سختی های کار یک آتش نشان / Kum; اولین کلان شهر استاندارد ایران در ایستگاه های آتش نشانی


ساعت: 09:46
تاریخ انتشار: 07/07/1401
کد خبر: 1900045

هر حرفه ای سختی ها و لذت های خودش را دارد. اما برخی از مشاغل سخت تر از برخی دیگر هستند، آتش نشانی یکی از این مشاغل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با مقایسه شرایط کار حرفه ای آتش نشانان در کشورمان با سایر کشورهای پیشرفته دنیا، متاسفانه در ایران توجه ویژه ای به تامین امکانات و شرایط اقتصادی و روحی مطلوب برای آتش نشانان نشده است، در حالی که در کشورهای پیشرفته، کار اطفاء حریق به عنوان یک امر تلقی می شود. حرفه پر خطر
هر حرفه ای سختی ها و لذت های خودش را دارد. اما برخی از مشاغل سخت تر از برخی دیگر هستند، آتش نشانی یکی از این مشاغل است. در واقع آتش نشانان با توجه به ویژگی های شغلی خود همواره در معرض آسیب های جسمی و حتی روحی قرار دارند و از آنجایی که این مشاغل اغلب با مرگ و زندگی افراد مرتبط است، مطمئناً دچار استرس های زیادی می شوند.
آتش نشانان در هر ماموریتی معمولا در معرض عوارض متعددی از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک، عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض دود و گازهای سمی در محل کار، عوارض ناشی از صدای آژیر، بلندگو و چراغ راهنمایی، عوارض، ناشی از ترشحات هورمون های محافظ و آماده سازی بدن در برابر حوادث، اثرات ناشی از گرما در آتش، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، عوارض ناشی از صدمات فیزیکی در محل کار، عوارض ناشی از دریافت پرتوهای یونیزان و تشعشعات رادیواکتیو. .
علاوه بر این، آتش نشانان در حین عملیات امداد و نجات در معرض عوارضی مانند تماشای صحنه های دلخراش و دردناک، عوارض ناشی از انفجار در محل، عوارض ناشی از مشکلات ارگونومیکی ابزار و تجهیزات و عوارض ناشی از اجرای سرویس قرار می گیرند. ناشی از عدم تغذیه مناسب و مناسب برای حرفه، عوارض ناشی از استرس پس از حادثه، عوارض ناشی از کار در محیط آلوده، عوارض ناشی از کار در محیط مرطوب نیز به صورت چرخشی درج می شود.

99bf1e95 ecad 4552 80fb 05dd76b612fb خبر خاکستری

سختی های کار آتش نشان
از این رو گوهریسنا انزانی درباره سختی اطفای حریق و ویژگی های روحی و فردی آتش نشان گفت: آتش نشانی کمک و امداد فوری است که می تواند درجات مختلفی داشته باشد. آتش نشانان در حوادث مختلف از تصادف تا انفجارهای مهیب شرکت می کنند و موقعیت های پیچیده و استرس زا را مدیریت می کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر اینکه کار با آتش اساسا استرس را افزایش می دهد، دیدن صحنه های دلخراش نیز از معایب این کار است. خسارات و صدمات وارده به خود آتش نشانان عامل دیگری است که آتش نشانان در حین خدمت باید با آن مقابله کنند. در واقع آتش نشانی یکی از مشاغلی است که علاوه بر قدرت بدنی بالا، قدرت روحی و روانی بالایی نیز می طلبد و اگر نیروی روحی و روانی آتش نشانان برای کارشان مناسب نباشد، در حین انجام کارهای خود، خطرات زیادی را متوجه خود و دیگران خواهند کرد. وظایف.
این روانشناس با بیان اینکه آتش نشانی یکی از پر استرس ترین مشاغل دنیاست، گفت: این شغل پرخطر و حساس است. آتش نشانان به طور مستقیم با انواع حوادثی که عواقب زیانباری دارند مقابله می کنند. شرایط کاری آتش نشانان پیچیده و نامطمئن است و در شیفت های طولانی کار می کنند. این افراد در هر ساعت از شبانه روز به آمادگی ذهنی بالایی نیاز دارند. شرایط کاری این افراد معمولاً سخت است و معمولاً اضطراب برای آنها زیاد است و باید خود را در شرایط اضطراری قرار دهند که از خاموش کردن آتش گرفته تا نجات کودکی که دستش در چرخ گوشت گیر کرده است.
وی افزود: با توجه به این مسائل و اینکه آتش نشانان باید از سلامت روانی خوبی برخوردار باشند، متاسفانه هنوز تحقیقات زیادی در این زمینه در ایران انجام نشده است. یعنی در ایران محققان کمتر به ویژگی ها و ویژگی های روحی آتش نشانان نسبت به سایر کشورها توجه داشتند. در این راستا به طور کلی به نظر می رسد که برای اینکه یک فرد در یک شغل مشغول به کار شود، بیشتر نیاز به ارزیابی فیزیکی دارد، در حالی که در کار آتش نشانان با توجه به شرایط خاص، لازم است بدانید که وضعیت روانی بررسی می شود. بسیار مهم است.
به گفته این روانشناس، آتش نشانان به دلیل قرار گرفتن در معرض حوادث و موقعیت های ناخوشایند می توانند دچار PTSD شده و دچار PTSD شوند. این افراد نسبت به سایر مشاغل تمایل بیشتری به استرس و اضطراب دارند و باید مراقب باشیم که هر چه استرس در محل کار بیشتر شود، افسردگی بیشتر شده و بیماری های جسمی بیشتر بروز می کند.

ما همچنان به سلامت روان آتش نشانان توجه می کنیم
همچنین دکتر ناصر قاسم زاد با بیان اینکه در اکثر برنامه ریزی ها جایی برای پرداختن به سلامت روان آتش نشانان وجود نداشت، گفت: باید در نظر داشت که پایداری خدمات سنگین مستلزم توانبخشی جسمی و روحی افراد و روانی آنان است. پشتیبانی؛ در مراحل اولیه استخدام، مقداری پیش آزمون سلامت روان انجام می شود، اما این آزمایشات باید در روزهای عادی سال انجام شود و تحت پوشش بیمه و رایگان باشد.
قاسم زاد با بیان اینکه باید امید به زندگی، اشتغال و خدمت در آتش نشانان را با روش های آکادمیک روز جهانی جامعه زنده نگه داریم، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد دستورالعمل های کاری و حمایتی از مشاغل سخت مانند آتش نشانی و مدیران باید در نظر گرفته شود. اجرای آن در دولت های جدید؛ با تنظیم این سیاست که رفاه، امنیت اقتصادی، اشتغال، تامین و بهبود روند رشد جامعه را در نظر گرفته و با توجه به شرایط جامعه به روز می شود، می توان تغییرات مثبتی ایجاد کرد.

همانطور که گفته شد، آتش نشانان از جمله افرادی هستند که در جامعه مدرن، جدای از فشارهای اقتصادی و سیاسی، باید با مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند که هر روز روح و جسم آنها را خسته و دچار بیماری های بسیاری می کند. آتش نشانان در طول شیفت کاری خود با مسائلی مانند صداهای اعلام حریق، استرس رانندگی و ترافیک، تصادفات، استرس واکنش بی سیم، استرس هنگام رسیدن به صحنه، دود و گازهای سمی، گرمای صحنه آتش سوزی، تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست مواجه می شوند. صدمات جسمی در انجام وظایف، اشعه یونیزان، ترس و اضطراب، انجام بهینه عملیات، نجات جان خود و همکاران، عوارض ناشی از انفجار در صحنه تصادف، ارگونومی ابزار، تجهیزات و ماشین آلات، حمل و نقل تجهیزات سنگین، سرویس شیفت 24 ساعته.
آتش نشانان قم نیز از این معضل و اتفاقات مستثنی نیستند، از این رو به تاریخچه ایجاد اولین ایستگاه آتش نشانی قم اشاره می کنیم.

fe773abe 6edb 48fc b55a 9709977979cf خبر خاکستری

اتفاقی که برای آتش نشانی قم از سال 1340 تا 1400 گذشت
اولین آتش نشانی در سال 1340 شمسی شروع به کار کرد. در گوشه ای از ساختمان شهرداری کوم با یک شورلت و چهار کارمند شهرداری که در یکی از اتاق های شهرداری زندگی می کردند. در سال 1345 یک خودروی ساخت کشور رومانی به مجموعه سازمان اضافه شد که در آن زمان عمدتاً به شستشوی خیابان ها، معابر و … مشغول بود و به اطفای حریق نیز می پرداخت.
از سال 1355 تا 1365 دو دستگاه 911 اهدایی و یک دستگاه شورلت به ناوگان خودروهای آتش نشانی قم اضافه شد.
با توجه به وجود بارگاه مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم و تردد زائران در آن شهر و وجود هتل ها و مسافرخانه های متعدد در اطراف حرم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 و سیل مهاجرت به این شهر مذهبی، تا سال 1359، در کنار ساختمان شهرداری در خیابان ارم، یک ایستگاه آتش نشانی به نام ایستگاه مرکزی احداث شد که در سال 1374 به منظور زیباسازی اطراف حرم تخریب و به ابتدا منتقل شد. 45 متری عمار یاسر.
توسعه شهر قم به عنوان مرکز حوزه علمیه ایران باعث افزایش تعداد خودروهای آتش نشانی شد، به طوری که از سال 1377 تا 1378 سه خودرو بنز 1921، یک آمبولانس و یک خودروی نیسان خریداری شد. در سال 1367 پس از 10 سال ایستگاه دیگری در میدان سعیدی ساخته شد که برای ساخت فروشگاه رفاه در سال 67 به بلوار نواب با نام ایستگاه شماره یک منتقل شد.
در سال ۱۳۷۱ ایستگاه شماره دو جنب کارگاه ساختمانی و موتورسازی شهرداری واقع در بلوار امام موسی صدر افتتاح شد که به دلیل مجاورت با ایستگاه بلوار نواب در سال ۱۳۷۷ مونتاژ و به پایانه مسافربری منتقل شد.
در سال های 1370 و 1371 20 آتش نشان مشغول به کار شدند. از سال 1371 تا 1373 یک دستگاه بنز 2635 فوماتیک، سه دستگاه بنز 1921، یک دستگاه نردبان موریتا 32 متر، یک دستگاه ولوو آبده و دو دستگاه موتورسیکلت DT خریداری و به ناوگان آتش نشانی اضافه شد و در سال های 1373 و 1374 ایستگاه شماره سه ساخته شد. در بلوار کشاورز و ایستگاه شماره چهار میدان ولیعصر (عج).
در سال 1376 و 1377 30 آتش نشان به کار گرفته شدند و در سال 1377 ایستگاه شماره شش واقع در میدان ایران مارینوس احداث شد. همچنین در سال 1378 دو خودرو بنز 911 و 1921 خریداری شد.
در سال 1380 یک دستگاه نردبان 32 متری نامیانگ، دو دستگاه خودرو بادسان و چهار دستگاه خودروی نیسان خریداری شد. در سال 1380 سه ایستگاه آتش نشانی در بلوار کارگر، خیابان امام و 30 متری خیابان قائم احداث شد و چهل آتش نشان به کار گرفته شدند.
از سال 1382 تا 1387 بلوار پانزده خرداد، ساختمان ایستگاه جدیدالاحداث جنب ترمینال، مسجد جمکران و ایستگاه ناحیه شیخ آباد ساخته و افتتاح شد. در این سال ها تعدادی خودروی سبک و سنگین آتش نشانی از جمله میدلم، بنز آکسور 2628، دنیس نجات، بادسان، ایسوزو و نیسان به ناوگان اضافه شد.

bbcf7cf5 be7e 4bf2 9c72 5c8cef750f30 خبر خاکستری

تعداد ایستگاه های آتش نشانی قم مطابق با استانداردهای جهانی است
از این رو عباس جعفری با اشاره به ایستگاه های آتش نشانی در استان قم افزود: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر 50 هزار نفر یک ایستگاه آتش نشانی فعال باید وجود داشته باشد که در شهر قم انجام شد.
وی ادامه داد: قم اولین کلانشهر کشور است که از نظر تعداد ایستگاه با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی قم تصریح کرد: ایستگاه آتش نشانی در بلوار پیامبر اعظم (ص) در حال ساخت است و یکی از بزرگترین ایستگاه های کشور است. ایستگاه آتش نشانی با پایه مادی غنی و 70 درصد پیشرفت فیزیکی است که امیدواریم تا ابتدای سال جاری به بهره برداری برسد.
وی افزود: بر اساس استانداردهای تعریف شده بین المللی، رسیدن آتش نشانان به محل حادثه چهار دقیقه زمان می برد که خوشبختانه با افزایش ایستگاه های قم به حد استاندارد رسید.
به گفته جعفری، در حال حاضر میانگین زمان حضور آتش نشانان در محل حادثه در قم حدود 3 دقیقه و 20 ثانیه است.
وی در ادامه گفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی قم بیش از 100 نوع خدمات امداد و نجات در حوادثی مانند زلزله، ریزش ساختمان، سقوط در چاه، گرفتار شدن در آسانسور، مبارزه با حیوانات وحشی و اسیر آنها، آتش سوزی خودروها و نجات افراد سرگردان ارائه می کند. .ارائه خدمات به همشهریان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید