سهم 25 درصدی تعاونی در اقتصاد کشور محقق نشد/ مسکن کارگری استان مرکزی به زودی لغو می شود


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۱۱
کد خبر: 1894465

خسروبیقی گفت: قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 به ویژه ماده 9 فصل سوم بر ضرورت دستیابی به سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور تا پایان سال 1392 تاکید دارد، اما بر اساس آمار سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور بین 5 تا 9 درصد است. در صورتی که ظرفیت بالقوه این بخش مستلزم اعمال قوانین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین خسروبیقی رئیس اتاق تعاون استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب به مناسبت هفته تعاون اظهار داشت: یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی کشور بخش تعاونی است که بر اساس اصول 43 و 44 قانون اساسی و با پویایی این بخش از اقتصاد می توان بخش بزرگ و قابل توجهی از مشکلات را حل کرد و اقتصاد کشور را حل کرد و در ایجاد اشتغال پایدار برای اقشار مختلف جامعه گام های بلندی برداشت.

وی ادامه داد: قانون برنامه های 5 ساله کشور و سند توسعه تعاونی ها نشان دهنده اهمیت این بخش و آثار آن در صورت اجرای کامل قوانین و همچنین توصیه های اکید بنیانگذار کبیر انقلاب است. انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری به مسئولان در خصوص لزوم همکاری لازم با بخش تعاونی اهمیت خود را ثابت می کند این بخش است.

خسروبیگی تصریح کرد: قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 به ویژه ماده 9 فصل سوم بر ضرورت دستیابی به سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور تا پایان سال 1392 تاکید دارد، اما بر اساس ابلاغیه طبق آمار، سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور بین 5 تا 9 درصد است در صورت امکان این بخش باید قوانین را اجرا کند.

رئیس اتاق تعاون استان مرکزی خاطرنشان کرد: بخش تعاون در سطح کشور و استان مرکزی پوشش گسترده ای دارد به طوری که بیش از 250 هزار نفر از ساکنان استان مرکزی در تعاونی ها عضویت دارند و اهمیت بخش تعاون در علاوه بر بخش اقتصادی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز شایسته توجه است

وی با بیان اینکه اتاق تعاون در کارگروه تنظیم بازار استان نقش فعالی دارد افزود: با مدیریت این اتاق و توسط اتحادیه های استان در سال 1400 بیش از 10 هزار تن کالاهای اساسی که حتی از دولت هم بیشتر است. سهمیه به طور مستقیم در نقاط مختلف استان توزیع شد.

خسروبیقی همچنین تصریح کرد: خوشبختانه مرکز داوری اتاق ایران به یک نهاد داوری تبدیل شده است و تمام مشکلاتی که حوزه همکاری با بخش خصوصی دارد به این مرکز داوری برمی گردد و مرکز داوری اتاق استان نیز بوده است. به عنوان یک الگو شناخته شد و سه سال متوالی در کشور شناخته شد.

رئیس اتاق تعاون استان مرکزی ادامه داد: تمامی پرونده های رسیدگی شده در مرحله اجرای رای با مشکلی مواجه نشده است ضمن اینکه بسیاری از پرونده ها از طریق کد منشی رفع شده است.

وی همچنین به ساخت مسکن کارگری به عنوان محور اتاق تعاون اشاره کرد و افزود: بر اساس تفاهم نامه اتاق ایران و وزارت راه و شهرسازی بیش از 200 هزار مسکن برای کارگران ساخته می شود که این امر همچنین مربوط به استان مرکزی است و بیش از 8000 نفر در این طرح ثبت نام کرده اند که رصد شده و به 1530 نفر رسیده است.

خسروبیگی در ادامه افزود: با وجود اینکه همکاری لازم از سوی اداره کل راه و شهرسازی برای واگذاری زمین صورت نگرفت، اتاق تعاون استان 13 قطعه زمین را بررسی و 8 پرونده را نهایی کرد که در حال حاضر در مراحل قانونی قرار دارد و به زودی جستجو می شود.

مرکز داوری اتاق ایران خاطرنشان کرد: امسال اتاق تعاون ایران به عضویت هیات مدیره مجمع عمومی اتحادیه بین المللی تعاون (ICA) درآمد و کشورهای بزرگی مانند انگلیس را پشت سر گذاشتیم که این اتفاق برای اولین بار در تاریخ تعاونی ایران و قطعاً این ظرفیت خوبی برای کشور ایجاد می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید