سود کلان بیمه و مراکز درمانی از طریق نسخه الکترونیکی / دریافت هزینه های رایگان از بیمار به دلایل مختلف


ساعت: 16:40
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812481

گزارش شکایات مردم از نسخه الکترونیکی;

چند ماهی است که نسخه الکترونیکی به طور گسترده در کشور اجرا می شود و از اوایل دی ماه نسخه برداری کاغذی به طور کامل حذف شده است، اما نبود زیرساخت های قوی در پیاده سازی سیستم و برخی دلایل واقعی یا غیرواقعی مراکز درمانی فشار اقتصادی بیشتری را بر مردم وارد می کند. . با این مراکز تماس بگیرید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، در اوایل ژانویه بود که کپی کاغذی به طور کامل لغو شد و مراکز درمانی و پزشکان موظف شدند نسخه های خود را به صورت الکترونیکی تهیه کنند. البته 5 درصد از نسخه های کاغذی مجاز بود، زیرا به دلایل مختلف ممکن است پزشک نتواند نسخه الکترونیکی را بنویسد.
در هر صورت امروزه این پروژه با تمام جوانب مثبت و منفی اجرا می شود، البته اگر زیرساخت های لازم برای این پروژه و اعتبارات مناسب برای اجرای آن فراهم شود، قطعا یکی از پروژه های خوب است، اما در صورت کوچکترین مشکلی در هر بخشی از آن اگر برنامه ای ایجاد شود، مردم قطعا ضرر خواهند کرد.

ced102a7 a1d4 404f aaa6 fb7d5c81772e خبر خاکستری

شفافیت بیشتر با ایجاد پرونده الکترونیک سلامت
در همین راستا شاهین طبری; این کارشناس اقتصاد سلامت در جمع خبرنگاران با اشاره به این طرح گفت: نسخه الکترونیکی آن فواید بسیاری برای مردم و جامعه دارد. یکی از مزایای چاپ نکردن نسخه کاغذی، مزایای اقتصادی آن است. ما کمتر از 60 میلیون نسخه در سال چاپ می کنیم و البته این برای جامعه بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و مردم دیگر مجبور نیستند در صف های بعضا طولانی بروشور منتظر بمانند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، هر جزوه دارای 10 صفحه برای جمع آوری و بررسی بود که در واقع در بحث درمان با نسخه الکترونیکی تمامی این فرآیندها پایان یافت.
طبری در ادامه گفت: تأثیر نسخه الکترونیکی عمدتاً با ایجاد پرونده الکترونیک سلامت مشخص می شود. با تشکیل این پرونده، پزشک وظیفه بیشتری برای تجویز دارو و میزان حجم برای بیمار دارد. زیرا کلیه خدمات تشخیصی و درمانی در پرونده بیمار مستند می باشد. همچنین در برخی موارد سیستم درمانی پزشک می تواند خطای پزشکی را تشخیص داده و به پزشک اطلاع دهد.
این فعال کسب و کار نوآور به دلایل دیگر نارضایتی برخی پزشکان اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از پزشکان نگران این هستند که با نسخه الکترونیکی مالیات های غیر منطقی برای آنها وضع شود و به همین دلیل با این طرح مخالفت می کنند. آنها همچنین معتقدند منافع برخی از پزشکان که طرف قرارداد بیمه نیستند مغفول مانده است.

سود هنگفت بیمه از نسخه الکترونیکی / اشتباهات ناقص نسخه الکترونیکی هزینه های درمان را افزایش می دهد
اما همانطور که گفته شد اجرای ناقص این طرح و اشتباه در نسخه الکترونیکی باعث افزایش سود بیمه ای و مراکز درمانی و همچنین افزایش هزینه برای بیمار می شود.
در همین رابطه علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در خصوص برنامه های سازمان نظام پزشکی برای معرفی امضای الکترونیکی گفت: همه ما از طرح ملی نسخه الکترونیک می دانیم که این موضوع ضروری است. روز سلامتی را فراهم کرد تا بتوان با این فرآیند الکترونیکی دقت و سرعت درمان را افزایش داد و سرعت کار را بهبود بخشید.
وی با بیان اینکه اگر این موضوع به درستی اجرا نشود می تواند عواقب بدی را به دنبال داشته باشد، گفت: این موضوع پزشکی شده و باعث استفاده افراد غیر پزشک و غیرمجاز از مجرمان سایبری در فضای مجازی شده است.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی، شرکت های بیمه از اجرای نسخه الکترونیکی چند هزار میلیارد تن در زمینه حذف دفاتر، از نظر حذف نسخه و اینکه این طرح درآمدزایی داشته اند. به خوبی اعمال نمی شود و بسیاری از آنها خدمات پزشکی رایگان از مردم دریافت می کنند.
وی اجرای امضای الکترونیکی را مستلزم هزینه، نیروی انسانی و سرور و تجهیزات دانست و افزود: زمانی که وظیفه ای به سازمان یا موسسه ای محول می شود باید اعتبار و اختیارات لازم را تامین کنیم. بدون هزینه و اعتبار نمی توان از سازمان درخواست اقدام کرد.
سالاریان افزود: ساده سازی و سهل انگاری در اجرای نسخه الکترونیکی تبعات زیادی داشت و مردم ناراضی بودند، در حالی که قصد این کار افزایش دقت درمان بود، در حالی که شرکت های بیمه تلاش می کنند بیشترین وام را بگیرند و کمترین هزینه را صرف کنند. امروز شاهد آن هستیم و اگر با مردم و پزشکان در این زمینه مصاحبه شود، اغلب ناراضی هستند.

708cf6bd b9bd 4117 8649 10a7f15f4032 خبر خاکستری

نارضایتی و نارضایتی مردم
بله همانطور که گفته شد اجرای این طرح مزایای زیادی دارد اما کمتر کسی اشاره می کند که اگر این طرح به طور کامل اجرا نشود یا سیستم در زمان های مختلف به دلایل مختلف از کار بیفتد قطعا مردم بیشترین ضرر را خواهند دید زیرا مجبور هستند. هزینه درمان خود را آزادانه محاسبه کنید. به همین دلیل با تعدادی از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی به گفت وگو نشستیم.

بیشتر اوقات سیستم تامین اجتماعی در حال فروپاشی است
حسین صفری یکی از مراجعین یکی از آزمایشگاه های مهم شهرستان است که در گفتگو با خبرنگار ما درباره اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی گفت: بیشتر به نفع دولت است.
وی ادامه داد: بیشتر ویزیت های پزشک آزاد شده اما دفترچه را دیده اند و تعداد ویزیت ها را کاهش داده اند. مهمتر اینکه وقتی دکتر آزمایشی را در سیستم ثبت می کند و ما به آزمایشگاه می رویم، آزمایشگاه می گوید که سیستم تامین اجتماعی کار نمی کند و باید آزادانه حساب کنیم.

اکثر داروها تحت پوشش بیمه نیستند
یکی دیگر از مراجعین به نام مختاری که از این طرح دلشکسته بود، گفت: همسرم باردار است و باید در همان روز آزمایشات و سونوگرافی های زیادی انجام دهیم که بیشتر آنها به دلیل سیستم تامین اجتماعی خاص یا مخفف آن است. به یک پزشک بنویسید. “این رایگان در نظر گرفته می شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این اکثر داروها مشمول بیمه نمی شوند و همه داروخانه ها رایگان محسوب می شوند.
مختاری گفت: در برخی موارد از پزشک خواستم که دارو را با توجه به الکترونیکی بودن آن روی کاغذ بنویسد تا در صورت بروز چنین مشکلاتی بتوانیم از نسخه ای که پزشک قبول کرده است استفاده کنیم اما آزمایشگاه ها می گویند که کاغذ نسخه است. به هیچ وجه امکان پذیر نیست.» تا زمانی که پزشک دلیل نوشتن نسخه کاغذی را در پشت آن ذکر کرده باشد قابل قبول است.

تحمیل هزینه های رایگان به بهانه های مختلف
خانم حسینی در همین حال به خبرنگار ما گفت که وقتی به درمانگاه می رویم اگر شناسنامه نداشته باشیم ویزیت رایگان محسوب می شود در حالی که ما کد ملی را اعلام می کنیم.
آقای طالبی در این خصوص گفت: وقتی به آزمایشگاه رفتم فراموش کردم شناسنامه ام را با خودم ببرم اما کدی را اعلام کردم که مدیر آزمایشگاه گفت اگر عکس شما در سازمان تامین اجتماعی باشد قبول می کنم در غیر این صورت باید کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشید.

به هر حال امروزه که بر اساس تورم فشار اقتصادی بر مردم تحمیل می شود، نباید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم که عده ای از جملاتی مانند «سیستم بریده شده» استفاده کنند، نسخه کاغذی آن پذیرفته نیست، ما وارد نسخه کاغذی نمی شویم. در سیستم کد رهگیری بدهید و بسیاری به دنبال سود بیشتر خواهند بود.
اجرای این طرح هم به نفع دولت و هم به نفع مردم است، اما سازوکار و زیرساخت این طرح باید آنقدر قوی باشد که تعداد انگشت شماری از موارد دچار مشکل شوند، به جای اینکه از همه بپرسند چند بار مشکل داشته اند. امروزه اجرای این طرح در کشور با همه مزایا و مزیت هایش نتوانسته رضایت مردم را جلب کند و بسیاری از مردم از این موضوع ناراضی هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید