آغاز طرح اوقات فراغت در 2 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد


ساعت: 15:16
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880864

رئیس کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران اعلام کرد؛

رجب نعمتی از آغاز طرح اوقات فراغت مساجد مازندران با عنوان آسمانی با شعار «مسجد شور بانجی; «حیوان زندگی» اعلام شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، حجت الاسلام رجب نعمتی عصر امروز در نشست خبری ویژه طرح اوقات فراغت و چهارمین رویداد ملی از آغاز طرح اوقات فراغت مساجد استان مازندران با عنوان آسمانی با شعار «مسجد لذت بردگی؛ نشاط زندی» اعلام و بیان کرد: این طرح به منظور جذب کودکان و نوجوانان به مساجد، ترویج سبک زندگی دینی در سطح 1198 کانون فرهنگی هنری مساجد دیار علویان اجرا می شود.

رئیس ستاد موسیقی کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران با بیان اینکه خداوند متعال را شاکریم پس از حدود 3 سال وقفه، طرح اوقات فراغت تابستان به صورت حضوری در سطح مساجد استان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اجرا می شود. و گفت: امسال به منظور تجلیل از فعالان اوقات فراغت، پیش از ایام اربعین سیدالشهد علیه السلام اردویی متمرکز از سراسر استان با حضور 500 نفر از فعالان اوقات فراغت در اردوگاه شهدای خرمکلا خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برنامه های کانون های مساجد در دو بخش عمومی و تخصصی در سطح مساجد استان برگزار می شود و برخی برنامه ها نیز به صورت روتین در مناسبت های ملی و مذهبی برگزار می شود، افزود: حضور کانون های فرهنگی و هنری در مساجد شهر و او روستایی است به این معنا که برنامه ها از روتین و معمولی به سمت تخصصی می روند.

نعمتی یادآور شد: در زمان شیوع کرونا، اعضای کانون های مساجد استان از طریق سامانه بچه های مساجد فعالیت های بسیاری را در حوزه های فرهنگی، قرآنی، کتابخانه ای و … انجام دادند که این فعالیت ها همچنان ادامه دارد.

وی به طرح های ملی فهما با 48 عنصر در رشته های مختلف برای احیای کارکرد مساجد اشاره کرد و افزود: این طرح ها در بستر مجازی اجرا شد و کانون های مساجد مازندران تاکنون در قالب کتاب، فیلم، کارآفرینی، چند رسانه ای، فضای مجازی، ادعیه بوده است. و … افتخاراتی از آن گرفت.

نعمتی با اشاره به فعالیت 429 کتابخانه عمومی در کانون های مساجد مازندران گفت: از این تعداد 327 کتابخانه به صورت آب انبار فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اهتمام مدیریت در ترویج فرهنگ کتابخوانی و اهمیت فعالیت کتابخانه ای در مساجد شهری و روستایی به ویژه در مناطق کم برخوردار در راستای تحقق اهتمام معظم له گفت: همچنین 102 کتابخانه مسجد کتابخانه های استان از جمله کتابخانه های باز هستند.

نعمتی صوت کتاب، فهرست نویسی کتب و سبت های کتاب را از برنامه های برجسته کتابخانه های مساجد در بحث فهم عنوان کرد و یادآور شد: در این بخش کاربر موظف است فصلی از کتاب را مطالعه کند. کتاب به صورت کامل و هر فرد وارد سامانه کودک می شود مسجد و انتخاب فایل فصل مورد نظر کتاب فایل را با رعایت اصول بیان و وضوح و طنین صدا و بدون نویز پس زمینه بارگذاری می کند و پس از با تایید ستاد اطلاعات استان، نتیجه این بخش در اختیار مرکز مشمول این پروژه قرار می گیرد


وی در خصوص فعالیت فهرست نویسی کتاب کانون های مساجد استان افزود: این قسمت متناسب با یکپارچه سازی کتابخانه های مساجد و راه اندازی نرم افزار وب کتابخانه در سامانه بچه های مسجد تهیه و در اختیار کانون های مساجد قرار گرفته است. با توجه به اینکه ممکن است به نفع مراکز زیر رواق کتاب باشد.


نعمتی کارا با بیان اینکه طرح ملی صبای کتاب در مساجد نیز با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای رونق فعالیت های خودجوش مردمی در این حوزه در مساجد سراسر کشور به ویژه استان مازندران برگزار می شود، گفت: این طرحی است که هدف آن رونق بخشیدن به فعالیت های خودجوش مردمی در این حوزه است. مخاطبان اعضای کانون های مساجد و کتابخانه ها نمازگزاران و عموم مردم هستند شنبه های هفتگی در فضای واقعی و مجازی با هشتگ کتاب مسجد در 3 مرحله انتخاب، آشنایی و آشنایی با کتاب، آپلود کتاب مساجد در شنبه در سامانه بچه های مساجد.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مازندران بابیان اینکه امنیت و آسایش کشور را مدیون خون پاک شهدا هستیم، افزود: طرح سه شنبه های یادبود با محوریت تجدید میثاق با شهدا در سطح مساجد برگزار می شود. و تجلیل از خانواده شهدا و دلجویی از خانواده های آنان.

وی به اجرای تئاتر بچه های مسجد در مناطق آسیب پذیر اشاره کرد و گفت: همچنین گروه شمیم ​​مرکز فرهنگی هنری شهید مطهری بابل در جشنواره تئاتر بچه های مسجد به مرحله کشوری راه یافت.

نعمتی با بیان اینکه سال گذشته اعضای کانون فرهنگی هنری اخلاص مسجد امیرالمومنین(ع) شهرستان قائم شهر اقدام به تولید نرم افزار قرآن کردند، گفت: سیاستمداران باید این نخبگان مسجدی را شناسایی و از آنها حمایت کنند زیرا برای پیشرفت در اهداف یک انقلاب، بچه های مسجد خود انگیزه هستند و آتش بختیار کار می کند.

وی با بیان اینکه تعدادی از کانون های فرهنگی هنری مساجد استان از جمله کانون شهید علی گرایلی هرمکلا شهرستان قائم شهر در زمینه کارآفرینی فعال هستند، تصریح کرد: رواق کارآفرینی کانون قایم شهر است. طرح ملی فهم مورد توجه کانون های مساجد استان بوده و هم اکنون طرح کارآفرینی کانون شهید علی گرایلی هرماکلا در شهرهای بابل و ساری در حال اجراست.

نعمتی به اقدامات کانون فرهنگی هنری شهرستان آسوه بابل اشاره کرد و گفت: این مرکز با طرح پیوند مدارس و مساجد در تلاش است نیروی انسانی متعهد به ارزش های انقلاب تربیت کند و در تلاشیم تا اجرای این طرح در شهرهای دیگر

وی افزود: فعالیت های ورزشی در کانون ها مورد استقبال همه قرار گرفته و به دلیل اعتبارات دچار مشکل هستیم و اعتبارات ستاد استان برای انجام فعالیت های ورزشی در مساجد استان کافی نیست.

نعمتی گفت: برنامه های اوقات فراغت مسجد برای همه اقشار رعایت شده و نوجوانان و جوانان محدودیتی برای ثبت نام در این دوره ها ندارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید