“رمضان”؛ این سنت خاص و ماندگار عید الهی در سیستان و بلوچستان است.


ساعت: 10:40
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820810

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در پایتخت ایران اسلامی؛

ماه مبارک رمضان یکی از سنت های مردم سیستان و بلوچستان در ماه مبارک رمضان است که تعدادی از جوانان برای کمک به مستمندان گروهی تشکیل داده و در هنگام افطار به خانه های مردم رفته و با خواندن اشعاری از مردم کمک می خواهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ، مردم پایتخت وحدت ایران اسلامی در استان پهناور سیستان و بلوچستان مانند بسیاری از اقوام دیگر با غبارروبی مساجد و خانه های لرزان به استقبال ماه عید الهی می روند. آخر شعبان.

کمک به نیازمندان، تهیه غذا برای افطار و سفره های قندی و صدقه از جمله برنامه های پیش از ماه مبارک رمضان در این منطقه از کشور است که از جمله آن می توان به اجرای آئین های چند صد ساله پدران و پدران با توجه به مقتدران اشاره کرد. ایمان مردم است و به نسل های آینده منتقل می شود.

سحرخوانی

در گذشته که از رسانه ها استفاده نمی شد، مردم در سحر مردم را بیدار می کردند تا سحری بخوانند یا سحری بخوانند، یکدیگر را از سحر مطلع می کردند.


f2da82a3 29cf 4b6a abf7 fb9adcaaac26 خبر خاکستری

طبل سه مرحله ای قبل از اذان صبح در این منطقه رایج بود که بار اول برای بیدار کردن مردم با دهل نواخته می شد و بار دوم برای هشدار به خوابندگان و بار سوم برای یادآوری وقت اذان. دعا

مذهبی و غیر قابل اعتماد

مراسم ماه مبارک رمضان که در اکثر شب های ماه مبارک رمضان برگزار می شد، اما اجرای آن در شب های 14 و 15 رمضان مصادف با میلاد امام حسن مجتبی (ع) پرشورتر بود. در این مراسم تعدادی از جوانان محل برای کمک به مستمندان گروهی تشکیل دادند و در هنگام افطار با ذکر آیات و التماس به منازل مردم رفتند.


de7e9694 11f5 4e6f a47b 11ac549f08f0 خبر خاکستری

صاحبخانه تا جایی که می تواند مقداری پول یا غذا در کیف آنها می ریزد که او را جولی می نامد، گروهی از ماه رمضان که در نهایت پول و غذای جمع آوری شده را بین فقرا و نیازمندان محله تقسیم می کنند. این رسم هنوز هم در برخی نقاط استان رواج دارد.

سنت آرک و برک

طبق یکی از سنت‌های قدیمی و رایج مردم سیستان و بلوچستان در گذشته، از هر اجاقی که دود بلند می‌شود و تا هر شعاع دود، خانواده‌ها موظف بودند کاسه‌های غذا را برای دیگران حمل کنند. بورک به معنای «بیاوردن و بردن» است، همچنین کسانی که قبل از اذان مغرب نذر می کنند تا آنجا که می توانند خرما، چای، سوپ، شله زرد و غیره را در مسجد و بعد از نماز مغرب در مسجد ببرند. پذیرایی ادای روزه .



اقامه نماز تراویح

مردم سیستان و بلوچستان و اهل سنت از ابتدای ماه مبارک رمضان پس از اقامه نماز عشاء نماز ترویح را که 20 رکعت است در محفلی پشت سر یکی از خاطره انگیزترین قرآن های کریم به جای آورده اند. هر شب در این 20 رکعت یک جزء از قرآن یا حتی بیشتر با صدای شاد تلاوت می شود و تلاوت قرآن به گونه ای تنظیم می شود که قرآن و مراسم آن ختم می شود. تا شب نوزدهم ماه مبارک رمضان


12130568 479f 47bb 8a0e d8267af51b56 خبر خاکستری

در برخی از مساجد در شب بیست و یکم و در برخی از مساجد در شب های 23، 25، 27 یا 29 ماه مبارک رمضان، مراسم ختم قرآن برگزار می شود.به نام مسلمانان و شفای بیماران.

مراسم شب های قدر

در دهه سوم ماه مبارک رمضان، یعنی از نوزدهم تا بیست و نهم، مراسم در شب های قدر برگزار می شود.


3fb670c9 51aa 4eb5 ba75 f6446bcc0150 خبر خاکستری

در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، فردی که هر روز صبح مردم را با دعا، غزل و شعرخوانی بر روی مناره مسجد از خواب بیدار می کند، برای وداع با ماه مبارک رمضان شروع به تلاوت می کند.

کیسه برکت

کیسه برکت یکی دیگر از سنت های مردم سیستان و بلوچستان است که بزرگان روستا اعم از زن و مرد کیسه ای می دوزند تا نذورات، فدیه و فطرت های مردم را جمع کنند تا به فقرا و نیازمندان بدهند.

زیارت قبور اموات یکی دیگر از رسوم مردم است، سر قبور می روند و عید را به اموات تبریک می گویند و خرما، بیسکویت محلی و شکلات بر سر قبور پخش می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید