پرکردن اوقات فراغت مردم با فضای مجازی؛ وقتی برنامه های فرهنگی نیاز به برنامه ریزی دارد


ساعت: 10:55
تاریخ انتشار: 1801/03/18
کد خبر: 1844376

اوقات فراغت نیازمند برنامه ریزی و برنامه ریزی برای اجرای برنامه های فرهنگی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، تابستان فصل بسیار ویژه ای برای نونهالان و نوجوانان و در واقع برای همه دانش آموزان است و تعطیلات سه ماهه تابستانی دلیل اصلی خاص بودن این فصل برای آنهاست.

البته تابستان نه تنها فصل ویژه ای برای کودکان و نوجوانان است، بلکه برای خانواده ها نیز تابستان فصل مهم و نگران کننده ای است و در این فصل دغدغه های زیادی برای اوقات فراغت فرزندان خود دارند.

با تعطیلی مدارس دغدغه اصلی خانواده ها استفاده بهینه فرزندان از اوقات فراغت است و با برنامه ریزی صحیح و اصولی سعی می کنند اوقات فراغت را برای فرزندان خود فراهم کنند.

بدیهی است همانطور که استفاده صحیح از اوقات فراغت هم در زندگی فرد و هم بر زندگی جامعه تأثیر مثبت خواهد داشت، استفاده نادرست از هر دو سطح نیز می تواند باعث ایجاد مشکلات و آسیب های جبران ناپذیر، گرایش جوانان به گذراندن اوقات فراغت شود. و بدون برنامه برای استعمال دخانیات، جرایم اجتماعی، انحرافات اخلاقی، بداخلاقی و درگیری و. . این بسیار بیشتر از یک جوان است که وقت خود را صرف ورزش، تفریح ​​سالم یا سایر فعالیت های مفید می کند.

شهروندان برای استراحت و رهایی از استرس نیاز به دسترسی به فضاهای مناسب مانند پارک ها و اماکن ورزشی در نزدیکی محل سکونت خود دارند، اما در یک شهر 55 هزار نفری کمتر از 4 پارک مناسب و در دسترس وجود دارد که به دلیل دسترسی های محلی پراکنده است. داشتن این فضاها برای همه ساکنان شهر امکان پذیر نیست.

باید در تمام نقاط شهر فضاهای ورزشی برای سلامت جسمی و روانی و با امکانات مطلوب وجود داشته باشد تا شهروندان به ویژه جوانان در اوقات فراغت به ورزش های مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. با توجه به وضعیت اقتصادی مردم این شهر، بیشتر فوتسال زمین که ورزش مورد علاقه اکثریت جوانان امروزی است، ورزش را برای افراد کم درآمدی که منابع کافی ندارند در بخش خصوصی دشوار می کند. .

از سوی دیگر، گرایش روزافزون به سمت ارتباطات مجازی که جایگزین نامناسبی برای تخلیه هیجانات و سرگرمی است، نوجوانان و جوانان را از دنیای واقعی به دنیای مجازی و احساسی می کشاند، زیرا در دنیای واقعی جایی برای تخلیه وجود ندارد. این احساسات

اوقات فراغت می تواند لحظه ای زیبا و طلایی در زندگی هر جوانی باشد که بر خلاف زمان های دیگر باعث رضایت درونی و افزایش شادی او می شود.خستگی روحی، آسیب های روحی، افسردگی، غم، آشفتگی و درگیری های مختلف بدن و زندگی او را می گیرد. . چند دقیقه دور از او

اوقات فراغت باید از سوی مسئولین به درستی برنامه ریزی شود تا توان و عواطف مضاعف نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت های مثبت و سازنده سوق داده شود، در غیر این صورت پیامدهای منفی برای آنان به همراه خواهد داشت و لذا باید همه افراد جامعه را شامل شود. والدین و مسئولان، نخبگان و متفکران و… آنها باید در این زمینه تلاش کنند زیرا پیشگیری مهمتر از درمان است و هر چه هزینه پیشگیری بیشتر باشد هزینه درمان نیز بیشتر می شود.


مناطق محدود سرگرمی

سجاد زمانی یکی از جوانان چاردوولی در خصوص حوزه های تفریحی چاردوولی گفت: اوقات فراغت شامل برنامه های مختلفی از جمله ورزش، آموزش در برنامه های فرهنگی و … است که متأسفانه مسئولان شهرستان به معرفی این برنامه ها محدود می شوند. «مدرسه‌ای در هر شهر روستایی فعالیت‌های ویژه‌ای انجام داده است که تأثیر خاصی در ایجاد یک برنامه آموزشی دقیق، متمرکز و منسجم برای نوجوانان و جوانان ندارد.

این جوان چاردوولی افزود: برنامه های اوقات فراغت باید همه جانبه باشد و همه اقشار جامعه را در برگیرد اما برنامه های اوقات فراغت در این شهرستان بیشتر به نوجوانان توجه دارد و برای سایر اقشار برنامه خاصی ندارند.


فقدان اطلاعات مرتبط

خانم صفری یکی از والدین چاردوولی به خبرنگار ایلام بیدار از عدم اطلاع رسانی دقیق گلایه کرد. بیشتر تصمیم بگیرید


9899edad 7929 4e93 90ac ddcc721de6f7 خبر خاکستری



زمان آزاد، فرصت یا تهدید

عباس گایتاسی، کارشناس آموزش و پرورش معتقد است: اگر برای پرکردن اوقات فراغت برنامه ریزی نشود، این روزها می تواند نقش مهمی در پرورش استعدادها داشته باشد و در صورت عدم کنترل کامل دانش آموزان، این روزها می تواند تهدیدی جدی باشد. در نظر داشته باشید که مشکلات و ناهنجاری های زیادی توسط برخی دانش آموزان در ایام تعطیلات ایجاد می شود و این نشان دهنده اهمیت ویژه این دوران است که توجه و برنامه ریزی ویژه ای را می طلبد.

به گفته قیتاسی، کارشناس مسائل تربیتی، لحظات فراغت برای جوانان هم می تواند سازنده و مفید باشد و هم مخرب و مخرب، به عبارتی بی هدفی و بی برنامگی باعث ایجاد اوقات فراغت بیمارگونه و انواع انحرافات و انحرافات می شود. جنایات در جامعه . بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت سال های گذشته جوانان در فصل تابستان نشان می دهد که در اغلب مناطق شهری به ویژه شهرهای بزرگ، پیاده روی و پیاده روی در پارک ها و شهربازی ها یکی از راه های گذراندن اوقات فراغت است. هر لحظه می توان انتظار داشت که احساسات انباشته آنها تخلیه شود و زمینه بروز هرگونه حادثه یا فعالیت کنترل نشده را فراهم کند.

وی با اشاره به فعالیت دستگاه های دولتی در این زمینه گفت: متاسفانه برنامه های متولیان شهرستان برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان بدون برنامه ریزی و هدفمندی اجرا می شود و نتیجه خاصی برای نوجوانان و نوجوانان نخواهد داشت. . جوانان.”


مناطق تفریحی باید گسترش یابد

علی سعیدی، کارشناس برنامه ریزی و بهزیستی می گوید: «در سال های اخیر اوقات فراغت اگر هم فرصت باشد و هم تهدید، سرگرمی محسوب می شود. در گذشته سعی می کردیم تعطیلات را بگذرانیم. در صورتی که در طول سال اوقات فراغت وجود دارد و متأسفانه ادارات دولتی فعالیت خود را بر پرکردن این زمان متمرکز می کنند. انواع بازی های الکترونیکی کودکان را منزوی کرده است و حتی می بینیم که در کشورهای غربی نسبت به چاقی ناشی از این بازی ها هشدار می دهند.

به گفته این کارشناس، در دهه های اخیر کشورهای بهزیستی دنیا سعی در کاهش سایر مسئولیت ها و تمرکز بر رویارویی با مشکلات کودکان داشته اند و به ویژه در زمینه اوقات فراغت و مسائل فرهنگی که با رفتارهای انسانی سروکار دارند، وظایف خود را گسترش داده اند.


72c8e55d c567 485f b35f 4ed25d8efb9a خبر خاکستری



لزوم ایجاد فضاهای مناسب و سازنده

حسین ندیمی، کارشناس مسائل اجتماعی و آموزشی در خصوص ایجاد فضایی سالم برای اوقات فراغت گفت: با توجه به اینکه امروزه جوانان فارغ از جنسیت و سن تمایل دارند اوقات فراغت خود را بیرون از خانه بگذرانند. خانه، در برنامه گنجانده شود.» چیدمان های شهری برای حضور رنگ، نژاد، قومیت و جنسیت در جامعه، فضاهای تفریحی مناسب تهیه و ساخته شود. وسایلی برای جلوگیری از کشش آنها به مراکز خرید و مصرف و بسته و بسته فضاهای ناامن که بیشتر اوقات فراغت مضر را در آن سپری می کنند. نگرش های جنسیتی تبعیض آمیز را از بین ببرید و از اوقات فراغت دختران و پسران لذت ببرید. .

وی افزود: با افزایش تفریحات بی برنامه و تعطیلات غیر هدفمند آسیب های اجتماعی در جامعه رو به افزایش است. جوانان در مورد نحوه گذران اوقات فراغت تمایلات و تمایلات متفاوتی با والدین خود دارند. افزایش مشارکت جوانان با مدرسه، خانواده و جامعه و افزایش فرصت ها برای پیشرفت اجتماعی جوانان. تحکیم همه جانبه بنیان خانواده یکی از مهم ترین راه های کاهش آسیب هاست. معرفی فرهنگسراها و فرهنگسراها در هر منطقه و برگزاری کلاسهای آموزشی متنوع در هر منطقه. برای برخورد مناسب با شرایط موجود و بسترسازی برای کاهش بروز آسیب های اجتماعی، تحقیقات، برنامه ریزی و اقدام کارشناسی بیشتری لازم است.

انتهای پیام/ص

دیدگاهتان را بنویسید