه هوشمند منابع انسانی، بازطراحی ساختار سال دوم دبیرستان بر اساس رشته ها و مشاغل جدید، ایجاد هنرستان تولیدی در بخش کار و دانش با شخصیت مالی مستقل، تحول نرم افزار شاد با هدف نرم افزارهای آموزشی ترکیبی و توسعه آن در کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در توسعه آموزشی و آموزشی. فعالیت ها.

دیدگاهتان را بنویسید