زنان ماندگار با روحیه ستودنی / تلاش برای ایجاد یادگاری برای «شکار خون»


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815184

نویسنده کتاب «دریاچه خونین» در گفت و گو با خبرنگار دانا گفت;

فاطمه سادات میرعلی، نویسنده کتاب خون تند، موضوع زنان اندیمسک را موضوعی بی نام و نشان می داند و تاکید می کند که این زنان با روحیه ای ماندگار و صبری ستودنی در آن زمان حادثه بزرگی را خلق کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «خون تند» خاطرات و داستان 64 زن اهل اندیمسک از کارشان در رختشویخانه رزمندگان دفاع مقدس است. چاپ دوازدهم در راه است و امروز در مراسمی که در همین رختشویخانه برگزار می شود، از خطبه رهبری این کتاب ارزشمند رونمایی می شود. به همین منظور با نویسنده این کتاب گفت و گو می کنیم.

فاطمه سادات میرعلی درباره موضوعات و مضامین مختلفی که در دوران جنگ و دفاع مقدس در اندیمسک وجود داشت و انتخاب این داستان برای تدوین این کتاب به خبرنگار دانا گفت: قطعاً موضوعات دیگری نیز وجود دارد و همین گروه روی آن‌ها کار می‌کنند. اما من فکر می کنم این موضوع برای زنان سر سیاه ناشناس بود به این دلیل که من شخصاً بسیار نگران بودم. معمولا روحیه خانم ها لطیف تر و احساساتی تر از آقایان است اما همه این خانم ها با روحیه حساسشان درگیر شرایطی بودند که مدام آنها را اذیت می کردند و صبرشان برای من ستودنی بود. .

وی ادامه داد: ملحفه ها، پتوها و لباس های ارسالی به این رختشویخانه معمولاً به خون آلوده می شد و حتی گاهی تکه هایی از بدن سربازانی که مجروح یا شهید شده بودند در میان این لباس ها باقی می ماند. و جدا کردن آنها در درازمدت نیاز به روحیه قوی و مقاوم است که همه این زنان معمولاً در آن شرایط جنگی منتظر خبر سلامتی شوهر، فرزند، برادر یا پدری بودند که در میدان جنگ از خود دفاع کردند. وطن و دیدن این صحنه ها قطعا آنها را نگران می کند.

نویسنده کتاب «دریاچه خونین» درباره بازخوردها و دغدغه های راویان این کتاب از این مراسم گفت: 25 اسفند سال گذشته اولین نسخه از کتاب «دریاچه خونین» منتشر شد و با تصویب این کتاب، اکنون یازده و دوازده کمتر از یک سال از علاقه نسل جوان به آثار حفاظت مقدس می گذرد. به محض انتشار کتاب، نسخه ای از آن را به همه راویان این کتاب هدیه کردم، شناسه 1400 و این ذوق و شادی را در چهره هر یک از این زنان دیدم که این فداکاری ها را ثبت کردند و نشان دادند. روح بلند زنان چقدر افتخار می کنند; اما همه مضطرب و ناراحت بودند که چرا رخت شویی و حوضی که در آن ملحفه ها و لباس ها شسته می شد پر از خون بود و این حوض همیشه پر از خون شهدا بود. چرا بعد از این همه سال باید این مکان مقدس را تنها گذاشت؟!


9aec3d3a d2af 4369 9211 f55f029557dd خبر خاکستری

میرعلی در خصوص اهمیت خطبه رهبری مبنی بر دیدن این کتاب و تلاش برای برپایی یادمان در محل، گفت: خدا را شکر که بعد از انتشار کتاب و رسانه ای شدن این سایت و ماجرا، تمام توجهات معطوف شد. در بازگشت به بیمارستان شهید کلانتری این خانم ها در اینجا جذب شدند و البته با عنایت حضرت آقا به این کتاب و کارکنانی که به این مکان آمدند و سعی کردند در اینجا یادگاری از ایشان بسازند و سر راه بگذارند. راهیان نور برای جلب توجه بیشتر به آن؛ با توجه به اینکه مراسم افتتاحیه خطبه رهبری در همین مکان برگزار می شود، قطعا توجه بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

فاطمه سادات میرعلی در پایان پروژه ها و فعالیت های خود ادامه داد: علاوه بر فعالیت های تاریخ شفاهی، دو پروژه دیگر را نیز در دست اجرا دارم. که در؛ یکی همسر یک جانباز اعصاب و روان که در دوران جنگ پرستار و نجات غریق بود و دیگری مربوط به سقوط شهر نفتی ایلام در اوایل جنگ و مقر قربانیان جنگ است. در شهر ایلام اخراج از جنگ.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید