سفر رئیس جمهور به قطر نقطه عطفی در روابط سیاسی و اقتصادی ایران با همسایگانش است


زمان: 09:19
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810365

موسوی نژاد گفت: با سفر آقای رئیسی به قطر امیدوارم بتوانیم حجم معاملات را افزایش دهیم چرا که یکی از اهداف این سفر ایجاد تفاهم نامه در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاوارستان، سفر آقای رئیسی به قطر که اولین سفر رئیس جمهور ایران به این کشور در یک دهه اخیر است، توجه سیاستمدارانی را از زوایای مختلف به خود جلب کرده است که معتقدند روابط با کشورهای همسایه می تواند قدرت ایران را در منطقه افزایش دهد و وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران را بهبود بخشد. روابط باید نقش بسزایی داشته باشد و تیم مذاکره کننده وین نیز باید راحت شود و فشار بر آن تیم کاهش یابد.

سید مصطفی موسوی نژاد لیسانس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار कاورستان وی در خصوص سفر 10 سال بعد رئیس جمهور به قطر نیز گفت: روابط با قطر و تجارت با این کشور بسیار پایین است و این رقم قابل توجهی نیست.

«تا چند سال پیش صادرات به قطر فقط 60 میلیون دلار بود که بسیار عجیب است. صادرات ما به قطر بسیار کم است در حالی که حدود 15 میلیارد دلار تجارت با امارات داریم. این داستان در مورد قطر بسیار کوچک است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: پس از آن که تحریم عربستان علیه قطر پیش آمد، در گام اول توانستیم صادرات را از 60 میلیون دلار به 300 میلیون دلار برسانیم، یعنی 5 برابر افزایش دادیم.

موسوی نژاد ابراز امیدواری کرد با این سفر آقای رئیسی به قطر بتوانیم حجم معاملات را افزایش دهیم چرا که یکی از اهداف این سفر ایجاد تفاهم نامه در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه توافقات اقتصادی می تواند بیش از پیش به تجارت بین دو کشور کمک کند، افزود: هم صادرات کالاهای تحت تحریم قطر به ایران و هم صادرات ایران به قطر می تواند راهگشا باشد.

وی افزود: در شرایطی که قطر تحریم شده است، ایران در شرایط سخت خود را دوست خوب قطر نشان داده است، بنابراین قطر می تواند ایران را به عنوان یک دوست قابل اعتماد در تجارت در نظر بگیرد و اگر دوباره همین اتفاق برای آن کشور تکرار شود. سایر کشورها برای حفظ روابط با ایران و رفع نیازهای اقتصادی آن دچار تنش شدند.

موسوی نژاد تاکید کرد: نکته بعدی که باید به آن اشاره کرد این است که آقای رئیسی در مدت 6 ماه ریاست جمهوری خود 4 سفر خارجی داشته که همگی به کشورهای همسایه روسیه، قطر، تاجیکستان و ترکمنستان و 4 سفر به کشورهای دیگر بوده است. کشورها. همسایه بود

وی با اشاره به دستاوردهای این سفرها افزود: در اجلاس سران در تاجیکستان موفق شدیم به شانگهای بپیوندیم. قرارداد تبادل گاز بسیار مهمی در ترکمنستان امضا شد و ما از گاز بهره زیادی برده ایم. سه استان شمالی گاز رایگان دریافت کردند. در واقع قراردادهای اقتصادی بسیار خوبی امضا شده و خط اعتباری فعال و در حال حاضر سفر به قطر می تواند تحولات مثبت اقتصادی دیگری در بحث همکاری های اقتصادی و تجارت بیشتر ایجاد کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: این سیاست ها نشان می دهد که نگاه دولت فقط به چند کشور اروپایی معطوف نیست، 10 سال است که هیچکس از ایران به قطر سفر نکرده است و قطر کشور همسایه است و تا زمانی که به آن توجهی نکرده ایم. ما می توانیم توجه زیادی به آن در زمینه تجارت داشته باشیم، این چیزی است که قابل توجیه نیست و سفری که پس از 10 سال انجام شد، امیدوارم روابط ایران با همسایگان خود را بهبود بخشد.

وی افزود: همسایه هایی که می توانند ارز را در شرایط تحریم ارزی که با آن مواجه هستیم جابه جا کنند، می توانند بسیار کمک کننده باشند.

موسوی نژاد گفت: صادرات به این کشورها نیز با توجه به بازارهایی که در این کشورها وجود دارد می تواند در حمل و نقل بین المللی کمک زیادی به کشور کند.

وی گفت: از سوی دیگر این روابط تجاری ما با کشورهای همسایه نیز می تواند به مذاکرات وین کمک کند، زیرا وقتی کشورهای غربی تحریم ها را بی اثر می بینند، توافقات تجاری با ایران را می بینند. آنها می بینند که بهتر است در زمانی که تحریم ها ناکارآمد هستند، حداقل محدودیت هایی برای برنامه هسته ای ایجاد کنند.

وی ادامه داد: برای این چیزهایی که کم کم دارد از بین می رود حداقل می توانند تخفیف بگیرند، مبادلات تجاری ما با کشورهای همسایه و قراردادهای تجاری که در حال انعقاد است نیز تاثیر سیاسی خود را در مذاکرات وین نشان می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید