رشد 39 درصدی ترانزیت خارجی برای جهش در تولید مسکن


ساعت: 09:41
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892193

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تحلیل عملکرد یکساله دولت گفت:

سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی با تحلیل عملکرد یکساله دولت سیزدهم گفت: رشد 39 درصدی ترانزیت خارجی و جهش تولید مسکن از اقدامات بسیار مهم دولت بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی تقیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز ، با تحلیل عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم در طول عمر یکساله خود گفت: خوشبختانه دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی عملکرد بسیار خوبی داشت. و اگر شرایط دولت از ابتدا متفاوت باشد اگر مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که ارز 4200 رانتی علاوه بر کاهش تورم بر اقتصاد کشور نیز تاثیر گذاشته است.

وی گفت: دولت قبل باید ارز 4200 تومانی را با دقت جمع آوری می کرد اما نشد، اما دولت سیزدهم با تلاش و توزیع ارز 4200 تومانی را هدفمند ساماندهی کرد، هرچند دولت در برخی موارد از جمله تصمیم گیری ناهماهنگ بود. افزایش حقوق و… این قسمت از دولت با سایر قسمت ها هماهنگ نبود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم از نظر افزایش حقوق حاشیه‌ای داشت اما در مجموع دولت در یک سال گذشته به خوبی شرایط را از نظر تامین نیازهای جاری کشور بدون بدهی و وام مدیریت کرد. از بانک مرکزی

تقیانی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود امور دولت با استقراض از بانک مرکزی و افزایش بدهی هزینه شود، کار بسیار پیچیده‌تر می‌شد.


دولت سیزدهم باید سیاست های اصل 44 را اجرا کند

وی با اشاره به اینکه دولت قبل در حوزه ترانزیت خارجی همه موارد مرتبط با کرونا را بررسی می کرد اما در دولت سیزدهم مردم 39 درصد افزایش ترانزیت خارجی داریم، تاکید کرد: باید در حوزه ریلی تحلیل جامع تری انجام شود. ترانزیت ما افزایش یافته است، اما با قیمت، در حمل و نقل داخلی کاهش یافته است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی یادآور شد: البته ترانزیت سودآور است و این خبر خوبی است، اما بار بیشتری از حمل و نقل ریلی به جاده ای منتقل شده است، این نمی تواند خبر خوبی باشد، به هر حال دولت سیزدهم باید توسعه یابد. ظرفیت راه آهن آن

تقیانی تصریح کرد: دولت سیزدهم باید به سیاست های اصل 44 پایبند باشد زیرا راه آهن همچنان دولتی است در حالی که باید به بخش خصوصی واگذار شود.

وی همچنین با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در زمینه اشتغال زایی و مسکن خاطرنشان کرد: برنامه دولت سیزدهم در راستای جهش مسکن بسیار خوب است زیرا یک قانون (جهش مسکن) بود و دولت برای اجرای آن تلاش کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی تصریح کرد: مسکن حوزه بسیار پیچیده و نیازمند اعتبارات قابل توجهی است و اکنون دولت در تلاش است تا گره مسکن را باز کند.

تقیانی اضافه کرد: البته تلاش های دولت سیزدهم در حوزه مسکن آنطور که باید موفق نیست، اما وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا اتفاقات خوبی در حوزه مسکن رخ دهد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تجارت خارجی ایران را به ویژه در حوزه تجارت غیرنفتی مهم برشمرد و تاکید کرد: تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم تحول آفرین بوده است و این خبر خوبی است و تجارت. سازمان توسعه و وزارت امنیت تلاش های لازم را برای افزایش مبادلات تجاری انجام می دهند، خارجی ها نیز این کار را انجام داده اند که قابل تقدیر است.


ظرفیت بالای ایران در حوزه تجارت خارجی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی تصریح کرد: البته در حوزه تجارت خارجی ظرفیت های زیادی داریم که دولت سیزدهم باید به رسالت خود عمل کند.

تقیانی همچنین به نقدینگی در دولت سیزدهم پرداخت و افزود: اگر دولت پایه پولی را توسعه می داد وضعیت بسیار بدتر بود اما دولت سیزدهم این کار را نکرد و این دستاورد مهمی محسوب می شود.

وی افزود: از سوی دیگر ایجاد اعتبارات بانکی عامل اصلی رشد نقدینگی است و در این راستا باید اصلاحات زیربنایی بیشتری انجام شود که در سال اول عمر دولت و کارآمدی امکان پذیر نیست. بانک‌ها باید بهبود یابد، به‌ویژه بانک‌های خصوصی باید بر اساس شایستگی تأمین مالی کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: علاوه بر این بانک ها نباید با سوء استفاده از ذخایر بانک مرکزی بدهی خود را افزایش دهند، بلکه باید با اصلاح نظام بانکی به فعالیت خود سرعت بخشند.

تقیانی همچنین به کاهش خاموشی ها در تابستان سال جاری به دلیل افزایش 6 هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه و کنترل پرمصرف در دولت سیزدهم اشاره و بیان کرد: در سال جاری دولت سیزدهم از افزایش خاموشی ها جلوگیری کرد. اما از سوی دیگر وقفه هایی در ظرفیت تولید وجود داشت، دولت و وزارت نیرو باید با تدابیر مناسب این وقفه ها را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: البته برای کاهش تعطیلی واحدهای تولیدی باید چندین سال برنامه ریزی شود و در این راستا توسعه شبکه برق چاره کار خواهد بود. تولیدکنندگان) و اصلاح ساختار برق کشور چاره کار خواهد بود.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید