16 زن تابوشکنی کار مردان در ایران / کرج; خاستگاه اولین ایستگاه آتش نشانی زنان در خاورمیانه

ساعت: 14:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802757

آنچه در ادامه می خوانید گزارشی است از اراده و اراده زنانی که با وجود سختی ها و مخالفت ها راهی سخت، خطرناک اما جذاب برای نشان دادن عزم و اراده خود در پیش گرفته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک، به سختی ها و مخالفت ها پشت کردند و در مسیری قدم گذاشتند که شاید از نظر جامعه ممکن نباشد.

این ایستگاه 117 آتش نشانی کرج است که بانوان بدون ترس از آتش سوزی، آوار و حادثه آماده کمک رسانی به مردم هستند.بگویید با ما باشید.

محیا فلاحی سومین آتش نشان با پنج سال سابقه کار در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: «همسرم آتش نشان است. پنج سال پیش به درخواست سازمان امتحان دادم و قبول شدم. زنان توانایی انجام هر کاری را دارند. اگر علاقه ای ندارید، حتی فعالیت های روزانه نیز دشوار خواهد بود.

آتش نشانی سختی های خودش را دارد، اما پشتکار چیزی است که یک زن را تحمل می کند، من از راهی که انتخاب کردم پشیمان نیستم، کار ما تلخ و شیرین است، اما تلخی آن رنگارنگ تر است و اغلب شاهد اتفاقاتی برای برادرانمان هستیم.

9b0dde81 8791 4e0a 9faa abc8f233779f خبر خاکستری

او که نرم افزار خوانده است ادامه می دهد. ما از دیدن صحنه های تلخ، خسارات جانی و مالی ناراحتیم، اما وقتی یک شهروند دچار بحران می شود، احساس رضایت و شادی ناشی از آن ما را عمیقاً خوشحال می کند، همسرم پشتیبان من است.

مهدیه تفتیان 31 ساله که دارای مدرک فوق لیسانس الکترونیک و 5 سال سابقه کار در سازمان آتش نشانی است، در گفت و گو با خبرنگار تیتریک، اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال 2018 در این سازمان فعالیت می کند. «نویسندگی، آتش نشانی و پلیس سه حرفه مورد علاقه من بودند. در زمان ورودم تصور نمی کردم به عنوان نیروی عملیاتی کار کنم.

با اصرار پدرم در آزمون شرکت کردم و متوجه شدم که به اتاق عمل اعزام خواهم شد. می ترسیدم زیرا دید من از آتش نشانی فقط آتش بود. به راهم ادامه می دهم و از کارم راضی هستم.

آشپزی خوب است، من فرصت انجام آن را دارم اما علاقه ای ندارم، البته هر از گاهی با موادی که در ایستگاه داریم آشپزی می کنیم. ماموریت ها آنقدر زیاد است که سختی ها در خاطر نمی ماند، اخیرا همکارانم به حادثه خطرناک آتش سوزی گاز مایع در پل فردیس اعزام شدند.

عموم مردم معتقدند که یک آتش نشان به قدرت بدنی نیاز دارد، اما باید به موقع تصمیم بگیرد. ما از اعزام شدن به ماموریت نمی ترسیم. سایر نیروهای آماده در عملیات تغییر می کنند، نکته مهم توانایی استفاده از تجهیزات است که بسیار مهم است «و قدرت بدنی جزء عوامل یک آتش نشان است.

الهام حلجی، فرمانده شیفت 3 که 7 سال در آتش نشانی کرج خدمت کرده است، به تیتریک گفت: من از سال 1361 که نیروهای قدیمی جمع می شدند سعی کردم آتش نشان شوم اما نشد.

ما به عنوان تنها ایستگاه بانوان در کرج فعالیت های مختلفی از جمله آموزش اطفای حریق، امداد و نجات، ایمنی و آتش نشانی را برای گروه های مختلف و … انجام می دهیم، اما دو نوع عملیات وجود دارد که هر ایستگاه دارای محدوده عملکردی است که در مواقع آتش سوزی و حوادث. ما به صورت تک تیمی با تیم آقایان به ایستگاه 101 (ایستگاه مجاور) اعزام می شویم و ماموریت های دیگری نیز وجود دارد که در صورت تصادف خانمی به عنوان تیم پشتیبانی خارج از محدوده عملکردی شهر. به تنهایی به کرج فرستاده شد.

بیشتر زنان از کمک یک آتش نشان زن خوشحال هستند و برخی آن را مردانه می دانند.

من در فاجعه پلاسکو آتش نشان بودم، قبل از حادثه از خطرات کارم خبر داشتم، اطفای حریق خطرناک است، اما از انتخاب آن پشیمان نیستم، علاوه بر آتش سوزی، ماموریت های امداد و نجات، تصادفات جاده ای، آسانسور، چاه، آوار. ما امروز حدود 800 ماموریت داشتیم و داشتیم.

من بر خلاف اکثر خانم ها از سوسک نمی ترسم، البته ترس برای آتش نشانی لازم است و اگر نه مرد اشتباه می کند، خطر در این کار باید به حداقل برسد، تنها تفاوت آتش نشان ها با مردم عادی این است. که در مواقع اضطراری “دیگران کنترل بیشتری دارند و با مهارت هایی که دارند از ابزارها بهترین استفاده را می کنند.”

این ایستگاه اولین ایستگاه آتش نشانی بانوان در خاورمیانه است، در هیچ کجای دنیا ایستگاه ویژه بانوان وجود ندارد و عملا ترکیبی از زن و مرد هستند، اما آتش نشانی کرج کاملا مستقل است و ایستگاه بانوان کرج تنها و قدیمی ترین ایستگاه آتش نشانی ایران این هست.

فعالیت این ایستگاه از بهمن ماه سال 1360 آغاز شد و در فروردین 1361 این تیم با 11 نفر به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد که بیش از 18 سال از این ماجرا می گذرد و امروز 16 زن در قالب 3 شیفت 5 نفره و یک کارمند. خدمت به مردم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید