رسیدگی به دغدغه های مدیریت در حوزه مسکن نیازمند اقدام قاطع با مفسدان است.


ساعت: 08:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۱۱
کد خبر: 1894459

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت حوزه مسکن گفت: رسیدگی به دغدغه های مدیریت در حوزه مسکن نیازمند نظارت جدی و برخورد قاطع با مفسدان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به دیدار اخیر رهبر انقلاب با هیئت دولت به مناسبت هفته دولت، اظهار داشت: رهبر انقلاب در این دیدار مطالبی را درباره دستاوردهای دولت بیان کردند. دولت سیزدهم و پس از آن به مقامات دولتی توصیه هایی کرد.

وی ادامه داد: مسئله بازگشت امید و اعتماد به مردم یکی از محورهای بیانات رهبر انقلاب بود، ملی حل شدنی نیست.

ما نیاز به همکاری مردم و دولت داریم

صادقی نسب گفت: برای غلبه بر مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… مشکلات، ما نیاز به اتحاد مردم و دولت داریم وگرنه نمی توانیم موفق شویم.
وی با اشاره به سفرهای رئیس جمهور به استان ها، افزود: این حرکت گسترده رئیس جمهور و حضور ایشان در بین مردم در اقصی نقاط کشور به ویژه در مناطق کم برخوردار در کنار نظارت های میدانی موجب رونق بخشیدن به وضعیت مردم می شود. اعتماد دولت».
یک استاد دانشگاه تهران گفت: این اقدامات به بازگرداندن اعتماد مردم به دولت که یکی از اساسی ترین شاخص های سرمایه اجتماعی است کمک می کند.
نهضت ترفیع بسیار مقدس است

وی ادامه داد: نهضت ترفیع بسیار مقدس است و برکات زیادی دارد، اما باید به این نکته اشاره کنم که آنطور که رهبر انقلاب فرمودند، ارتقاء در بین مردم نیست.
صادقی نسب تاکید کرد: حضور مسئولان در حوادث مختلف مانند سیل و زلزله بسیار خوب است اما این کافی نیست و آنچه مکمل این امر است ارتقای واقعی نظام مدیریتی است.

وی ادامه داد: مردمی‌سازی واقعی به معنای مشارکت عمیق مردم در عرصه‌های مختلف از اقتصاد، سیاست گرفته تا مسائل اجتماعی و فرهنگی است. در همه بخش ها مردم باید حضور پررنگ و تاثیرگذاری داشته باشند.

استاد دانشگاه مردم تصریح کرد: حکومت مردمی دولتی است که توسط مردم اداره می شود و برای مردم کار می کند. اگر حکومت از مردم نباشد مشروع نیست. اگر دولت برای مردم کار نکند، مفسده است، پس باید مراقب باشیم که این مولفه ها یعنی مردم به درستی دنبال شود. آنها باید مستقیماً در اداره کشور حضور داشته باشند و مسئولیت های دولت با مردم تقسیم شود.

وی افزود: این سرمایه اجتماعی عامل اصلی اعتماد مردم به دولت است و باعث می شود مردم با دولت همراهی و حرکت کنند و اینجاست که بار مسئولیت در دولت سنگین می شود زیرا وقتی همراهی و رضایت مردم وجود داشته باشد. باید مشارکت جدی مردم باشد

صادقی نسب گفت: زمانی که موضوع شوراها را در قانون پیگیری کردیم به دنبال تحقق حاکمیت مردم هستیم یعنی در هر حوزه حتی در نقطه کوچکی از کشور مردم خودشان را مدیریت کنند. امور و این اداره تا اقصی نقاط کشور ادامه دارد.

وی ادامه داد: اگر مردم خود را تصمیم گیرنده موثر در کشور نبینند قطعا برای موفقیت سیاست های دولت هیچ تلاشی نخواهند کرد به عنوان مثال وقتی دولت برای رفع بیکاری و کاهش تورم برنامه ریزی می کند، اینها می شود. کارها مستلزم همکاری مردم با دولت است و وقتی مردم همکاری نمی کنند حتماً همکاری می کنند، دولت هم شکست می خورد.

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: حمایت و مشارکت دولت بسیار مهم است و در جلب نظر مردم و در واقع اعتمادسازی نقش اساسی دارد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور قطعاً متوجه این مشکلات است و در جهت تحقق آن گام برمی دارد و مشارکت عمیق مردم در دولت دقیقاً همان موضوعی است که رهبر انقلاب از همه دولت ها خواسته اند.

سیستم تصمیم گیری در کشور مشکل دارد

صادقی نسب افزود: باید به سمت اصلاح نظام حکمرانی برویم، سیستم تصمیم گیری در کشور مشکل دارد و روش های سیاست گذاری و اجرا مشکل دارد. کلید حضور مردم و استفاده حداکثری از ذینفعان در سیاست هایی است که می تواند مشکل را حل کند.
وی ادامه داد: ساماندهی این موارد نیز باید توسط معاونت مشارکت های مردمی دولت انجام شود، اطلاع رسانی شود، اما آنچه اطلاع رسانی را دو سویه می کند، جذب مشارکت است.

شایسته سالاری یعنی شایسته ترین فرزندان آن ملت بر کشور حکومت کنند

این استاد دانشگاه تهران به شایسته سالاری توجه کرد و خاطرنشان کرد: در اصلاح حکمرانی باید به سمت شایسته سالاری حرکت کرد تا زمانی که این مشکل را حل نکنیم بقیه مشکلات بر زمین می ماند چرا که مردم باید بدانند بهترین فرزندانشان نماینده خودشان هستند. به عنوان واسطه در حکومت اسلامی عمل کنند.

و ادامه داد: وقتی مردم مسئولانی را می بینند که فاقد آگاهی و اطلاع از جایگاه خود هستند یا خدای نکرده سوء استفاده و دزدی می کنند، قطعا این مشکلات اعتماد عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد.

در شایسته سالاری باید این یک سقف و دو هوا را کنار بگذاریم

صادقی نسب تاکید کرد: در شایسته سالاری باید این یک بام و دو هوا را کنار بگذاریم. اگر به دنبال شایسته سالاری هستیم، تعاریف و شاخص های خاصی برای این کار وجود دارد.

وی همچنین به دغدغه دیگر رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در این دیدار به موضوع مسکن نیز اشاره کردند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: بخش مسکن به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا است که جزء جدی و تاثیرگذار شرایط فعلی کشور نیست، اما آنچه باعث افزایش نجومی قیمت ها شده فساد است.




رسیدگی به دغدغه های مدیریت در حوزه مسکن نیازمند اقدام قاطع با مفسدان است

وی ابراز کرد: عدم نظارت و توجه جدی سیاسیون بر این بازار فاسد و رها شدن آن، عده ای سودجو و سودجو را بر آن داشته است که مسکن را برای مردم غیرقابل دسترس کنند.

صادقی نسب با بیان اینکه دشمنان این سرزمین نیز در این امر نقش دارند، گفت: در سال های اخیر در فسادهایی که در یکی از صندوق های سرمایه گذاری رخ داد، یکی از تخلفات آنها در حوزه زمین و مسکن بوده است.

وی ادامه داد: امروز کارتل ها و گروه های فساد بویژه در شمال تهران هستند که بازار مسکن را آلوده کرده اند.

صادقی نسب گفت: برخی سازندگان مفسد با همکاری دفاتر املاک با پول های مفسد ارتباط برقرار کرده اند و در شمال تهران شرایطی را ایجاد کرده اند که متری 600 میلیون آپارتمان می فروشیم که هیچ کدام قیمت واقعی نیست.

وی تصریح کرد: این افزایش قیمت قطعا محدود به یک نقطه نیست بلکه به نقاط مختلف تهران و سپس سراسر کشور سرایت کرده است.

صادقی نسب گفت: برای حل مشکل مسکن شناسایی مشکل مهم است. بخشی از مشکل کمبود عرضه است، اما به اندازه مشکل فساد که باعث افزایش ناگهانی قیمت ها شد، جدی نیست.

وی افزود: باید مشکل را به درستی شناسایی و نظارت را در این زمینه تقویت کنیم و با مفسدان برخورد جدی کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید