سالانه 3000 نفر در کشور به دلیل کمبود اعضای پیوندی جان خود را از دست می دهند

وی در خصوص وضعیت فعلی اهدای عضو در ایران افزود: سالانه 5 تا 8 هزار نفر بر اثر آسیب مغزی جان خود را از دست می دهند که از این تعداد 50 درصد یعنی حدود 3 هزار نفر توانایی اهدای اعضا را دارند. متأسفانه، تنها حدود هزار مورد مغز، یا یک سوم، اهدا شده است.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو استان قزوین گفت: سالانه حدود 6 هزار عضو حیاتی دفن می شود و هر 3 ساعت یک نفر و در مجموع بالغ بر 3 هزار نفر به دلیل عدم پیوند اعضا جان خود را از دست می دهند.

مظفری گفت: ایران در اهدای عضو رتبه 31 و در پیوند کبد رتبه اول جهان را دارد.

دارندگان کارت اهدای عضو بیشتر از خانواده رضایت دارند



وی گفت: با توجه به شیوع بیماری هایی مانند فشار خون و دیابت که از بیماری های شایع در ایران هستند، فرد حدود 6 برابر بیشتر به پیوند عضو نیاز دارد.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو استان قزوین گفت: عدم اعتقاد به مرگ مغزی به عنوان مرگ قطعی، عدم آگاهی از تفاوت مرگ مغزی و کما، تردید در روند تایید مرگ مغزی، عدم اطلاع از مهلت تصمیم گیری، اعتقاد به معجزه، عدم آگاهی عمومی تاخیر در اهدای عضو، تاخیر در تصمیم گیری، انتظارات مالی، ترس از مورد انتقاد دیگران و عدم آگاهی از نحوه دریافت کارت از جمله چالش های بازدارنده ای هستند که مانع از اقدام به موقع علیه مرجع اهدا

مظفری اذعان داشت: نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو و تربیت نیروهای متخصص و واگذاری این سازمان به سازمان های مردم نهاد یکی از عوامل اصلی توسعه اهدای عضو در استان است.

وی ادامه داد: کاهش هزینه بیماران نیازمند پیوند و انتظار در صف، جلوگیری از نشت ارز برای پیوند بیمار و کاهش هزینه دیالیز در کشور از مزایای اهدای عضو است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو قزوین در پایان گفت: کارت اهدای عضو یکی از موثرترین ابزارها برای نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو در جامعه است که 95 درصد خانواده ها از آن مطلع می شوند و برای تصمیم اهداکننده، از کار راضی هستم.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید