سرمایه گذاری 56 میلیون دلاری چین در خراسان رضوی/آغاز ساخت مرکز لجستیک بین المللی در سرحس


ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904326

شمارش معکوس برای آغاز ساخت بزرگترین پارک لجستیکی سرحس.

با مشارکت آستان قدس رضوی و سرمایه گذاران چینی و حمایت دولت سیزدهم، مرکز لجستیک بین المللی با سرمایه گذاری 56 میلیون دلاری چین در منطقه ویژه اقتصادی سرحس در حال ساخت است و پیش بینی می شود فاز اول این مرکز احداث شود. در یک سال و نیم به بهره برداری می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; بزرگترین پارک لجستیکی حمل بار (سوئیچینگ راه آهن) با سرمایه گذاری 400 میلیون یوان (معادل حدود 56 میلیون دلار) در منطقه ویژه سرحس در حال ساخت است.

عصر دوشنبه 25 اکتبر 1401 قراردادی برای ایجاد بزرگترین مرکز لجستیک و کانتینری و پارک از گذرگاه جنوبی چین به اروپا در منطقه ویژه اقتصادی سرهس با سرمایه گذاری 400 میلیون یوان از طرف چینی منعقد شد.


%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2 %D9%84%D8%AC%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9 %D8%A8%DB%8C%D9%86 %D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C %D8%AF%D8%B1 %D8%B3%D8%B1%D8%AE%D8%B3 1 خبر خاکستری


سرمایه گذاری 400 میلیون یوانی چینی ها در منطقه ویژه اقتصادی فرن

ملک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص راه اندازی این پارک لجستیکی گفت: مرکز لجستیک بین المللی منطقه سرحس با تمرکز بر ایجاد محوطه کانتینری در زمینی به مساحت 35 هکتار با ظرفیت تخلیه، باراندازی و بارگیری 500 کانتینر در هر واحد فعالیت دارد. روز و 660 هزار TEU. واحد شمارش بار کانتینر) در سالی ساخته می شود که فاز اول اجرای این پروژه که مربوط به حوزه ساخت و بهره برداری است با سرمایه گذاری اولیه 400 میلیون یوان آغاز می شود.

به گفته وی، در مرحله دوم ایجاد سایت ترخیص کالاهای ایرانی و چینی و در مرحله سوم ایجاد شهرک صنعتی بزرگ با مشارکت سرمایه گذاران چینی مشخص شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز گفت: راه اندازی این پارک لجستیکی می تواند ظرفیت ترانزیتی مرز سرحس را در سال اول به بیش از 20 میلیون تن برساند که علاوه بر سود ارزی، ما را افزایش می دهد. شاهد ایجاد بستر مهم توسعه و اشتغال در شمال شرق کشور خواهیم بود.»


تلاش برای تحقق ظرفیت 20 میلیون تنی ترانزیت در مسیر چین – سرخس – ترکیه

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه ظرفیت ترانزیتی در مناطق ویژه اقتصادی یکی از اساسی ترین و مهم ترین موارد است. سیاست های دولت سیزدهم و گفت: تعیین تعرفه، صدور روادید برای رانندگان ناوگان حمل و نقل، ایجاد زیرساخت های لازم و ارائه خدمات گمرکی چهار محوری است که با هماهنگی کامل بین کشورهای مختلف انجام می شود. این مسیر شامل قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان است و این روند تا حصول نتیجه کامل ادامه خواهد داشت و امیدواریم با ایجاد و تقویت این گذرگاه، ظرفیت 20 میلیون تن ترانزیت از مسیر چین- سرخس- مسیر ترکیه به طور کامل محقق خواهد شد.

علی فخری معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان کمک های اقتصادی و فنی و سرمایه گذاری نیز این طرح را یکی از نمونه های موفق دولت سیزدهم دانست و افزود: این طرح با مشارکت آستان قدس رضوی اجرا می شود. سرمایه گذار خارجی و حمایت دولت.


%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2 %D9%84%D8%AC%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9 %D8%A8%DB%8C%D9%86 %D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C %D8%AF%D8%B1 %D8%B3%D8%B1%D8%AE%D8%B3 3 خبر خاکستری

محمدرضا کلایی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرحس در خصوص جزئیات این قرارداد به خبرنگار ما گفت: موضوع اصلی این پروژه فعال سازی کریدور شرق به غرب است؛ این پروژه در حال انجام است. این به معنای ترانزیت کالا از چین به اروپا و از چین به بنادر جنوبی کشور است که با توجه به اهمیت ترانزیت کانتینری در دهه های اخیر و موضوع تغییر عرض خطوط ریلی در کشورهایی مانند ایران و آسیای میانه، ترانزیت کالا از چین به سمت اروپا و از چین به بنادر جنوبی کشور انجام می شود. ما به مرکزی برای «ترانشیپ کانتینرها» نیاز داریم و این امکانات در حال حاضر در کشور وجود دارد که وجود نداشت و ما از منابع درآمد ترانزیت این کار محروم شدیم.


بهره برداری از فاز اول پارک لجستیک بین المللی منطقه ویژه سرحس در یک سال و نیم دیگر

وی افزود: در این قرارداد قصد داریم در مرحله اول پارک لجستیک بین المللی ترانزیت کانتینری را با سرمایه گذاری 400 میلیون یوان در منطقه ویژه سرحس به صورت مشترک ایجاد کنیم و در مراحل بعدی وارد بحث خواهیم شد. ترخیص و ایجاد خطوط تولید مشترک که می تواند باعث افزایش درآمد شود، ارزآوری خوبی برای کشور در زمینه ترانزیت ایجاد می کند، همچنین در زمینه ترانزیت برای مردم منطقه اشتغال ایجاد می کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به مشارکت آستان قدس در این پروژه خاطرنشان کرد: زمین، زیرساخت و خط ریلی مورد نیاز این پروژه توسط آستان قدس رضوی تامین می شود و طرف چینی نیز دانش فنی، ساخت و ساز و راه آهن را تامین می کند. تجهیزات فناورانه مورد نیاز برای ساخت این مرکز و پیش بینی می شود فاز اول این پروژه ظرف یک سال و نیم به بهره برداری برسد.

کلایی تصریح کرد: این قرارداد به صورت مشارکتی و ایجاد شرکت مشترک و عملیات مشترک خواهد بود. بازاریابی و حمل کالا از چین به ایران بر عهده طرف چینی است و طرف ایرانی وظیفه انتقال کالا از ایران به کشورهای اروپایی را بر عهده دارد.


جذابیت ایران برای طرف چینی با اجرای طرح «یک راه – یک کمربند».

وی سرمایه گذاری چین در این مرکز را مربوط به اتفاقات اخیر و توافق 25 ساله دو کشور نمی داند و تصریح کرد: جذابیت ایران برای طرف چینی اجرای طرح کمربند یک جاده یک چین بر اساس آن است. در قالب مشارکت با چین مشوق هایی مانند نصف شدن هزینه استفاده از راه آهن چین و امکان سرمایه گذاری با نرخ مرکب در حال بررسی کشورهایی است که در انتقال کالا به کدام کشورها مشارکت دارند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرحس تاکید کرد: انتقال کالا از چین به اروپا از طریق ترانزیت ریلی یک سوم زمان مورد نیاز برای انتقال کالا از طریق دریا است و هزینه های حمل و نقل نیز به همین نسبت کاهش می یابد و از سوی دیگر در این فرآیند انجام می شود. انتقال کالا از طریق راه آهن، محصول نهایی و تبدیل آن که در منطقه ویژه سرخس امکان پذیر خواهد بود. یعنی در این پروژه نه تنها ترانشیپ کالا در نظر گرفته شده بلکه بر اساس همکاری عالی کشورها خواهد بود.

کلایی تصریح کرد: در افق سه ساله ترانزیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی سرحس باید به 20 میلیون تن برسد که حدود 100 برابر ترانزیت فعلی سرحس است.


%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2 %D9%84%D8%AC%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9 %D8%A8%DB%8C%D9%86 %D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C %D8%AF%D8%B1 %D8%B3%D8%B1%D8%AE%D8%B3 2 خبر خاکستری

وی در خصوص تضمین اجرای این پروژه با توجه به سوابق طرف چینی در پروژه های عمرانی کشور گفت: این پروژه گام به گام و در قالب اقدامات متقابل اجرا می شود، از سوی دیگر این پروژه نه تنها قراردادی بین ایران و چین، بلکه کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان نیز در آن مشارکت دارند و چین سرمایه گذاری های زیادی در این زمینه انجام داده است.


سیاست های کلی نظام مبتنی بر نگاه ویژه به شرق برای تولید ثروت و اشتغال در کشور است

حسن نوری زاده سرپرست فرمانداری سرحس در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در منطقه ویژه اقتصادی را داریم، گفت: یکی از راه های دستیابی به توسعه پایدار سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

وی افزود: نیازمند سرمایه گذاری فکری و نیروی انسانی هستیم و در این راستا از همه سرمایه گذاران دعوت می کنیم و به گرمی دست آنها را می فشاریم و از آنها حمایت می کنیم.

نوری زاده تصریح کرد: سیاست اصلی دولت در شهرستان سرحس حمایت از روند توسعه منطقه ویژه و تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری و صنعتی است.

سرپرست فرمانداری سرحس تاکید کرد: بالغ بر 600 میلیون نفر در همسایگی کشورمان زندگی می کنند که به آب آزاد دسترسی ندارند و کشور ما و سرحس برای آنها شاهراه لجستیکی حیاتی محسوب می شود و باید از این ظرفیت بزرگ اقتصادی در جهت استفاده استفاده کنیم. توسعه استفاده در سطح منطقه ای و ملی.

وی در خصوص سرمایه گذاری چینی ها در منطقه ویژه اقتصادی سرحس خاطرنشان کرد: سیاست کلی نظام مبتنی بر نگاه ویژه به شرق و روابط اقتصادی و استفاده از ظرفیت همه حوزه ها برای تولید ثروت و اشتغال در روابط با شرق است.

نوری زاده گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس دروازه آسیای میانه و چین است و نیروی کار ارزان زیادی در این مکان وجود دارد.

فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با افتتاح خط ریلی مشهد – سرخس – ستین با حضور سران و نمایندگان 100 کشور جهان در سال 1375 آغاز شد. این منطقه در 150 کیلومتری شرق مشهد و 15 کیلومتری شهر سرحس از شمال و شرق با ترکمنستان همسایه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید