سرانه آب در سال های اخیر رو به کاهش بوده است


ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910801

وزیر نیرو گفت: سرانه مصرف آب هر ایرانی از 6500 مترمکعب در سال در سال های اخیر به کمتر از 1200 مترمکعب در سال کاهش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اکبر محرابیان وزیر نیرو امروز در همایش روز ملی کیفیت، شرایط مصرف انرژی در کشور را به گونه ای دانست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و اظهار داشت: وضع قوانین استاندارد و نظارت بر اجرای استانداردها در انرژی برها. لوازم خانگی یک ضرورت است

وزیر نیرو افزود: اگرچه ایران یکی از بزرگترین صاحبان منابع نفت و گاز در جهان است، اما محدودیت ها در این زمینه بیش از نیاز کشور بوده است.

وی ادامه داد: البته کشورهای اروپایی نیز با کمبود منابع انرژی مواجه هستند که مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به دنبال داشته است.

محرابیان با اشاره به همکاری وزارت نیرو و سازمان ملی استاندارد گفت: اقدامات مشترکی از سوی وزارت نیرو و سازمان ملی استاندارد در حال انجام است که نتیجه آن به طور قطع مصرف آب و انرژی مازاد را کاهش خواهد داد. .

وزیر نیرو افزود: به عنوان مثال بخش قابل توجهی از برق مصرفی کشور صرف تولید سرما (از جمله در کولرها) در فصول گرم سال می شود که استفاده غیرمنطقی دارد و در این راستا اخیرا موتور در داخل تولید می شود. قابل نصب بر روی کولرهای آبی کاهش مصرف آب و برق تا 50 درصد.

وی در ادامه افزود: ایران در منطقه نیمه خشک قرار دارد، بنابراین تحلیل شرایط بارندگی کشور در دهه های اخیر نشان می دهد که با توجه به کاهش بارندگی، رشد جمعیت و تقاضای بیشتر آب به دلیل توسعه اقتصاد در کشورهای مختلف در بخش‌های مختلف، میزان سرانه آب برای مردم در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

وزیر نیرو تصریح کرد: بنابراین سرانه مصرف آب هر ایرانی از 6500 مترمکعب در سال در سال های اخیر به کمتر از 1200 مترمکعب در سال رسیده است.

محرابیان تاکید کرد: اگر به دنبال جلب رضایت مردم و ارتقای کیفیت زندگی هستیم چاره ای جز تولید بیشتر و با کیفیت بهتر با استفاده از آب کمتر نداریم و این به معنای استانداردسازی و ارتقای استانداردهای موجود است. در واقع با توجه به افزایش جمعیت کشور، توجه به کیفیت و استانداردها می تواند عدالت اجتماعی را در جامعه مدیریت کند و رعایت کیفیت و کاهش مصرف با توجه به فرهنگ مصرف حاکم بر جامعه بشری نیز می تواند فرصت های جدیدی را در مورد ما ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید