ستاد بازی ها و سرگرمی های حوزه علمیه کوم: علاوه بر بازی ها، علل دیگری مانند طلاق… و شبکه های اجتماعی در شورش ها موثر هستند.

ستاد بازی ها و سرگرمی های حوزه علمیه کوم: علاوه بر بازی ها، علل دیگری مانند طلاق… و شبکه های اجتماعی در شورش ها موثر هستند.

روز جدید در روزهای اخیر افراد مختلف از جمله برخی از چهره های برجسته نظامی از جمله سردار فدوی، سردار نقدی و برخی روحانیون برجسته از فضای باز بازی های رایانه ای انتقاد کرده و خشونت در این بازی ها را بخشی از انگیزه نوجوانان برای انجام اعمال خشونت آمیز خواندند. انتقاداتی که کادر تخصصی حوزه نسبت به آن واکنش جالبی نشان دادند.

از برخی فرماندهان ارشد کشور تا برخی روحانیون به نقش بازی در خشونت علیه نوجوانان اشاره کردند و تعداد بازداشت شدگان حدود 15 سال اعلام شد. اعتقاد حجه الاسلام احمدی دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری مبنی بر این که بازی های رایانه ای باعث ایجاد چنین خشونتی در بین نوجوانان شده است، تبدیل به حساب رسانه ای شد. وی با اشاره به اینکه دشمن در دهه 80 و 90 سرمایه گذاری زیادی کرده و قصد دارد این گروه را در مقابل اسلام و احکام و قوانین دین قرار دهد، گفت: چند بازی رایانه ای مهیج در نظر گرفته شده است تا نوجوانان را وارد میدان این روز کند. . بود.”

ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم: همه ناآرامی های اخیر را بازی های رایانه ای مقصر ندانید

جمله ای که باعث تامل بسیاری شد. از Clans of Clans گرفته تا PUBG و Call of Duty، بازی های بزرگی وجود داشته اند که طعم فیلتر را چشیده اند. بازی هایی که در سال 2018 فیلتر دوره ای داشتند باور غالب بسیاری از منتقدان فضای مجازی آزاد چالش هایی است که بازی ها برای کودکان و نوجوانان ایجاد می کنند. خارج از همان گروه های سنی مشکلاتی هستند که جلوه عینی چنین خشونت هایی هستند.

اکنون ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه در اطلاعیه ای ضمن محکومیت حوادث تلخ اخیر و فرصت طلبی دشمنان و معاندان، به اهمیت بازی و سرگرمی در رشد کودکان و نوجوانان توجه کرده و خواستار تهمت های بیش از حد و انتقال باید از همه سرزنش‌های رویدادهای اخیر در بازی‌های رایانه‌ای پرهیز کرد و حداقل تا زمانی که اندازه تأثیر هر یک از عوامل مختلف به‌دقت بررسی نشده باشد، باید از چنین اتهاماتی اجتناب شود.

ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم: همه ناآرامی های اخیر را بازی های رایانه ای مقصر ندانید

خواستار بررسی همه جانبه وقایع اخیر و البته پذیرش اینکه بازی رسانه ای موثر در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان کشور است و رهبر انقلاب این رهنمودها را به فرهنگیان در خصوص رایانه دادند. بازی‌ها: «آنها می‌خواهند روی ذهن تمرکز کنند تا بر روی ملت ما و رفتار ملت ما، جوانان، نوجوانان، حتی فرزندان ما تأثیر بگذارند. بازی‌ها را تولید کنید، بازی‌ها را تبلیغ کنید، کارهای نوآورانه انجام دهید… اینها چیزهایی هستند که مورد نیاز هستند.”

آنها از مسئولان مربوطه خواسته اند به جای نگاه منفی به پدیده بازی نگاه مثبت داشته باشند.

سوال و انتقادی که همیشه در این زمینه متوجه فرهنگیان کشور می شود. هر ساله با وجود هزینه های بسیار کمتر، شاهد تولید بازی ها یا محصولات ویژه ای برای کودکان هستیم که آنها را درگیر خود می کند. از داستان های آموزنده و تاریخ غنی ما گرفته تا روحیه و ویژگی های این گروه های سنی مانند نیاز به تحرک و آدرنالین که با مدل خود بازی های خشن خارجی انجام می دهند اما مدل کنترل شده آن را در نمونه های داخلی نمی بینیم تا شاهد باشیم. جاذبه بچه ها، بیایید محصولات خودمان را بسازیم.

از آغاز حوادث تلخ پس از درگذشت مهسا امینی در کشور، بسیاری از بازی های رایانه ای پرطرفدار که هم سرگرمی و هم بخشی از راه های کسب درآمد برای جوانان و نوجوانان بود، با فیلترینگ و محدودیت مواجه شد.

البته چند هفته قبل از این اتفاقات، به دلیل انتقاد شدید صداوسیما و رئیس آن پیمان جبلی، بستر پخش زنده بازی های رایانه ای آپارات گیم تصمیم گرفت برای مدتی تعطیل شود.

اما آنچه مسئولان ستاد بازی و سرگرمی در بیانیه خود آورده اند، پذیرش یک نیاز طبیعی برای رده های سنی زیر 18 سال است که بخشی از سبک زندگی آنهاست.

ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم: همه ناآرامی های اخیر را بازی های رایانه ای مقصر ندانید

البته با پذیرش حساسیت انتخاب بازی ها نوشتند: «ظرفیت بازی ها مانند ابزاری است که سازندگان آن می توانند با توجه به اهداف خود از آن استفاده کنند. بنابراین بازی ها می توانند تاثیرات مثبت و منفی قابل توجهی داشته باشند و اینکه چه کسانی تولید کننده این ابزارها هستند نقش تعیین کننده ای در نوع آثار این رسانه دارد. بنابراین بی توجهی به تولید بازی های سالم و مفید می تواند اثرات منفی جبران ناپذیری داشته باشد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «در حالی که آشوب‌ها یک پدیده اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و عوامل مختلفی از جمله تحریکات خارجی، شبکه‌های تلویزیونی ضدایرانی، شبکه‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد، تک فرزندی، شکاف نسلی و آن فقدان است. با برنامه ریزی صحیح آموزشی از سوی مسئولان، ارتباط دادن شورش ها به بازی صرف نظر از تأثیر آن، غیرعلمی است. بنابراین باید تخصصی کار کرد و آگاهانه به تاثیر بازی در کنار عوامل دیگر فکر کرد که منجر به تصمیم گیری و رویکرد صحیح می شود.»

ستاد بازی و سرگرمی حوزه علمیه قم: همه ناآرامی های اخیر را بازی های رایانه ای مقصر ندانید

در این جمع بندی همچنین آمده است: «با توجه به اینکه امروزه بازی یکی از نیازهای روشن و اجتناب ناپذیر کودکان، نوجوانان و جوانان در ایران است، مسئولان باید به فعالیت های مثبت و راهکارهای عملیاتی مناسب توجه ویژه ای داشته باشند، نه اینکه به آن بسنده کنند. اقدامات منفی بازی آن را اجتناب ناپذیر می کند.”

نگاهی که می تواند سرآغازی بر آسیب شناسی مکرر تمامی محصولات تولید شده در سال های اخیر، میزان هزینه های صرف شده برای آن ها و دلایل ناکارآمدی آن ها باشد. به ویژه اینکه سید ابراهیم رئیسی در دوران کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری حق استفاده از این بازی ها را برای جوانان پذیرفت و به آنها قول داد که حتی برای ارتقای کیفیت اینترنت در کشور تلاش خواهد کرد تا دچار قطعی نشوند. .

دیدگاهتان را بنویسید