رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ظریف یکی از ضروری‌ترین دیپلمات‌های خاورمیانه است.

رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ظریف یکی از ضروری‌ترین دیپلمات‌های خاورمیانه است.

روز جدید جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با جماران اظهار داشت: اگر دشمن میلیاردها و میلیاردها دلار هزینه می کرد تا به ما حمله کند و این رفقا را از خودی های انقلاب جدا کند، به این موفقیت نمی رسید. همانطور که تندروها در داخل کشور موفق بودند و هنوز هم هستند و همین رویه را دنبال کردند. ما شاهد بودیم که به کسانی که یار و یاران امام بودند و در انقلاب و پیروزی و مدیریت جنگ و سازندگی و آبادانی کشور نقش داشتند مورد اهانت و تخریب قرار می گیرند.

طی هفته گذشته تهران و کشورهای منطقه روزهای شلوغی داشته اند. از سفر پوتین و رجب اردوغان به تهران تا سفر بایدن به سرزمین های اشغالی و عربستان. این سفرها در حالی انجام شد که برجام در هاله ای از ابهام قرار دارد، روابط ایران و عربستان روی کاغذ رو به بهبود است و جنگ روسیه و اوکراین که جهان را تحت تاثیر قرار داده است، ادامه دارد.

در کنار همه این اخبار و تحلیل ها، بحث احیای برجام همچنان در افکار عمومی داغ است و در حاشیه آن عده ای دست به تخریب زده اند و عده ای از محمدجواد ظریف و تیم مذاکره کننده سابق حمایت کرده اند. یک مکالمه.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفتگو با خبرنگار جماران اظهار داشت: روسیه به دلیل جنگ با اوکراین نگرانی هایی دارد. از جمله فشار غرب علیه روسیه برای تضعیف موقعیت خود در اوکراین برای دستیابی به اهداف خود. اردوغان از یک طرف عضو ناتو است و در جنگ روسیه و اوکراین به اوکراین کمک می کند و ایران در پرونده هسته ای در مقابل غربی ها می ایستد و دنیا برای مقابله با نظام سلسله مراتبی و رهبری آمریکا در نظم جهانی وجود دارد.

وی افزود: ما، روس ها، چینی ها و بسیاری از کشورهای دیگر از این دستور ناخواسته و ظالمانه غربی ها ناراضی هستیم و می خواهیم شرایط را به نفع خود تغییر دهیم و این تلاش ها نتیجه نیازهای منطقه ای و بین المللی است.

غرب تحلیل دقیقی از شرایط خاورمیانه ندارد

وی درباره صحبت‌های غرب مبنی بر بلاتکلیفی ایران در مذاکرات برجام، گفت: ایران در مذاکرات برجام با غربی‌ها تبانی می‌کند و غربی‌ها بی‌انصافی می‌کنند. زمانی که از معاهده خارج شدند به ما و منطقه ظلم کردند و امروز که مذاکرات را به بن بست می رسانند، تعهد لازم را نمی دهند و با زیاده خواهی ها و سوءتفاهم ها همکاری نمی کنند. اما آنها اشتباه می کنند و اساساً غرب تحلیل درستی از شرایط خاورمیانه ندارد و ریشه بسیاری از رفتارهای آنها سوءتفاهم آنهاست.

رحیمی جهان آبادی یادآور شد: غربی ها نیز همین نگرش را نسبت به چینی ها داشتند و چندین دهه طول کشید تا غرب بپذیرد چین کشور ضعیف و مستعمره غربی ها نیست و یا چندین دهه طول کشید تا انقلاب اسلامی ایران در میانه پذیرفته شود. شرق. امروز هم همین سوءتفاهم ها در پرونده هسته ای ما وجود دارد و غربی ها معتقدند ایران در شرایطی است که همه خواسته های آنها را می پذیرد. و زمانی که از توافق خارج شدند و امروز که بازگشتند، هنوز نتوانسته اند آنچه را که می خواهند برسانند.

آمریکا در تلاش است تا عربستان سعودی را به بازار انرژی بازگرداند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نمایندگان در خصوص سفر بایدن به عربستان و تاثیر آن بر بهبود روابط ایران و عربستان افزود: بایدن به دلیل جنگ اوکراین نگران وضعیت انرژی جهان است و تلاش می کند تا عربستان را به بازار انرژی و کدورت های آن برگردانید. با عربستان سعودی تصمیم بگیرید. از سوی دیگر می خواهد در خاورمیانه فضای روانی علیه ایران ایجاد کند که بگوید همه با اسرائیل و آمریکا متحد هستند و ایران منزوی است.

وی افزود: به نظر من سیاست آمریکا سیاست موفقی نیست زیرا عربستان به واقعیت های منطقه نگاه می کند. آمریکا همان آمریکایی است که حکومت افغانستان را رها کرد. همانطور که در عربستان سعودی در مورد یمن و متحدانش در عراق کاری از دستش برنمی آمد و حتی امروز نیز در مواجهه با ایران نتوانست ایران را مجبور به امضای قرارداد مورد نظر خود کند. سعودی ها با این واقعیت روبرو هستند و بر اساس این واقعیت ها تصمیم می گیرند و به همین دلیل به سمت تنش زدایی با ایران پیش می روند. چون ایران یک واقعیت در خاورمیانه است و خواه ناخواه با ایران سروکار دارند.

محمدجواد ظریف یکی از ضروری ترین دیپلمات های خاورمیانه است

رحیمی جهان آبادی با انتقاد از بی مهری برخی افراد به محمدجواد ظریف یادآور شد: از اول انقلاب مانند یک خانواده بزرگ بودیم که دست به دست هم دادیم و دولتی که آرمان مردم و دین ما نبود و یک کشور را سرنگون کردیم. دیکتاتور اما به مرور زمان اعضای این خانواده بر اثر اشتباهات داخلی و تنگ نظری و شیطنت دشمن به مقابله با یکدیگر پرداختند و بسیاری از این نیروها به حاشیه رانده شدند.کسی که تا دیروز 20 میلیون رای آورد و انتخاب شد. شورای نگهبان است و سال‌ها به کشور خدمت می‌کند و امروز در سکوها نه تنها از سوی ظریف، بلکه از سوی رؤسای جمهور، وزرا، نمایندگان سابق مجلس و حتی کسانی که از این خانواده هستند مورد هجمه و توهین قرار می‌گیرد. عملکرد هر فردی قابل انتقاد است. اما محمدجواد ظریف یکی از ضروری ترین دیپلمات های خاورمیانه و حتی یکی از سرمایه های دیپلماسی و سیاست خارجی ماست.

ما حتی نمی خواهیم از فرزندان این خاک سوء استفاده کنیم و آن را با دست خود نابود کنیم

وی ادامه داد: هر کشوری سعی می کند از سرمایه فکری خود و حتی سرمایه دیگران استفاده کند. وقتی به تاریخ ابرقدرت بودن آمریکا نگاه می کنیم. بسیاری از شخصیت ها، از جمله وزرای خارجه، نظامی و سیاسی آنها، آمریکایی نیستند. اما ما این ظلم را انجام می دهیم که حتی نمی خواهیم از فرزندان این زمین سوء استفاده کنیم و آن را با دست خود نابود کنیم. در طول این سال ها تخریب افراد زیادی صورت گرفت. اگر دشمن میلیاردها و میلیاردها دلار هزینه می کرد تا به ما حمله کند و این حامیان را از خودی های انقلاب جدا کند، به اندازه تندروها در کشور موفق نبود و امروز هم همین کار را می کنند. ما شاهد بودیم که به کسانی که یار و یاران امام بودند و در انقلاب و پیروزی و مدیریت جنگ و سازندگی و آبادانی کشور نقش داشتند مورد توهین و تخریب قرار می گیرند.

بسیاری از محافل خانوادگی انقلاب مأیوس شدند و عرصه سیاسی را ترک کردند و منزوی شدند

وی افزود: همه مردان عیب دارند; ما باید یاد بگیریم که مردم را زیاد تجلیل نکنیم که در آن گیر کرده ایم و نمی توانیم آن را نقد و قدردانی کنیم! تحلیل کار هر رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده مجلس و مسئول به ما کمک می کند، اما ما را نابود نمی کند. حالا چه اصلاح طلب اصولگرا را نابود کند و چه برعکس، اصولگرا اصلاح طلب را نابود می کند. امروز بسیاری از اعضای خانواده انقلاب دلسرد و منزوی از عرصه سیاسی هستند و بسیاری از آنها مورد هجمه قرار می گیرند و فرصت دفاع ندارند.

رحیمی جهان آبادی در پایان گفت: به نظر من این راه اشتباهی است که در کشور رایج شده است و این ویروس همچنان از ما، خانواده انقلاب، دوستان امام و کسانی که اصل امر را قبول دارند، می آید. نظام با جان و دل، کسانی که ممکن است دیدگاه های متفاوتی داشته باشند، در برخی مسائل کشور اصلاحاتی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید