زیرساخت های گردشگری مذهبی توسعه یابد/ نماد تعزیه ارمغانخانه باید هوشمند طراحی و نصب شود


ساعت: 13:31
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886787

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان:

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان، زیرساخت های لازم را باید در گردشگری مذهبی ایجاد کرد و گفت: اگرچه گاهی زیرساخت ها فراهم نیست، اما گردشگران را به مراسم هایی که در شهرهای مختلف برگزار می شود جذب می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی تصریح کرد: گردشگری یکی از صنایع با رشد سریع در اقتصاد جهان است. گردشگری مذهبی نیز یکی از انواع گردشگری است که از قدیمی ترین و پررونق ترین انواع گردشگری به ویژه در ایران به شمار می رود.

وی افزود: چند سالی است که بحث گردشگری مذهبی در ایران مطرح شده و حضور گردشگران در مقاصد و جاذبه های مذهبی افزایش یافته است. اما مراسم محرم در ایران یک دوره طولانی است و فضای شهری کشور را تا دو ماه درگیر می کند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با بیان اینکه وقتی گردشگران خارجی در این مدت وارد ایران می شوند علاقه مند به کسب اطلاعات در این باره هستند، گفت: چون واقعه عاشورا مختص شیعیان و مسلمانان نیست، بلکه یک رویداد جهانی است. رویداد و شامل ترویج مضامینی مانند آزادی و اخلاق خوب است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز توجه به سفر و گردشگری به حدی افزایش یافته است که می توان از تک تک پتانسیل های یک منطقه برای افزایش تعداد گردشگران در آن بهره برد، تصریح کرد: اما قبل از آن باید زیرساخت ها فراهم شود تا شرایط فراهم شود. جهت رفاه حال گردشگران پرسنل آموزش دیده و آموزش دیده برای ارتباط با گردشگران.

باقری متاسفانه بزرگترین مشکل گردشگری مذهبی را نبود زیرساخت های لازم و تبلیغات عنوان کرد و خاطرنشان کرد: گاهی اوقات سلیقه ای در برگزاری مراسم محرم وجود دارد. اگرچه هنوز زیرساخت‌های این نوع گردشگری فراهم نشده است، اما مراسمی که در شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود، همه ساله گردشگران را به خود جذب می‌کند و تماشای مراسم عزاداری به نوعی برایشان جذاب است و برخی از آن‌ها می‌توانند به شهرهایی سفر کنند که آداب و رسوم خاصی دارند، تبلیغ کنند. برای توسعه گردشگری در این شهر.

وی با بیان اینکه عزاداری مردم زنجان در ماه محرم برگزار شد و این شهر به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی اعلام شد، گفت: فرهنگ و معارف شهید اباعبدالله الحسین (ع) جانمایی شود. در راس سبک زندگی فرهنگ ما و نماد فداکاری و شهادت در زندگی مردم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان با بیان اینکه یکی از آداب عزاداری که مردم شهر زنجان در عزای امام حسین (ع) دارند، دعای خوانی است که سال هاست در ارمغانخانه انجام می شود. ماه محرم وی ادامه داد: اما از آنجایی که ارمغخانه چندان شناخته شده نیست، باید به آثار ناملموس استان و شهرستان زنجان بها داد و این آثار را ثبت کرد.

وی تاکید کرد: برای حفظ این میراث ناملموس باید نماد تعزیه و تقیه ارمغانخانه هوشمندانه طراحی و با مصالح مناسب در میدان ورودی شهر نصب شود و همچنین زیرساخت هایی برای گردشگری مذهبی مانند اقامتگاه ها ایجاد شود. و اسکان فصلی و این شهر تکیه و تعزیه را باید به دنیا معرفی کرد.

وی بیان کرد: در استان زنجان مراسم روز هشتم محرم حسینیه اعظم زنجان و تعزیه زنجان در سال 1386; مراسم عزاداری سومین روز امام حسین (ع)، مراسم عزاداری یازدهم محرم الحرام زینبیه و مراسم عزاداری سال 91; 40 مراسم آب یاسین 1376 مراسم گلدان گذاری; تعزیه رجین سال 98 و حلوای اوماج در سال 1400 جزو آثار ناملموس عزاداری حسینی ثبت شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید