سطح بالای استیصال در جامعه نوجوانان سرخورده/ جای خالی موسسات فرهنگی همچنان بالاست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر اترک، یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین دوران زندگی هر فردی دوران نوجوانی اوست که پایه های هویت، علایق و حتی تمایلات او را تشکیل می دهد.

ضعف در ساختار آموزشی، عدم توجه به اوقات فراغت، بی توجهی به شرایط اجتماعی کشور و حتی ایجاد حرف و کلیشه برای نسل جدید، آسیب های زیادی به این نسل وارد کرده است تا جایی که حتی باعث شده است. تا حد زیادی برای نسل های قبل از او ناشناخته باقی مانده است.

طبق آمار منتشر شده فعال ترین گروه سنی در اعتراضات اخیر دهه 80 هستند که یا هنوز 20 ساله نشده اند یا به تازگی آن را پشت سر گذاشته اند.

در همین راستا پایگاه خبری عصر اترک با توجه به اهمیت موضوع و بی توجهی نوجوانان و جوانان و حضور آنان در این گونه مجالس به تحلیل میزگردی با حضور طوبی ولی پور کارشناس خانواده و مدرس پرداخت. در دانشگاه های خراسان شمالی و دانشگاه ها و عاطفه طالب پور کارشناس ارشد تاریخ تدفین توسط استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

عصرترک: چرا گروه زیادی از نوجوانان ما در این ناآرامی ها به معترضان پیوستند؟

طوبی ولی پور استاد تخصص و دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار عصرترک گفت: برای هر اختلالی که پیش می آید سوالات زیادی پیش روی آن مطرح می شود اما در نهایت در این سطح باقی می ماند و اجرا نشده، خلاء موجود در این مشکلات قابل مشاهده است، از سه منظر آموزشی، رسانه ای و خانوادگی قابل تحلیل است، متأسفانه زیرساخت هایی که در نهاد آموزشی وجود دارد، از نظر معلم و محتوای آموزشی که وجود دارد، کارآمد نیست. و مولد، و چیزهایی که او خالق است، بلکه گوینده و معلم است، توانایی انتقال صحیح مطالب را ندارد.

ولی پور افزود: متأسفانه بیشتر از مشکل تحصیلی و ایجاد امید در مشکلات آموزشی دانش آموزان را ترسانده ایم.

c77c014d 6732 463b 81e8 2a8abbf10efe خبر خاکستری

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در سیستم آموزشی ما بیشترین تلاش برای ترساندن بیشتر دانش آموزان است، باید تلاش کنیم این روال آموزشی تغییر کند زیرا مدیریت آموزش و پرورش ما مشکل دارد، کتاب های درسی سال هاست که تغییر نکرده اند و اگر محتوای اضافه شده بیشتر منفی بود تا مثبت.

ولی پور مشکل مهم بعدی را خانواده عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی در یک طرف و خانواده در طرف دیگر، خانواده گاهی می گویند فرزندشان در مدرسه و جامعه تغییر کرده و برخلاف مدارس مدعی هستند. ، اینکه بچه هایی که به مدرسه می آیند آموزش درستی ندارند، این نکته را باید سنجید، آیا فقط آموزش و پرورش مقصر است؟

این استاد ناحیه و دانشگاه گفت: این در حالی است که خانواده نیز مقصر است چرا که در اکثر موارد خانواده ها به دلایل مختلف فرزندان خود را رها کرده اند و وسایل آموزشی ندارند.

وی افزود: متاسفانه والدین فقط از اتفاقات بد و تاثیرگذار در محیط خانواده صحبت می کنند و از برنامه ها، دستاوردها و خدمات خوب و مثبت جامعه صحبت نمی کنند. برای اینکه فرزندانمان گم نشوند، می‌توانیم چیزهای مثبت را در خانه تجزیه و تحلیل کنیم.» اما وقتی فقط از مشکلات صحبت می‌کنیم، با توجه به اینکه کارهای نامطلوب همیشه بیشتر به چشم می‌آیند، تأثیر منفی بر روی کودکان می‌گذارد.

ولی پور بیان کرد: وقتی فرزند نوجوانی در خانه و مدرسه مدام درگیر صحبت های ناخوشایند می شود اگر خدماتی را در جامعه ببیند دچار دوگانگی می شود و او را باور نمی کنند.

وی یادآور شد: مشکل اصلی خانواده با فرزندان این است که امروزه والدین از فرزندان فاصله گرفته اند، در واقع در دوران کرونا خانواده ها فرزندان خود را با موبایل رها می کردند و از اینکه فرزندمان از خانه بیرون نمی رود و درس می خواند خوشحال بودند.

این کارشناس خانواده افزود: فرزندان ما حدود سه سال در دنیای واقعی ایران نبودند و به طور کامل درگیر فضای مجازی و بازی های مهیج و سریال های خاص بودند که ذهن این افراد را تحت تاثیر قرار داد و والدین را به بی توجهی نسبت به فرزندان خود واداشت. انجام دادن

این استاد دانشکده و دانشگاه به خلاء معنویت در خانواده ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه این خلاء روز به روز بیشتر می شود. جوانان ما در حد زبان خدا و ائمه را پذیرفته اند اما قوانین و قوانینی را که هست قبول ندارند.

ولی پور گفت: به دلیل اینکه نوجوانان ما درگیر شبهات هستند و از طرفی خانواده نتوانسته مفهوم دین و ارزش ها را به خوبی به فرزندان خود بشناساند، از طرف دیگر در امر آموزش و پرورش غفلت می شود. چیزی جز ترس نیست، دلیل اصلی این است که آنها به اندازه کافی دین مطالعه نمی کنند.

یک کارشناس خانواده، خلاء رسانه را موضوع اصلی بعدی در بحث نوجوانان و جوانان گمراه عنوان کرد و افزود: در حوزه رسانه مورد بی توجهی قرار گرفتند و آن طرف مرز برای بچه های ما غذا داشتند و تربیت آنها را بر عهده گرفتند، غذا، که ضد ارزش و ضد انسان است، زیبایی را بیان می کنند، پس کلامشان تاثیرگذارتر است.

وی یادآور شد: در حالی که نتوانستیم مفهوم حجاب، انسان دوستی، وطن دوستی را مطرح کنیم، رسانه های غربی به نفع خود آن را مطرح کردند.

طالب پور اضافه کرد: در بحث خلأهایی که وجود دارد در واقع وقتی نام مدرسه می آید به بحث آموزش پرداخته می شود که کاملا مهجور است.

12103a90 c158 4f36 937c 3cf126311603 خبر خاکستری

وی ادامه داد: در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان که تاسیس شد به خوبی کار می کردند اما امروز آن طور که باید فعالیت خوبی در این فضاها وجود ندارد.

این استاد منطقه و دانشگاه یادآور شد: از مقطع پیش دبستانی بعد آموزشی ضعیف است، در مقطع ابتدایی تا متوسطه ناحیه و دانشگاه جنبه آموزشی را تقویت کرده اما از جنبه آموزشی غفلت شده است.

طالب پور گفت: به همین ترتیب این سلسله مراتب ادامه پیدا می کند، دانش آموز به مرحله استادی و معلمی می رسد و به همین ترتیب آموزش ادامه می یابد اما آموزشی صورت نمی گیرد.

وی گفت: مشکلی که در موضوع خانواده وجود دارد این است که علیرغم فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری که اگر این مسئولیت را نداشتم فضای مجازی و فرهنگی را انتخاب می کردم در ایام کرونا دانش آموزان از فضای مجازی زیاد استفاده کنید.

این حوزه و استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه نه تنها دانش آموزان و نوجوانان از فضای مجازی آسیب دیده اند، بلکه خانواده ها نیز این آسیب را در ابعاد مختلف از فضای مجازی دریافت کرده اند.

طالب پور تصریح کرد: والدین مسئولیت تربیت را از خود سلب کرده اند و تربیت فرزندم را مقصر تربیت نکردن فرزندم در مدرسه می دانند، غافل از این که بنیان های شخصیتی این کودک در طول هفت سال در خانه و خانواده شکل گرفته و پس از آن آموزش تحویل داده می شود. فضا.

وی افزود: در بعد رسانه ای از اتفاقات اخیر آسیب زیادی دیده ایم، در فضای عملیاتی زمین را از دست نداده ایم، اما در جنگ رسانه ای دو دهه گذشته شکست خورده ایم.

این معلم ناحیه و دانشگاه گفت: در فضای مجازی اخبار وارونه منعکس می شود و حضور گسترده نوجوانان کم سواد رسانه ای باعث می شود آنها به راحتی مشکل را بپذیرند و در برابر پذیرش واقعیت مقاومت کنند.

طالب پور افزود: رسانه های داخلی موفقیت های کشور و نظام را به خوبی ارائه نکردند اما دشمن از سوی دیگر همه ایرادات را ارائه می کند و از تمام توان خود در این موضوع استفاده می کند. اگر این موضوع را نپذیریم باز بازنده این درگیری خواهیم بود.» ما رسانه خواهیم بود.

