رشد 30 درصدی تولید موتورسیکلت در کشور/خط تولید ملی موتورسیکلت به زودی راه اندازی می شود


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896779

رئیس انجمن موتورسیکلت سازان ایران گفت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه نزدیک به 150 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد و پیش بینی می شود تا پایان امسال به 400 هزار دستگاه برسد که نشان دهنده 30 دستگاه است. درصد افزایش تولید نسبت به سال گذشته

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلیل مجاهد رئیس انجمن موتورسیکلت سازان ایران افزود: صنعت موتورسیکلت ایران متشکل از 44 کارخانه تولیدی با 16 هزار کارگر مستقیم و بیش از 80 هزار کارگر غیر مستقیم است.



وی بیان کرد: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه نزدیک به 150 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد و پیش بینی می شود تا پایان امسال به 400 هزار دستگاه برسد که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش تولید را نشان می دهد. سال

ممنوعیت واردات موتور سیکلت CBU

مجاهد یادآور شد: امروزه واردات کامل موتورسیکلت به صورت CBU ممنوع است اما سازندگان داخلی با واردات برخی از قطعات و قطعات این خودرو بین 60 تا 70 درصد داخلی سازی کرده اند.



وی خاطرنشان کرد: در صورت راه اندازی خط تولید موتور ملی، بومی سازی در این صنعت به بیش از 90 درصد می رسد.



این مقام صنفی تصریح کرد: 2 هفته پیش در جریان برگزاری نمایشگاه تحولات صنعت خودرو در تهران با حضور مسئولان وزارت ایمنی، نشنال موتور معرفی شد و امیدواریم خط تولید آن در سال جاری به بهره برداری برسد. 30 روز آینده



وی گفت: اکنون شاهد بومی سازی 100 درصدی در بخش قطعات فلزی برای ساخت موتورسیکلت و لاستیک، باتری، زنجیر و طوق هستیم.



مجاهد خاطرنشان کرد: همه این دستاوردها در حالی محقق شده است که تنها 15 سال از حضور بخش خصوصی در این صنعت می گذرد و تاکنون کوچکترین حمایتی از سوی دولت صورت نگرفته است و امیدواریم با قانون گذاری جدید و با حمایت ها بتوانیم بانک ها، سرمایه قابل قبول در اختیار این صنعت است.



بزرگترین مشکل صنعت موتورسیکلت اسقاط است

رئیس انجمن موتورسیکلت سازان ایران در ادامه بزرگترین مشکل این صنعت را مشکل اسقاط عنوان کرد و گفت: این مشکل باعث توقف تولید برخی کارخانه ها، بیکار شدن کارگران و پر شدن انبارها از موتورسیکلت شد.



وی با یادآوری اینکه عمر مفید مشخصی برای موتورسیکلت های اسقاط تعریف نشده است و این موضوع با معاینه فنی موتورها مشخص می شود، ادامه داد: دو سال و نیم از اجرای قانون اسقاط موتورسیکلت می گذرد اما حتی یک موتورسیکلت هم اسقاط نشده است. اسقاط شد، بنابراین دولت قبل از اسقاط هفت موتور سیکلت را برای اسقاط در هر خودرو تصویب کرد. در اجرای این مصوبه با کمبود خودروهای اسقاط مواجه بودیم.



مجاهد خاطرنشان کرد: با تلاش دولت سیزدهم و تغییر قوانین و مقررات، اسقاط 28 دستگاه موتورسیکلت برای اسقاط به ازای هر خودرو تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده است که کمک شایانی به رفع مشکلات تولید این خودرو خواهد کرد. صنعت.



این مقام صنفی تصریح کرد: اگرچه طرح کلید در دست، یعنی. پیشنهاد تحویل موتور سیکلت اسقاط در ازای دریافت موتور سیکلت نو به صورت اقساط 20 و 30 ماهه از 2 سال پیش توسط این انجمن مطرح شد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی مردم چندان حاضر به اسقاط موتورهای فرسوده نشدند. با این حال امروز نیز اعضای این انجمن آمادگی اجرای این طرح را دارند

هشت میلیون دلار موتور سیکلت به کشور صادر شد

وی در ادامه به میانگین صادرات سالانه 10 تا 15 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال های اخیر اشاره کرد که حدود هشت میلیون دلار برای کشور درآمدزایی داشته است.



مجاهد تصریح کرد: افغانستان، عراق، پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی مقاصد اصلی صادرات موتورسیکلت ایران هستند.



مجاهد همچنین از توانایی شرکت های داخلی در تولید موتورسیکلت های برقی خبر داد اما گفت: عدم فرهنگ سازی برای استفاده از این موتورها و همچنین شیب 40 درصدی خیابان ها در شهری مانند تهران که استفاده از برق را با مشکل مواجه می کند. موتورسیکلت، گرانی و نبود زیرساخت ها اقدامات لازم از سوی شهرداری باعث شد در این بخش موفقیت چندانی نداشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید