زیدآبادی: همان «گشت ارشاد» بهتر است!/مردم را نکشید

زیدآبادی: همان «گشت ارشاد» بهتر است!/مردم را نکشید

احمد زیدآبادی نوشت: اگر برای مغازه‌دار خاصی بر اساس نوع پوشش مشتریانش حق انتخاب و تبعیض به رسمیت شناخته شود، هر مغازه‌داری بر اساس علاقه و نگاهش به ظاهر مشتریان حق ارائه خدمات را خواهد داشت. بسیاری از آنها.

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی در صفحه تلگرام خود نوشت:
او در توییتی خنده دار نوشت: «خانمی برای خرید بدون روسری وارد مغازه شد. صاحب مغازه از خانم خواست که به حجابش احترام بگذارد، اما خانم پاسخ داد: نمی خواهم، من انتخاب خودم را دارم. صاحب مغازه هم پاسخ داد من مغازه خودم را دارم. من آن را دارم و نمی خواهم به شما جنسی بفروشم”!

ظاهراً حزب با این توئیت می خواست «محرومیت اجتماعی» زنان بدون حجاب را توجیه کند، اما به دلیل درک نادرست از امور خصوصی و عمومی، اجازه هرج و مرج و درگیری های اجتماعی را داد.

پوشش شهروندان امری خصوصی در محدوده عرف است و حتی اگر لباس خاصی خلاف چیزی به نام مقررات و دستورات دولتی باشد، شهروند نمی تواند آن را ادعا کند. از سوی دیگر، فروش نوعی خدمات عمومی است و بنابراین تاجر حق انتخاب مشتریان خود و اعمال تبعیض نسبت به آنها را به هر دلیلی ندارد.

در صورتی که حق انتخاب و تبعیض یک تاجر خاص بر اساس نوع پوشش مشتریانش به رسمیت شناخته شود، در این صورت هر بازرگانی بر اساس علاقه و دیدگاه خود نسبت به ظاهر مشتریان این حق را خواهد داشت که از ارائه خدمات به بسیاری از آنها خودداری کند. به آرامی

به عنوان مثال، اگر فروشنده ای مجاز است به زن بدون روسری جنسی نفروشد، فروشنده دیگر نیز مجاز است به زنی که چتر یا روسری بر سر دارد کالایی نفروشد. این سوال را می توان به سایر خصوصیات جسمانی شهروندان نیز تعمیم داد. همانطور که یک فروشنده به مردان بی ریش چیزی نمی فروشد و فروشنده دیگری به مردان ریش دار. یک فروشنده نباید کالا را به شهروندان چاق بدهد و فروشنده دیگری به شهروندان لاغر. یک مغازه دار نباید به افرادی که خون دماغ دارند سرویس دهد، دیگری باید به افرادی که خونریزی دماغ دارند و … خدمت کند!

اکنون جامعه ای را تصور کنید که در آن ارائه دهندگان خدمات عمومی مشتریان خود را بر اساس معیارهای واضح انتخاب می کنند! در این جامعه تنش و درگیری وجود داشت، برق به سرعت گسترش یافت و به قول هابز «جنگ همه علیه همه» در گرفت!

اینکه برخی نهادهای حاکمیتی با اقداماتی از جمله پلمب مراکز خرید سعی در جایگزینی محرومیت اجتماعی از جمله عدم ارائه خدمات عمومی به مشتریان بدون حجاب دارند، در واقع با گرد هم آوردن شهروندان نظم و انسجام اجتماعی را هدف قرار داده اند.

در واقع این روش آنقدر خطرناک است که همین پاترول عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به این دارد.

پ.ن: این مطلب مربوط به موضوع اجتماعی است و با دیدگاه سیاسی نوشته نشده است. پس از عهدشکنی شکایت نکنید!

دیدگاهتان را بنویسید