رهنمودها: تروریسم و ​​تهاجم خارجی تهدیدهای اصلی برای امنیت زنان در خاورمیانه هستند

رهنمودها: تروریسم و ​​تهاجم خارجی تهدیدهای اصلی برای امنیت زنان در خاورمیانه هستند

روز جدید زهرا ارشادی، سفیر و معاون نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: اشغالگری، تهاجم خارجی و تروریسم تهدیدهای اصلی امنیت زنان در خاورمیانه (غرب آسیا) هستند.

; زهرا ارشادی، سفیر و معاون سفیر ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت محلی با موضوع زنان، صلح و امنیت با اشاره به وضعیت زنان در خاورمیانه از جمله فلسطین، گفت: خشونت جنسی جنایتی فجیع است. از تاکتیک های جنگ و تروریسم استفاده می شود.

او گفت: «تهدیدهای اصلی برای امنیت زنان در خاورمیانه شامل اشغال، تهاجم خارجی و تروریسم است که به حقوق و زندگی زنان احترام نمی گذارد. وضعیت دختران و زنان فلسطینی نمونه بارز آن است.

او گفت: «در درگیری‌های مسلحانه، خشونت جنسی به طور نامتناسبی بر زنان و دختران و همچنین افرادی که در موقعیت‌های آسیب‌پذیر هستند تأثیر می‌گذارد و زنان و دختران قربانیان اصلی هستند». ارشادی افزود که درگیری مسلحانه همچنین خطر قاچاق انسان را افزایش می دهد که به طور غیرمنصفانه علیه زنان و کودکانی که از جنگ فرار می کنند یا به زور آواره می شوند، هدایت می شود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: در درگیری‌های مسلحانه، حقوق بین‌الملل بشردوستانه هرگونه خشونت جنسی علیه زنان را ممنوع کرده و از غیرنظامیان اعم از زنان و دختران حمایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا، کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و دو پروتکل الحاقی به آن به‌طور صریح و ضمنی انواع خشونت‌های جنسی را به عنوان نقض جدی قوانین بشردوستانه در منازعات بین‌المللی و داخلی محکوم می‌کنند.

ارشادی تاکید کرد: پیشگیری و مبارزه با این اقدام غیرانسانی نیازمند تلاش جمعی است. با این حال، تا زمانی که علل اصلی، یعنی شرایط مربوط به وقوع درگیری های مسلحانه از بین نرود، تلاش ها موفقیت آمیز نخواهد بود.

معاون نماینده ایران در سازمان ملل متحد پایان دادن به همه درگیری های مسلحانه را موثرترین راه برای پیشگیری از این جنایات دانست. متأسفانه تا زمانی که تروریسم، افراط گرایی خشونت آمیز، اشغالگری و مداخله خارجی ادامه داشته باشد، چنین راه حلی حاصل نخواهد شد.

نماینده ایران همچنین به وضعیت زنان در افغانستان اشاره کرد و گفت که وضعیت کنونی افغانستان تاثیر زیادی بر حقوق زنان افغان داشته است. بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل، زنان و دختران به عنوان بخشی از خشونت سیستماتیک و گسترده در یک کارزار هماهنگ برای محدود کردن مشارکت آنها در زندگی اجتماعی و سیاسی هدف قرار می گیرند. زنان افغانستان باید از حقوق سیاسی و اجتماعی خود مانند حق تحصیل، اشتغال و مشارکت سیاسی برخوردار شوند.

معاون نماینده ایران در سازمان ملل همچنین بر موضع اصولی کشورمان تاکید کرد که مسائل مربوط به زنان و دختران باید در مجمع عمومی و سایر نهادهای سازمان ملل مورد بررسی قرار گیرد و شورای امنیت تنها در صورتی به این موضوعات رسیدگی کند که مسائل صلح بین‌المللی و امنیت مهم هستند

دیدگاهتان را بنویسید