رها شدن نوجوانان در فضای مجازی توسط خانواده ها/ تحرکات رسانه ای خصمانه برنامه ریزی شده فراتر از مرزها


ساعت: 13:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1915579

طوبی ولی پور با اشاره به اینکه گاهی خانواده عنوان می کنند که فرزندشان در مدرسه و جامعه تغییر کرده و او را قبل از مدرسه تربیت می کنند، گفت: این در حالی است که خانواده نیز مقصر هستند زیرا در بیشتر موارد خانواده ها خود را رها کرده اند. کودکان به طرق مختلف دلایل و مواد درسی ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طوبی ولی پور استاد تخصص و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار عصرترک در خصوص گرایش نوجوانان و جوانان به اعتراضات اخیر اظهار داشت: هر اغتشاشاتی که پیش بیاید سوالات زیادی پیش روی او قرار می گیرد اما در نهایت همان می ماند.می ماند و کار نمی کند.

وی ادامه داد: خلأیی که در این موارد به چشم می خورد از سه منظر آموزش و پرورش، رسانه و خانواده قابل تحلیل است که تاثیرگذار و سازنده نیست و مواردی که سازنده هستند توانایی انتقال صحیح مطالب را ندارند. .

ولی پور افزود: متأسفانه بیشتر از مشکل تحصیلی و ایجاد امید در مشکلات آموزشی دانش آموزان را ترسانده ایم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در سیستم آموزشی ما بیشترین تلاش برای ترساندن بیشتر دانش آموزان از مشکلات است، باید تلاش کنیم تا این روال آموزشی تغییر کند زیرا مدیریت آموزش و پرورش ما مشکل دارد، کتاب های درسی سال هاست تغییر نکرده اند. اگر محتوایی اضافه شده باشد، جنبه منفی آن بیشتر از جنبه مثبت آن است.

ولی پور مشکل مهم بعدی را خانواده عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی در یک طرف و خانواده در طرف دیگر، خانواده گاهی می گویند فرزندشان در مدرسه و جامعه تغییر کرده و برخلاف مدارس مدعی هستند. ، اینکه بچه هایی که به مدرسه می آیند آموزش درستی ندارند، این نکته را باید سنجید، آیا فقط آموزش و پرورش مقصر است؟

این استاد ناحیه و دانشگاه گفت: این در حالی است که خانواده نیز مقصر است چرا که در اکثر موارد خانواده ها به دلایل مختلف فرزندان خود را رها کرده اند و وسایل آموزشی ندارند.

وی افزود: متاسفانه والدین فقط از اتفاقات بد و تاثیرگذار در محیط خانواده صحبت می کنند و از برنامه ها، دستاوردها و خدمات خوب و مثبت جامعه صحبت نمی کنند. برای اینکه فرزندانمان گم نشوند، می‌توانیم چیزهای مثبت را در خانه تجزیه و تحلیل کنیم.» اما وقتی فقط از مشکلات صحبت می‌کنیم، با توجه به اینکه کارهای نامطلوب همیشه بیشتر به چشم می‌آیند، تأثیر منفی بر روی کودکان می‌گذارد.

ولی پور بیان کرد: وقتی فرزند نوجوانی در خانه و مدرسه مدام درگیر صحبت های ناخوشایند می شود اگر خدماتی را در جامعه ببیند دچار دوگانگی می شود و او را باور نمی کنند.

وی یادآور شد: مشکل اصلی خانواده با فرزندان این است که امروزه والدین از فرزندان فاصله گرفته اند، در واقع در دوران کرونا خانواده ها فرزندان خود را با موبایل رها می کردند و از اینکه فرزندمان از خانه بیرون نمی رود و درس می خواند خوشحال بودند.

این کارشناس خانواده افزود: فرزندان ما حدود سه سال در دنیای واقعی ایران نبودند و به طور کامل درگیر فضای مجازی و بازی های مهیج و سریال های خاص بودند که ذهن این افراد را تحت تاثیر قرار داد و والدین را به بی توجهی نسبت به فرزندان خود واداشت. انجام دادن

این استاد دانشکده و دانشگاه به خلاء معنویت در خانواده ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه این خلاء روز به روز بیشتر می شود. جوانان ما در حد زبان خدا و ائمه را پذیرفته اند اما قوانین و قوانینی را که هست قبول ندارند.

ولی پور گفت: به دلیل اینکه نوجوانان ما درگیر شبهات هستند و از طرفی خانواده نتوانسته مفهوم دین و ارزش ها را به فرزندان خود به خوبی معرفی کند، از طرف دیگر در امر آموزش و پرورش غفلت می شود. چیزی جز ترس نیست، دلیل اصلی این است که آنها به اندازه کافی دین مطالعه نمی کنند.

یک کارشناس خانواده، خلاء رسانه را موضوع اصلی بعدی در بحث نوجوانان و جوانان گمراه عنوان کرد و افزود: در حوزه رسانه مورد بی توجهی قرار گرفتند و آن طرف مرز برای بچه های ما غذا داشتند و تربیت آنها را بر عهده گرفتند، غذا، که ضد ارزش و ضد انسان است، زیبایی را بیان می کنند، پس کلامشان تاثیرگذارتر است.

وی یادآور شد: در حالی که نتوانستیم مفهوم حجاب، انسان دوستی، وطن دوستی را مطرح کنیم، رسانه های غربی به نفع خود آن را مطرح کردند.

ولی پور در این خصوص توضیح داد: رویکرد و رسالت فضای مجازی تنها اطلاع رسانی نیست، بلکه این فضا روی شخصیت واقعی و مجازی افراد کار می کند، متاسفانه یکی از مشکلات اصلی ما این است که 99 درصد نوجوانان در بازی ها شرکت می کنند. انیمیشن، سریال، برنامه و فیلم از غرب ساخته می شود.

وی افزود: بیشتر این برنامه ها با خشونت همراه است و بازی هایی ساخته می شود که منجر به مرگ، ناامیدی و خودکشی می شود و نوجوانان و جوانان ما از دیرباز در این فضا بوده اند و والدین نظارت چندانی نداشته اند.

این استاد تخصص و دانشگاه با اشاره به اینکه اکنون با گسترش فضای مجازی خانه دیواری به معنای واقعی کلمه وجود ندارد، گفت: بچه های ما ساعت ها نمایش های خشن را تماشا می کنند و قطعا تاثیرات منفی بر روی آنها خواهد داشت. ایجاد ناامیدی و هر کاری را انجام دهید

ولی پور خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی های هدفمند و تحرکات رسانه ای دشمن، کاری کرده است که نوجوانان با تماشای سریال ها و شرط بندی، هیجان کار را افزایش می دهند، همین مشکل را در خانواده، بیرون از خانه ایجاد می کند. ، اعمال می کند و خشونت نشان می دهد.

وی بیان کرد: در برنامه هایی که برای فرزندانمان پخش می شود و خارج از مرزها دریافت می شود، فحاشی، ارتباط با جنس مخالف، زندگی دور از خانواده و همه این موضوعات به صورت غیرمستقیم نشان داده می شود که انسان آثار منفی زیادی دارد.

این استاد دانشگاه و دانشگاه گفت: متأسفانه به دلیل برنامه های نامتعارف فضای مجازی و عدم کنترل و نظارت خانواده بر فرزندان، خشونت و فحاشی برای نوجوانان عادی شده است و شعار آنها این است که امیدی به آینده نداریم.

وی افزود: باید برای نوجوانان و جوانان خود امید ایجاد کنیم که در این زمینه بسیار عقب هستیم، متاسفانه تحرک چندانی صورت نمی گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید