سامانه گلوگاه های فساد در کشور راه اندازی می شود


ساعت: 18:08
تاریخ انتشار: 08/01/1401
کد خبر: 1905382

معاون سازمان بازرسی کل کشور از آمادگی این سازمان برای همکاری با سازمان مبارزه با فساد اداری دادستانی کل جمهوری آذربایجان به منظور شناسایی فسادهای مکرر بین دو کشور خبر داد و گفت: سامانه موانع فساد در آینده نزدیک به منظور پیشگیری و مبارزه با فساد راه اندازی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، احمد رحمانیان در دیدار با رئیس سازمان مبارزه با فساد اداری در دادسرای کل جمهوری آذربایجان ضمن تشریح فعالیت های سازمان بازرسی کل کشور در واکنش به این اقدام این مرکز برای ایجاد شماره تلفن سه رقمی برای گزارش موارد فساد، افزود: سال هاست که این سازمان برای پیشگیری و مقابله با فساد، شماره تلفن سه رقمی 136 را برنامه ریزی و راه اندازی کرده است.

وی به برخی دیگر از سامانه های گزارش دهی مفاسد از جمله سامانه گزارش فساد مالی اشاره کرد و اظهار داشت: نظارت الکترونیکی در اولویت این سازمان است، بر این اساس ارتباط تمامی سامانه های دستگاه های دولتی با سازمان بازرسی در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه در بازرسی های انجام شده گلوگاه های فساد را نشان می دهد.

رحمانیان گفت: با برنامه ریزی رئیس قوه قضائیه و موافقت مقام معظم رهبری، دستگاه های تخصصی قضایی و ضابطان ویژه برای برخورد با مفاسد اداری و اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران پیش بینی شده است و تاکنون اهداف قاطع و بازدارنده انجام شده است. صادر شده و رسیدگی در این دادگاه ها فوری و فراتر از زمان است

برخی مفاسد اداری و اقتصادی چند جانبه و بین المللی است

معاون سازمان بازرسی کل کشور خواستار توسعه ارتباطات دو طرف و جلوگیری از سوء استفاده دشمنان از این موضوع شد و خواستار تشکیل کارگروه تخصصی بین دو طرف برای پیگیری شد. اقدامات

وی بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه های منعقد شده بین دو طرف، برای اجرای این تفاهم نامه باید کارگروه مجازی برای کاهش هزینه ها، تسریع در اقدامات و پیگیری بندهای این تفاهم نامه تشکیل شود.

رحمانیان یکی از اولویت های همکاری دو کشور را شناسایی و تعیین مفاسد نوظهور عنوان کرد و گفت: در این راستا لازم است مفاسد نوظهوری که در حوزه های اداری و مشترک رخ داده و یا ممکن است در آن رخ دهد شناسایی شود. آينده و روشهاي بلوك ايجاد گلوگاه براي فساد و برخورد با مجرمان بايد بررسي و تصميمات لازم اتخاذ شود.

وی همچنین خواستار اطلاع رسانی و ارائه آموزش های مشترک بین دو کشور و انتقال تجربیات بسیار مفید بین سازمان بازرسی و سازمان مبارزه با فساد اداری دادستانی کل جمهوری آذربایجان شد و افزود: به دلیل فرهنگی، مذهبی، تاریخی، سنت های اجتماعی و قضایی بین دو کشور. برای اجرای مفاد تفاهم نامه، برنامه عملیاتی درخواست شده است.

معاون سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: در بحث پیشگیری از مفاسد اداری اقدامات بسیار خوبی انجام شده است که به عنوان نمونه می توان به اخطار نامه های سازمان بازرسی کل کشور و در این خصوص اشاره کرد. سازمان بازرسی کل کشور با شناسایی اقدامات زیادی برای انسداد گلوگاه‌های فساد انجام داده است تا پس از بازرسی‌ها، ساختار، روش‌ها و رویکردها تغییر کند.

وی ادامه داد: امروزه مفاسد اداری و اقتصادی نه تنها محلی و ملی نیست، بلکه بخشی از آن چند جانبه و بین المللی است و مقامات مسئول در جمهوری آذربایجان و ایران پتانسیل مشترکی در مقوله پیشگیری و مقابله با فساد دارند.

تشکیل کارگروه مجازی در زمینه مبارزه با فساد

ناظم رجب اف معاون دادستان و رئیس سازمان مبارزه با فساد اداری دادستانی جمهوری آذربایجان ضمن پذیرش پیشنهاد معاون سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر تشکیل کارگروه مجازی در زمینه مبارزه با فساد اداری ، تاکید کرد: آماده اجرای پیشنهادات هستیم.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه مشترک بین ایران و آذربایجان، ضمن استقبال از پیشنهاد معاون سازمان بازرسی برای تشکیل کارگروه مشترک مجازی، گفت: نهاد مبارزه با فساد اداری آذربایجان در دادسرای کل کشور تشکیل شد. در سال 2004 و رئیس جمهور اساسنامه این نهاد مبارزه با فساد را امضا و تصویب کرد. و برای مبارزه با فساد به دادستانی آذربایجان این ماموریت محول شد و علاوه بر آن یک سازمان شوروی به نام شورای مبارزه با فساد نیز در این کشور فعالیت می کند و از تجربیات کشورهای پیشرفته در این زمینه استفاده می کند.

معاون بازرسی کل کشور در این جلسه از ساختمان ها و سازمان ها و ادارات مختلف سازمان مبارزه با فساد اداری جمهوری آذربایجان از جمله اداره دریافت گزارشات فساد اداری، مرکز عملیات و کنترل اطلاعات مردمی و … بازدید کرد. سایر بخش های این سازمان

دیدگاهتان را بنویسید