عصرتراک: دلیل ناسزاگویی نوجوانان و خشونتی که در اغتشاشات اخیر رخ داد، چه می تواند باشد؟

ولی پور در این خصوص توضیح داد: رویکرد و رسالت فضای مجازی فقط اطلاع رسانی نیست، بلکه این فضا روی شخصیت واقعی و مجازی افراد اثر می گذارد، متاسفانه یکی از مشکلات اساسی ما این است که 99 درصد نوجوانان در بازی ها شرکت می کنند. انیمیشن، سریال، برنامه و فیلم از غرب ساخته می شود.

وی افزود: اغلب این برنامه ها با خشونت همراه است و بازی هایی ساخته می شود که منجر به مرگ، ناامیدی و خودکشی می شود و نوجوانان و جوانان ما مدت هاست در این فضا بوده اند و والدین آنها نظارت چندانی نداشته اند.

این استاد تخصص و دانشگاه با اشاره به اینکه اکنون با گسترش فضای مجازی خانه دیواری به معنای واقعی کلمه وجود ندارد، گفت: بچه های ما ساعت ها نمایش های خشن را تماشا می کنند و قطعا تاثیرات منفی بر روی آنها خواهد داشت. ایجاد ناامیدی و هر کاری را انجام دهید

ولی پور خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی های هدفمند و تحرکات رسانه ای دشمن، کاری کرده است که نوجوانان با تماشای سریال ها و شرط بندی، هیجان کار را افزایش می دهند، همین مشکل را در خانواده، بیرون از خانه ایجاد می کند. ، اعمال می کند و خشونت نشان می دهد.

6b147d7e c573 4e86 b84e 48752dba00bc خبر خاکستری

وی بیان کرد: در برنامه هایی که برای فرزندانمان پخش می شود و خارج از مرزها دریافت می شود، فحاشی، ارتباط با جنس مخالف، زندگی دور از خانواده و همه این موضوعات به صورت غیرمستقیم نشان داده می شود که انسان آثار منفی زیادی دارد.

این استاد دانشگاه و دانشگاه گفت: متأسفانه به دلیل برنامه های نامتعارف فضای مجازی و عدم کنترل و نظارت خانواده بر فرزندان، خشونت و فحاشی برای نوجوانان عادی شده است و شعار آنها این است که امیدی به آینده نداریم.

وی افزود: باید برای نوجوانان و جوانان خود امید ایجاد کنیم که در این زمینه بسیار عقب هستیم، متاسفانه تحرک چندانی صورت نمی گیرد.

طالب پور افزود: در موضوع خشونت در بین دانش آموزان و نوجوانان بازی و فیلم و خانواده نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: در خانواده هایی که فرزند بیشتری دارند، درگیری و بازی هایی که بچه ها در خانه دارند، این فضای خشونت و محبت یکی از احساساتی است که باید تخلیه شود، در این خانواده تخلیه می شود و آسیب های کمتری در آنها وجود دارد. ما شاهد هستیم

این استاد منطقه و دانشگاه افزود: در خانواده‌های دارای یک فرزند، والدین شاغل یا مادران خانه‌نشین که در فضای مجازی فعال هستند، احساسات فرصت بروز پیدا نمی‌کند و آن احساسات در سطح جامعه شروع به تخلیه می‌کند.

وی گفت: بسیاری از این نوجوانان ناآگاهانه وارد میدان شدند و عواطف آنها توسط افراد پیشرو منحرف شد و منجر به فحاشی و خشونت شد.

طالب پور تصریح کرد: باید فضایی در محیط خانواده و مدرسه ایجاد شود که نوجوانان ما بتوانند احساسات خود را تخلیه کنند، علاوه بر اینکه بعد از برنامه ها و بازی های کودک در فضای رسانه ای کنترل شوند، زیرا بسیاری از این برنامه ها از شبکه سراسری سیما پخش می شود. امکان پذیر است اما مناسب نیست

ولی پور ادامه داد: کمبود فضاهای بازی مناسب برای آزادسازی انرژی کودکان و نوجوانان داریم.

عصرترک: با اتفاقاتی که افتاده چه باید کرد؟

ولی پور ادامه داد: در اتفاقات اخیر شاهد بودیم که نهادهای فرهنگی مانند وزارت ارشاد و صدا و سیما سکوت کرده اند، هرچند می توان روشنگری کرد.

وی با اشاره به اینکه نهادهای کشوری باید به موضوع حوادث اخیر ورود کنند، گفت: متأسفانه نیروهای دستگاه ها نسبت به بسیاری از مسائل بی اطلاع هستند و از نهادها می خواهد نه تنها آموزش و پرورش، بلکه اکنون همه نگاه ها به تی کارمند است. خانواده ها و سایر سازمان ها از نظر فرهنگی تأثیرگذار هستند.

تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید