ساعدی، نماینده: از راهنمایی شما متشکرم. از این به بعد اگر مردم به ما مراجعه کنند و به ما توهین کنند، می گویم برو پیش استاندار و دولت.

ساعدی، نماینده: از راهنمایی شما متشکرم.  از این به بعد اگر مردم به ما مراجعه کنند و به ما توهین کنند، می گویم برو پیش استاندار و دولت.

روز جدید کاسم ساعد در پاسخ به اظهارات سخنگوی هیأت امنا مبنی بر اینکه نمایندگان نمی توانند در عزل و نصب ها دخالت کنند و اگر دخالت آنها به هیأت امناء ثابت شود، شورا ورود می کند، گفت: دارد. برچیده ها و مجالس از ابتدا کار نمایندگان نبوده و نیست. مجلس و نمایندگان پارلمان برای دو دوره مسئولیت وضع قانون و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارند. بنابراین ما در مورد حذف و نصب صحبت نمی کنیم.

یکی از نمایندگان مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که «حداقل اگر مردم خواهان کار اجرایی هستند، می گوییم کار ما مطابق قانون اساسی، قانون گذاری است و باید به استاندار، استاندار و روسای ادارات مراجعه کنند». ورود شورای نگهبان به قوه مقننه. دیگر اینطور نیست که در مناطق کوچکی مثل حوزه انتخابیه من، یکی بیاید خانه یک گونی آرد یا کار کند. مردم به سمت ما سنگ پرتاب می کنند و به ما توهین می کنند، اما از این به بعد می توانیم بگوییم ببخشید من اداره کار نیستم و به فرمانداری برویم.

کاسم ساعدی در گفت وگو با «انتخاب» در واکنش به اظهارات سخنگوی هیات امنا مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس نمی توانند در عزل و نصب ها دخالت کنند و در صورت اثبات حضور آنها در هیات امنا، شورا وارد می شود، گفت: تفسیر قانون در این هیئت است. برچیده ها و مجالس از ابتدا کار نمایندگان نبوده و نیست. مجلس و نمایندگان پارلمان برای دو دوره مسئولیت وضع قانون و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارند. بنابراین ما در مورد حذف و نصب صحبت نمی کنیم.

وی تاکید کرد: ما اشتیاق و مصلحت انسجام قوه مقننه و مجریه را داریم، اما مداخله مستقیم یا تحمیل نظر از سوی دولتمردان مطرح نشده و اگر هم بوده غیرقانونی نیست. به منظور حفظ انسجام بین قوا و به دلیل هماهنگی تیم کاری در هر استان و شهرستان و رسیدن به اهداف و تقویت کار دولت ها، نمایندگانی به کارمندان دولت منصوب می شوند و افراد با علاقه و مصلحت عزل یا منصوب می شوند. اگر این “به نظرشان خوب نیست و نمی خواهند مشورت کنند. این حق قانونی قوه مجریه است و به نظر من نمایندگان مجلس می توانند راحت تر به وظایف خود عمل کنند زیرا یک بار از وظایف خود آزاد می شوند.”

ساعدی ادامه داد: همه از جمله شورای محترم نگهبان می دانند که نمایندگان مردم تکان دهنده دولت هستند، یعنی مردم بر سر نماینده فریاد می زنند و به او توهین می کنند. وزرا و حتی مدیران و استانداران نمایندگان راحت تری از ما هستند چون به مردم خدمت نمی کنند. به نظر من این مشکلی نیست و از این پس نمایندگان می توانند رسانه ای کنند که ملت صادق ایران موظف به نظارت و قانون گذاری در چارچوب قانون اساسی هستیم و مدافع مردم هستیم حتی اگر مردم کوتاهی داشته باشند. ، بحران ها، چالش ها و محرومیت ها “نمایندگان در سطح مردم هستند و مطالبات خود را به دولت منتقل می کنند.”

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه آنچه شورای امنا اعلام کرده یک قانون است و باید همه مسئولان کشور به آن عمل کنند، گفت: فصل الخطاب تماماً مختص شورای امنا است. تفسیر قانون و تعیین خط مشی توسط شورای نگهبان انجام می شود و همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی موظف به عمل به آن هستند. از آنجایی که شورای نگهبان را رکن نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم، به رسالت آن‌ها معتقدیم و بر این باوریم که وظیفه داریم بر نتیجه‌گیری و تفسیر قانون این نهاد مقدس نظارت داشته باشیم. «حتما آسیب شناسی کرده اند که اگر نمایندگان از رایزنی خارج شوند، قطعا دولت تنها در متن جامعه می تواند به مشکلات و چالش ها پاسخ دهد.

ساعدی افزود: به نظر من نظر شورای نگهبان در این خصوص به نفع نمایندگان و قطعا با توجه به صیانت از نمایندگان بوده است. من آن را امتیازی برای نمایندگان و کار سختی برای دولت می دانم. دولت باید به خواسته های مردم پاسخ دهد و آنها را قانع کند. شورای محترم نگهبان باید بداند که نمایندگان کسانی هستند که به میدان می آیند و به همه چالش ها، نیازها و محرومیت های مردم پاسخ می دهند، آنها را توجیه می کنند و دردشان را تسکین می دهند. – در واقع مانند ضربه گیر هستند.

نماینده مردم دشت آزادگان گفت: من شخصا از حسن نیت شورای نگهبان تشکر می کنم که این بار را از دوش ما برداشت تا دیگر مورد آزرده خاطر و تهمت مردم قرار نگیریم. حداقل اگر مردم کار اجرایی می خواهند، می گوییم کار ما قانون گذاری است و باید به استاندار، استاندار و روسای ادارات برود. دیگر اینطور نیست که در مناطق کوچکی مثل حوزه انتخابیه من، یکی بیاید خانه یک گونی آرد یا کار کند. مردم به سمت ما سنگ پرتاب می کنند و به ما توهین می کنند، اما از این به بعد می توانیم بگوییم ببخشید من مسئول این کار نیستم و به سراغ استاندار برویم.

ساعدی تاکید کرد: در واقع بار کار اجرایی در کشور از دیرباز یک موضوع سنتی بر دوش قوه مجریه و مقننه بوده است. نمایندگان در خط مقدم و در ارتباط مستقیم با مردم هستند و بسیاری از قصورها و مشکلات را جفا، توجیه و ترغیب و تخفیف می دهند، اما اگر این رفع شود که چیزی نیست. حداقل در حوزه انتخابیه من می گویم ببخشید، طبق قانون اساسی و هیئت امنا ما در هیچ موضوعی دخالت نمی کنیم، وظیفه ما قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون از پیر و جوان است. این باعث می شود بار ما سبک شود. از اعضای هیات امنا تشکر می کنم که این موضوع را از دست نمایندگان برداشتند و در نتیجه دولت را فعال تر کردند.»

دیدگاهتان را بنویسید