سه استان عراق صحنه اعتراضات علیه قانون بحث برانگیز امنیت غذایی است

در بصره، کارگران قراردادی و کارگران روزمزد با تجمع در مقابل تعدادی از تاسیسات نفتی این استان، علیه قانون امنیت غذایی شعار دادند و بر اساس تصاویر منتشر شده، در برخی موارد اعتراضات به درگیری با نیروهای امنیتی انجامید.

در گزارشی از پایگاه المعلومه عراق آمده است: معترضان، جاده منتهی به میدان نفتی و پالایشگاه الشعیبه، مسیر البرجاسیه، ورودی میدان نفتی 20، بندر الزبیر، ورودی شمال میدان رامیلا، ورودی میدان نفتی المجنون، همچنین میدان‌های نفتی قرن اول و دوم را بستند.

بر اساس این گزارش، معترضان همچنین راه منتهی به نیروگاه گازی و نفتی بن عمر و جاده بندر ام القصر و تمامی نیروگاه های نفت و گاز استان بصره را بستند.

آنها تهدید کرده اند که در صورت عدم رعایت قانون امنیت غذایی، تمامی تاسیسات نفتی بصره را خواهند بست.

گفته می شود نیروهای امنیتی در دو روز گذشته تعدادی از معترضان را بازداشت کرده اند و گفته می شود که دو تن از معترضان اصلی امروز آزاد شده اند.

در استان ذی کار، فارغ التحصیلان دانشکده ها و دانشگاه های استانی دو پل اصلی شهر الناصریه در مرکز استان را بستند.

بر اساس این گزارش، ده ها دانش آموخته دانشگاه صبح روز یکشنبه پل های النصر و الزیتون در مرکز الناصریه را با لاستیک خودرو بستند و برخی از لاستیک ها را آتش زدند.

این اولین دور اعتراضات در الناصریه پس از دو ماه توقف اعتراضات است. شهری که در سال های اخیر شاهد اعتراضات منظم بوده است.

در باکوبه، مرکز استان دیالی در شرق عراق، فارغ التحصیلان مدارس فنی و حرفه ای نیز خواستار دریافت حقوق برای خدمات عمومی شدند.

ده ها تن از معترضان مانند دیگر فارغ التحصیلان دانشگاه های عراق خواهان سهمی از اشتغال عمومی شده اند.

احمد حسن، سخنگوی معترضان به رسانه های عراقی گفت: «قانون امنیت غذایی ما را نادیده گرفت و هیچ حقی برای ما قائل نشد، در حالی که تعداد فارغ التحصیلان دانشکده فنی و حرفه ای در دیالی بیش از 10000 نفر است.

یکی از فعالان رسانه ای استان بصره در یادداشتی همزمان با تظاهرات در استان های جنوبی عراق نوشت که مردم بدون استثنا از همه جریان های سیاسی و مقامات دولتی «ناراضی» هستند و این خشم مردمی می تواند به اعتراضات گسترده تبدیل شود.

ایاد العماره افزود: «مردم بر این باورند که بازندگان بزرگ در این کشور فقط خودشان هستند و کسی نیست که به آنها کمک کند و تاکنون از درگیری‌های سیاسی سودی نبرده‌اند».

قانون امنیت غذایی همچنان موضوع مناقشه در رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراق است و برخی رسانه ها و کارشناسان پیش بینی می کنند که این قانون به دلیل نقض آشکار قانون اساسی عراق از سوی دادگاه مرکزی عراق رد شود.

بر اساس گزارش‌ها، برخی از جنبش‌های حامی دولت، قانون ایمنی مواد غذایی را به عنوان جایگزینی برای بودجه تصویب کرده‌اند تا از محدودیت‌های قانونی در بودجه 2022 جلوگیری کنند تا آزادی بیشتری در تخصیص بودجه به نام امنیت غذایی و دوری از محدودیت‌ها ایجاد کنند. قوانین داشته باشید

در نتیجه، بسیاری از ناظران همچنان این قانون را قانون سرقت اموال عراق می نامند و همچنان امیدوارند که دادگاه مرکزی عراق، عالی ترین نهاد قضایی کشور، با نقض قانون از اجرای آن جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید