زنجان تشنه است با وجود آب/ در حال پیگیری در توزیع آب تنظیمی در استان زنجان


ساعت: 14:12
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843022

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی:

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زنجان 1.3 بخش در کشور دارد اما آب استان زنجان 4.3 برابر میانگین کشوری است، گفت: در استان زنجان میزان آب تنظیمی بیش از 0.1 درصد از جمعیت استان های دیگر.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; مصطفی طاهری امشب در جلسه ای که با حضور وزیر نیرو، دیگر مسئولان استانی و مسئولان استانی در استانداری زنجان برگزار شد، گفت: 47 میلیون مترمکعب آب تنظیمی داریم اما میزان آب تنظیمی در استان ما توزیع می شود. استان های اطراف زنجان نسبت به جمعیت خود آب تنظیمی بیشتری دارند، اما در استان زنجان میزان آب تنظیمی کمتر از 0.1 نسبت به سایر استان ها است، عدالت حکم می کند که حداقل آب یکسانی داشته باشیم، در غیر این صورت امکان پذیر است. برای توزیع آب تنظیمی به مقدار مساوی، حداقل یک سوم استان های همجوار باید آب تنظیمی را در استان زنجان توزیع کنند.

وی با بیان اینکه زنجان 1.3 بخش در کشور دارد اما آب استان زنجان 4.3 برابر میانگین کشوری است، گفت: نمی گوییم حداقل نیمی از میانگین را برای استان خود کنار بگذاریم اما جای تاسف است. که در خصوص توزیع آب تنظیمی در استان ما در حال پیگیری است.

وی با اشاره به ساخت سد بعثت و اینکه چند سال پیش حدود 3 میلیارد تن برای ساخت جاده دسترسی به این سد هزینه شده است، گفت: این بخش دارای رودخانه ای با جریان آب ثابت کافی است اما متاسفانه مردم حق کشیدن دارند. یک قطره آب از این رودخانه ندارند، به عبارتی تشنه آب کنار آب هستند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه زمان وعده و وعید به سر آمده است، گفت: چرا با وجود اینکه امکان استفاده از منابع وجود دارد از منابع لازم استفاده نمی کنیم؟ چرا در شهرستان طارم با وجود 22 رودخانه فصلی حتی یک قطره آب تنظیمی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در مقطعی برای تامین آب باغات زیتون شهرستان طارم به سد آیداغموش میانه وابسته هستیم، گفت: مسئولان این شهرستان بارها اعلام کرده اند که امکان انتقال آب وجود ندارد. استان زنجان و در صورت انجام این امر باغات زیتون طارم که بیش از 50 درصد زیتون کشور را تامین می کند در خطر خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید