روزنامه دولت؛ تشویش برخی نهادهای دولتی و برخی نمایندگان بازار خودرو!

روزنامه دولت؛  تشویش برخی نهادهای دولتی و برخی نمایندگان بازار خودرو!

دلالان و سودجویان با تمام توان تلاش کردند تا با شفافیت معاملات و تحقق بازارهای رقابتی مواجه شوند. به همین دلیل شاهد شکست برخی افراد در مجلس و سایر دستگاه های اجرایی بوده ایم.

روزنامه دولتی ایران در گزارشی از «ناکامی» برخی نهادهای دولتی و نمایندگان مجلس در فروش خودرو در بورس انتقاد کرد و نوشت عملکرد آنها صنعت خودرو را به ویرانه تبدیل کرده است.

تحویل بیش از 34 هزار و 800 دستگاه خودرو به بورس کالا موفقیت های بسیاری را در زمینه تنظیم بازار خودرو و خروج خودروسازان از بحران به همراه داشت و کشف قیمت خودرو را از دستان فعالان بازار غیررسمی گرفت و به ارمغان آورد. در بازار شفاف اما موج خوش بینی ها نسبت به تحقق رویای ساماندهی بازار خودرو، دلالان و سودجویان در بازار را به وحشت انداخت و با تمام ظرفیت تلاش کردند تا با شفافیت معاملات و تحقق بازارهای رقابتی مواجه شوند. بنابراین شاهد کوتاهی برخی افراد در مجلس و سایر دستگاه های اجرایی بوده ایم و این افراد تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا قیمت گذاری دستوری را در بازار خودرو بازگردانند و آن قیمت گذاری را به ساختار معیوب شورای رقابت بسپارند.

این گزارش ادامه می دهد: در حالی که به گفته کارشناسان، سیاست های 10 سال اخیر شورای رقابت چیزی جز ویرانی برای صنعت خودرو نگذاشته و این صنعت هر روز با زیان های جدیدی روبه رو است. در جدیدترین اختلالات، مدیرعامل ایران خودرو در نامه ای به بورس کالا، خواستار لغو تحویل 5000 خودروی دنا پلاس شد، همچنین سخنگوی وزارت حریم خصوصی اعلام کرد: تحویل خودروها که انجام شد. قبلا در بورس کالا تا رسیدن به چارچوب کلی پذیرفته شده است. قیمت گذاری با هیات رقابت می تواند ادامه داشته باشد اما این وزارتخانه نمی تواند تا زمان نهایی شدن موضوع قیمت گذاری مجوز جدیدی به بورس بدهد. همچنین برخی از نمایندگان مجلس در اظهاراتی بسیار عجیب و قابل تامل، از کانال شورای رقابت خواستار لغو تمامی عرضه خودرو و بازگشت به قیمت گذاری شده اند. این اقدامات در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تداوم عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به سرعت بازار را تنظیم کند و ورود بیش از ۲۱ هزار خودروی خارجی نیز می‌تواند منجر به افت قیمت در بازار خودرو شود.

دیدگاهتان را بنویسید